صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

محاصره طولکرم در کرانه باختری همزمان با حملات به رفح

کرانه دریای مقاومت

امیر فرشباف
خبرنگار

همزمان با افزایش فشارهای دولت صهیونیستی برای حمله زمینی به رفح، نظامیان اشغالگر برای در هم شکستن حرکت‌های اعتراضی در کرانه باختری، به صورت پیشدستانه به شهرها و اردوگاه‌هایی از این منطقه یورش بردند که با مقاومت مسلحانه نیروهای فلسطینی مواجه شدند. درگیری‌ها در اردوگاه نور شمس واقع در طولکرم با ترور محمد جابر (ابوشجاع) از فرماندهان مقاومت شروع شد و برای سه روز متوالی تداوم داشت. در پی شهادت این مبارزان فلسطینی در اردوگاه نور شمس در طولکرم، اعتصاب عمومی اعلام شد.
به گزارش شبکه المیادین، رزمندگان مقاومت فلسطین در پاسخ به حملات صهیونیست‌ها، با استفاده از بمب‌های دستی و کمین‌های کنار جاده‌ای، نیروهای اشغالگر را در ورودی اردوگاه طولکرم هدف قرار دادند و نظامیان صهیونیست را مجبور به وارد کردن نیروهای کمکی جدید به منطقه درگیری کردند. ارتش اشغالگر اعتراف کرد که یک افسر ذخیره به همراه 3 نظامی دیگر بر اثر تیراندازی رزمندگان مقاومت مجروح شدند. مناطق مختلف شهرهای رام‌الله و نابلس نیز مورد هجوم نظامیان اشغالگر قرار گرفتند. به گزارش فلسطین الیوم، روز شنبه، نیروهای اسرائیلی ورودی شهر «ترمسعیا» در شمال شرق رام‌الله را بسته و تردد خودروها را با مشکل مواجه کردند. نیروهای اشغالگر به خانه‌های فلسطینی‌ها یورش برده و با استفاده از گلوله جنگی، شوکر و گازهای خفه کننده سمی، شهروندان فلسطینی را مجروح کردند. براساس این گزارش، منابع محلی گفتند که نیروهای اسرائیلی یک آمبولانس که قصد ورود به اردوگاه نور شمس در شرق طولکرم را داشت، هدف قرار دادند.
کرانه باختری بویژه از زمان آغاز تجاوز اسرائیل به نوار غزه، شاهد درگیری‌های روزانه است، اما با فرارسیدن عید «پسح» که از دوشنبه شب آغاز خواهد شد و با نزدیک شدن به ساعت صفر حمله زمینی به رفح، حملات صهیونیست‌ها به کرانه و ترور اعضای مقاومت و دستگیری شهروندان فلسطینی نیز شدت یافته است. با این حال، تشدید سرکوب‌ها نه تنها منجر به تحقق اهداف نظامی و امنیتی صهیونیست‌ها نشده؛ بلکه آنچه در کرانه اتفاق افتاد، افزایش هماهنگی میدانی میان تمام گروه‌های ملی و مذهبی مقاومت در سراسر فلسطین از یک سو و به هم خوردن تمرکز و تعویق زمانبندی عملیاتی صهیونیست‌ها در میدان غزه از سوی دیگر شد.

جدیدترین اخبار میدانی از غزه
تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه در حالی زیر سایه نادیده گرفتن هشدارهای بین‌المللی وارد یکصد و نود و هفتمین روز شد که ارتش اشغالگر همچنان در سودای حمله زمینی به رفح، حملاتش به مناطق مسکونی این منطقه از غزه را تشدید کرده است. به گزارش منابع محلی شبکه «فلسطین الیوم» سحرگاه شنبه بر اثر بمباران یک آپارتمان مسکونی در رفح در جنوب باریکه غزه، 9 نفر از خانواده رضوان در محله تل السلطان که بیشتر آنها کودک و زن بودند به شهادت رسیدند.
این گزارش می‌افزاید که بمباران‌ها منجر به ایجاد موج جدیدی از آوارگی در داخل رفح شده که در حال حاضر مملو از پناهجویان است. هواپیماهای اشغالگر همچنین حملاتی را به شرق رفح و دیرالبلح در مرکز غزه انجام دادند که بنا به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، بر اثر این حملات، بزرگ‌ترین انبار دارو در این باریکه تخریب شد. شهرداری دیر البلح در بیانیه‌ای تأکید کرد که دشمن صهیونیستی در راستای ادامه حملات هدفمند خود علیه سیستم بهداشتی در نوار غزه که با هدف قرار دادن بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و خارج کردن آنها از خدمت انجام می‌شود، این بار بزرگ‌ترین انبار داروی نوار غزه را در محله صلاح‌الدین در دیر البلح بمباران و تخریب کرد. توپخانه اشغالگر همچنین جنوب محله الزیتون در جنوب شرقی غزه و چندین منطقه دیگر در شمال باریکه را هدف قرار داد.
الجزیره به نقل از وزارت بهداشت فلسطین تعداد شهدا از 7 اکتبر تاکنون را 34049 نفر و تعداد مجروحان را 76900 نفر اعلام کرد. این شبکه همچنین در گزارشی پیرامون وضعیت وخامت‌بار انسانی در باریکه غزه افزود: «سازمان دفاع مدنی در نوار غزه اعلام کرد که صدها مورد بیماری تنفسی در بیمارستان‌های غزه به ثبت رسیده که بر اثر بحران سوخت و ممانعت رژیم صهیونیستی از وارد کردن اجاق گاز به باریکه، منجر به بروز بحران انسانی و بهداشتی جدید شده است. چند ماه است که شهروندان برای روشن کردن آتش از چوب و زغال و مواد پلاستیکی و شیمیایی استفاده می‌کنند که این امر منجر به انتشار گازهای سمی و شیوع بیماری‌های تنفسی شده است.»

جستجو
آرشیو تاریخی