صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پانزده - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پانزده - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

اخبار

لزوم حمایت وزارتخانه‌ها از نخبگان
قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر لزوم عمل به وظایف وزارتخانه‌ها در حوزه حمایت از نخبگان گفت: در مصوبه هیأت وزیران در آیین‌نامه حمایت از نخبگان ایرانی بر ورود و سرمایه‌گذاری جدی وزارتخانه‌های مرتبط در حوزه هوش مصنوعی تأکید شده که باید مورد مطالبه قرار گیرد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی نخبگان، سلمان سیدافقهی افزود: باید به میدان بیاییم و کار کنیم، پنجره ما در حوزه هوش مصنوعی محدود است، دنیا با سرعت در این زمینه پیش می‌رود و قطعاً بخشی از دنیا که صاحب این تکنولوژی شود، بر بخش دیگر حکمرانی خواهد کرد. وی گفت: بدون سرمایه‌گذاری و ایجاد چرخه اقتصادی، «های تک/ فناوری‌های پیشرفته» معنایی نخواهد داشت و باید از تحقیقات و پژوهش‌های شرکت‌ها در این حوزه حمایت کنیم.
وی گفت: در سال پیش رو موضوع میکروالکترونیک را به طور جدی دنبال می‌کنیم و بنیاد ملی نخبگان در این زمینه برنامه‌هایی تعریف می‌کند، همچنین اعتبار خوبی در این حوزه در نظر خواهیم گرفت تا زنجیره ارزش را تکمیل کنیم. یعنی به شرکت‌های مرتبط وصل شویم و نیازهای آنها را احصا و بازارشان را شناسایی کنیم و با توجه به مسائل استخراج شده و تعریف پروژه مشخص، پژوهش‌های لازم را توسط دانشگاه‌ها انجام دهیم.

تولید سامانه مدیریت بیماران به سفارش یک شرکت انگلیسی
یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی به سفارش شرکتی در انگلستان موفق به طراحی سامانه تحت وب و نسخه موبایل مدیریت بیماران و آژانس‌های پرستاری مبتنی بر هوش مصنوعی شد.
به گزارش ایسنا، ناصر محمودی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: این محصول به سفارش شرکت مجری طرح در کشور انگلستان تولید شده است که در سال ۱۴۰۰ مرحله MVP طرح در شهر باکینگهام‌شر اجرا و در سال ۱۴۰۱ به طور کامل توسعه داده شده و وارد بازار شده است.
محمودی در خصوص ارزش و اهمیت این محصول در اقتصاد و میزان ارزآوری آن تصریح کرد: درآمدزایی محصول در سمت متقاضیان دریافت خدمت با مدل B2C و در سمت ارائه‌دهندگان خدمات مراقبتی مدل B2B است که شرکت‌های پرستاری در صورت تمایل به استفاده خصوصی می‌توانند با پرداخت هزینه حدود ۱۵ هزار دلار آن را برای مؤسسه خود به صورت سفارشی خریداری کنند.
وی مزیت این محصول را نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی در بهره‌مندی از سیستم مدیریت هوشمند و تناظریابی با کمک هوش مصنوعی دانست.

 رقابت ملی برای ساخت میکروتراشه‌ها
با برگزاری رویدادی در حوزه ساخت تراشه میکروالکترومکانیکی، فناوران کشور برای تولید و ساخت فشارسنج و سنسورهای شتاب دعوت شدند.
به گزارش ایسنا، نخستین رویداد ملی ساخت تراشه میکروالکترومکانیکی(MEMS) به همت برنامه ملی میکروالکترونیک و ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و با همکاری مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف و حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود.
رویداد ملی ساخت تراشه میکروالکترومکانیکی شامل مسابقه ساخت فشارسنج (Pressure Sensor) و مسابقه ساخت سنسور شتاب‌سنج تک‌محوره (Uniaxial Accelerometer) می‌شود. کاربردهای فشارسنج در خودرو، دستگاه‌های لوازم خانگی، مانیتورینگ پزشکی، تجهیزات ورزشی و لوازم پوشیدنی و سنسور شتاب‌سنج تک‌محوره در پایش سازه‌ها، راه‌آهن، خودرو، گام‌شمار و رباتیک است.
مهلت ارسال طرح‌ها به این رویداد تا ۱۵ اسفند سال جاری اعلام شده و فروردین ۱۴۰۳ نتایج نهایی خواهد بود. زمان شروع به کار تیم‌های برگزیده، اردیبهشت ماه سال آینده اعلام شده است.
تیم‌های اول هر محور رویداد، ۱۰۰ میلیون تومان و تیم‌های دوم هر محور رویداد، ۵۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی