صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پانزده - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پانزده - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

10 غول فنــــاوری بــرتـر در ســـــال 2024 کدامنــــد؟

دنیای فناوری هر روز در حال تحول است و بزرگان فناوری همچنان با ارزش‌های بالا و چند تریلیون دلاری، یکه‌تاز میدان هستند. در این میان غول‌های فناوری «سیلیکون ولی» رقبا را پشت سر گذاشته‌اند و تازه‌ترین گزارش استاتیستا (فوریه 2024) برای انتخاب باارزش‌ترین شرکت‌های فناوری جهان نشان می‌دهد که این غول‌های فناوری در بیشتر حوزه‌های تکنولوژی حضور دارند. از این حوزه‌ها می‌توان به تلفن‌ هوشمند، نرم‌افزار، خدمات ابری، شبکه‌های اجتماعی و موارد دیگر اشاره کرد. اما باارزش‌ترین برند فناوری جهان کدام است؟ طبق تازه‌ترین گزارش استاتیستا، مایکروسافت باارزش‌ترین شرکت فناوری جهان شناخته شد.

 میترا جلیلی
خبر نگار

این شرکت 3تریلیون دلاری
طبق این گزارش، مایکروسافت با ارزش3.1 تریلیون دلار، صدرنشین شرکت‌های فناوری باارزش جهان شد و در بالای لیست قرار گرفت. این غول نرم‌افزاری که در سال 1975 توسط بیل‌گیتس و پل آلن تأسیس شد، برای دهه‌ها صنعت فناوری را شکل داده است و در حال‌حاضر 221هزار کارمند دارد. مایکروسافت علی‌رغم آغاز ساده خود با Altair BASIC، کارش را به بخش‌های دیگر تکنولوژی ازجمله لوازم الکترونیکی مصرفی، خدمات ابری، استودیوهای بازی و موارد دیگر گسترش داد. سیستم‌عامل ویندوز یکی از محصولات خیره‌کننده این شرکت است که ماهانه بیش از 1.4 میلیارد دستگاه فعال در سراسر جهان از آن بهره می‌برند. مجموعه مایکروسافت‌آفیس این شرکت هم جزو اصلی محیط‌های کاری در سراسر جهان است. بنابراین اصلاً جای تعجب ندارد که درآمد این شرکت در سال 2023 به 211 میلیارد دلار برسد. انتظار می‌رود میزان درآمدزایی این شرکت در سال 2024 هم روندی روبه رشد داشته باشد.

سیب گاززده باارزش
در تازه‌ترین گزارش استاتیستا آمده است که پس از مایکروسافت، اپل این سیب گاززده پرطرفدار با ارزش بازار 2.9 تریلیون دلار قرار گرفته است. اپل که در سال 1976 توسط استیو جابز، استیو وزنیاک و رونالد وین تأسیس شد، به یک غول مطلق در صنعت فناوری بویژه تلفن هوشمند، ساعت‌های هوشمند و لپ‌تاپ تبدیل شده است. به دلیل بالا‌رفتن تقاضا برای سخت‌افزارهای نمادین مانند آیفون، آیپد، مک، ایرپاد و اپل‌واچ، این شرکت فقط در سه ماهه گذشته 119.6 میلیارد دلار درآمد داشته است.
اپل از زمان تأسیس در یک گاراژ کالیفرنیا، به طور دائم گسترش یافت و حالا دیگر به یکی از
با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان تبدیل شده است. این شرکت خاستگاه خود را در صنعت رایانه‌های شخصی با مکینتاش آغاز کرد، اما به‌سرعت وارد بخش‌های دیگر بازار لوازم الکترونیکی مصرفی شد. امروزه آیفون سودآورترین محصول اپل است، اگرچه مک آی‌پد، ابزارهای پوشیدنی و خدمات نیز به درآمد بالای آن کمک می‌کنند. اپل با هدف نوآوری، با آخرین محصول سخت‌افزاری خود یعنی هدست واقعیت افزوده(AR) که در سال‌جاری میلادی عرضه شده، برای تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کند. این شرکت در اشتغالزایی نیز نقش مهمی ایفا کرده و بیش از دو میلیون شغل در امریکا، ناشی از حضور اپل است.

یک شرکت 1.79تریلیون دلاری
ممکن است انویدیا(Nvidia) به اندازه مایکروسافت یا اپل برای بسیاری از مردم آشنا نباشد، اما ارزش این شرکت نیمه‌هادی به لطف ظهور هوش‌مصنوعی افزایش یافته است. انویدیا ابتدا با تمرکز بر گرافیک و تصاویر بصری پیشرفته در سال 1993 وارد صحنه شد ولی بعدها به دلیل تولید پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند که برای اجرای الگوریتم‌های هوش‌مصنوعی پیشرفته و شبکه‌های عصبی عالی هستند، یک شرکت قدرتمند شناخته شد. این شرکت مستقر در کالیفرنیا با ارزش 1.793تریلیون دلار در جایگاه سوم رده‌بندی استاتیستا قرار گرفته است.
انویدیا که ابتدا به عنوان زاییده ذهن سه مهندس تراشه وارد صحنه شد، در اوایل دهه 2000، یک قرارداد بزرگ به منظور تولید تراشه برای کنسول ایکس‌باکس مایکروسافت بست اما جایگاه واقعی انویدیا وشهرت آن، سال‌ها بعد با پیشگامی در GPUهای قدرتمند (واحدهای پردازش گرافیکی) که برای اجرای الگوریتم‌های پیشرفته هوش‌مصنوعی و شبکه‌های عصبی عالی بودند، به دست آمد. امروزه، تراشه‌های انویدیا برای ابررایانه‌ها، مراکز داده و آموزش مدل‌های هوش‌مصنوعی کاملاً ضروری هستند.

انقلابی در خرید آنلاین
طبق گزارش استاتیستا چهارمین شرکت فناوری باارزش و بزرگ جهان، آمازون است که خرید آنلاین را متحول کرده است. این شرکت که با ارزش 1.760تریلیون دلار به عنوان چهارمین شرکت باارزش فناوری جهان شناخته شده، سال گذشته بیش از 500 میلیارد دلار درآمد داشت. آمازون چیزی شبیه به یک انقلاب در خرید آنلاین برای کاربران به ارمغان آورده است و قدرت خود را بویژه در طول همه‌گیری کرونا به رخ کشید. این شرکت بزرگ تجارت الکترونیک که در سال 1994 توسط جف بزوس تأسیس شد، بسیار بیشتر از یک فروشگاه آنلاین است. برنامه عضویت Prime با ویدیوها و موسیقی، بخش محاسبات ابری AWS پیشرو در بازار، دستیارهای صوتی الکسا، پخش جریانی بازی Twitch و بسیاری دیگر از بخش‌های فناوری مصرف‌کننده از دیگر حوزه‌های کاری این شرکت بزرگ محسوب می‌شود که مورد استقبال کاربران قرار گرفته است.

یک شرکت مادر در جایگاه پنجم
از نگاه کارشناسان و تحلیل‌گران استاتیستا، شرکت مادر تخصصی گوگل(آلفابت) پنجمین برند و شرکت باارزش فناوری در جهان شناخته شد. این غول فناوری که قبلاً گوگل نام داشت در سال 2015 به شرکت آلفابت تغییر نام داد و به عنوان یک شرکت مادر که بر تمام مشاغل گوگل نظارت می‌کند، نام تجاری خود را تغییر داد. آلفابت در همه چیز از سیستم عامل‌ اندروید گرفته تا ویدیوهای یوتیوب وطرح‌های خودروهای خودران دخالت دارد. با توجه به قدرت بالای گوگل، جای تعجب نیست که آلفابت با جست‌و‌جوی آنلاین، درآمد بالایی از تبلیغات کسب کند. در فوریه 2024، ارزش این شرکت فناوری حدود 1.754تریلیون دلار اعلام شده است.

متا ششمین شرکت باارزش جهان
تازه‌ترین گزارش استاتیستا نشان می‌دهد که ششمین جایگاه لیست باارزش‌ترین شرکت‌های فناوری جهان در اختیار «متا» قرار گرفته است. Meta Platforms این غول رسانه‌های اجتماعی که قبلاً با نام فیس‌بوک شناخته می‌شد، حالا بر فیس‌بوک، اینستاگرام، واتس‌اپ و سایر برنامه‌ها و خدمات این شرکت نظارت دارد. مارک زاکربرگ محصول اعتیادآور فیس‌بوک را سال 2004 در اتاق خوابگاه خود در هاروارد به عنوان راهی برای ارتباط دانشجویان با یکدیگر تأسیس کرد. این پلتفرم به‌سرعت محبوبیت خود را افزایش داد و فقط شش سال بعد به 400 میلیون کاربر ماهانه دست یافت. متا که اکنون ارزش 1.206تریلیون دلاری دارد، اخیراً بر متاورس متمرکز شده و البته دلیل تغییر نام تجاری از فیس‌بوک به متا هم همین موضوع عنوان شده است. با وجود توجه ویژه به متاورس ولی درآمد اصلی این شرکت همچنان از مجموعه پلتفرم‌های اجتماعی خود با میلیاردها کاربر و تبلیغات وابسته به آن به دست می‌آید.

انحصار تولید تراشه در تایوان
هفتمین جایگاه جدول مؤسسه تحقیقاتی استاتیستا هم در اختیار TSMC، شرکتی واقع در تایوان با ارزش 657.06میلیارد دلار قرار گرفت.در حالی که ممکن است برخی نام این شرکت بزرگ فناوری را نشناسند، ولی واقعیت این است که شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان (TSMC) در دنیای تراشه‌ها یک غول بزرگ است. این شرکت تولید‌کننده نیمه‌هادی، 90 درصد از پیشرفته‌ترین ریزتراشه‌های موجود در گوشی‌های هوشمند،
لپ تاپ‌ها، دستگاه‌های پزشکی و حتی سیستم‌های موشکی جهان را تولید می‌کند.TSMC  تمام تمرکز خود را روی تولید تراشه‌های بسیار دقیق قرار داده تا از رقبای خود مانند سامسونگ و اینتل پیشی بگیرد. موفقیت این شرکت به جایی رسیده که تقریباً همه شرکت‌های بزرگ فناوری به کارخانه‌های TSMC مراجعه می‌کنند.

تسلا هشتمین شرکت باارزش فناوری
نمی شود حرفی از باارزش‌ترین شرکت‌های فناوری جهان زد ولی نام ایلان ماسک در میان نباشد. تسلا به مدیرعاملی ایلان ماسک با ارزش 636.79میلیارد دلار به عنوان هشتمین شرکت باارزش جهان شناخته شده است. این شرکت که در سال 2003 توسط مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ، کارآفرینان امریکایی تأسیس و به نام نیکولا تسلا، این مخترع رؤیایی نامگذاری شد، در کار ساخت خودروهای الکتریکی دست دارد و به سمت خودروهای خودران هم گام برداشته است.
ماسک در سال 2004 به عنوان یک سرمایه‌گذار به این شرکت ملحق شد و در سال 2008، همان سالی که اولین خودروی تسلا (رودستر) روانه بازار شد، به عنوان مدیرعامل این شرکت کار خود را آغاز کرد. از آنجا که مدل‌هایی مانند مدل S، 3، X و Y دنیای خودرو را با شتاب بالا درنوردید، بسیاری حضور ماسک را زمینه‌ساز رشد موشکی این شرکت می‌دانند. در حالی که سال 2023 برای افزایش قیمت سهام تسلا رؤیایی بود، سال 2024 این شرکت تا حدودی ناموفق به نظر می‌رسد. هزینه‌های تولید و رقابت در حال افزایش است و برخی از مشتریان عمده در حال تجدید‌نظر در مورد سرمایه‌گذاری خودروهای برقی خود هستند و همین موضوع ممکن است   بر درآمدزایی این شرکت تأثیرگذار باشد.

شرکت سازنده اولین‌ها
از دید تحلیل‌گران استاتیستا، نهمین شرکت فناوری باارزش جهان، شرکت ارائه‌دهنده نیمه‌هادی و نرم‌افزار Broadcom با ارزش 583.06میلیارد دلار و حضور 20هزار کارمند است. هرچند تعداد شاغلان در این شرکت به طور قابل‌توجهی کمتر از سایر شرکت‌های بزرگ موجود در این لیست است اما باید گفت که برادکام با نوآوری در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بسیار بیشتر از انتظار ظاهر شده است. برادکام در طول بیش از 60 سال فعالیت خود، اولین‌ها شامل اولین نمایشگر LED نقطه‌ای، مودم کابلی که اینترنت خانگی را فعال می‌کند، راه‌حل‌های فیبر نوری برای پردازنده‌های مرکزی IBM، فناوری خودروهای دیجیتال و اولین سوئیچ رادیویی 5G را ارائه داد. این شرکت اکنون طیف گسترده‌ای از نیمه‌هادی‌ها، نرم‌افزارهای سازمانی و راه‌حل‌های امنیتی را طراحی و عرضه می‌کند.

سامسونگ در جایگاه دهم
گروه سامسونگ در کره‌جنوبی هم دهمین شرکت باارزش جهان شناخته شده است. شهرت این شرکت با ارزش 388 میلیارد دلار بیشتر به خاطر لوازم الکترونیکی مصرفی خود مانند تلویزیون، تلفن و پوشیدنی شناخته شده است. اما این مجموعه دارای سلاح‌هایی است که به انواع نرم‌افزارها، حوزه‌های تجاری و فناوری خانه‌های هوشمند نیز دسترسی دارد. در این شرکت که در سال 1969 تأسیس شد، 320هزار کارمند فعالیت دارند تا گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لوازم خانگی را راهی خانه‌ها در سراسر جهان کنند. در حالی که سامسونگ اغلب در بازار جهانی تلفن همراه بعد از اپل قرار دارد، اما همچنان یک نیروی مبتکر است که مرزها را در طراحی و عملکرد سخت‌افزار جابه‌جا می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی