رئیس سازمان فضایی:

سال آینده سال پرتاب‌های فضایی است

رئیس سازمان فضایی ایران با تشریح برنامه‌های فضایی کشور تا پایان سال و سال آینده گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده سال ۱۴۰۳ سال پر پرتابی از نظر فضایی خواهد بود.
به گزارش مهر، حسن سالاریه افزود: مراحل طراحی و ساخت ماهواره‌های مختلفی تمام شده یا در حال اتمام است از جمله نمونه پروازی ماهواره ناهید ۲، نمونه پروازی بلوک انتقال مداری سامان و همچنین نمونه پروازی ماهواره ظفر ۲ که این ماهواره‌ها و بلوک انتقال مداری با اتمام کامل تست‌های محیط‌شان، آماده پرتاب هستند.
وی با بیان اینکه تا قبل از پایان سال، تعدادی دیگر از ماهواره‌ها آماده پرتاب خواهند بود، افزود: ماهواره ناهید ۲ نمونه پروازی، بلوک انتقال مداری سامان نمونه پروازی و همچنین ماهواره ظفر ۲ نمونه پروازی، برای پرتاب سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شدند.
سالاریه به ساخت و تکمیل پایگاه ملی پرتاب‌های فضایی چابهار و دسترسی به مدارهای مختلف فضایی اشاره کرد و گفت: با تکمیل پایگاه چابهار و آغاز پرتاب‌ها از پایگاه چابهار، دسترسی ما به مدارهای مختلف فضایی خیلی باز می‌شود و درنتیجه می‌توانیم تعداد پرتاب‌ها را افزایش دهیم و تنوع مدار‌گذاری از جمله شیب‌های مختلف مداری و همچنین ارتفاع‌های مختلف مداری داشته باشیم.
رئیس سازمان فضایی ایران به زمان تکمیل پایگاه چابهار اشاره کرد و گفت: پایگاه چابهار، پایگاه اختصاصی بزرگی است و فازهای متعددی دارد که در حال تکمیل است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، فاز اول پایگاه چابهار که با اولین پرتاب‌های تحقیقاتی و عملیاتی شروع می‌شود، سال ۱۴۰۳ یعنی در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
سالاریه برقراری ارتباط با ماهواره‌های مهدا و ثریا را مطلوب عنوان کرد و گفت: داده‌های دریافتی نشان از صحت عملکرد زیرسیستم‌ها دارند. دریافت این داده‌ها برای ما بسیار مهم است چرا که با تحلیل آنها، علاوه بر بررسی نحوه عملکرد سیستم‌ها و زیرسیستم‌ها، ایرادات و اشکالات احتمالی تحلیل و بررسی می‌شوند که نتیجه این بررسی‌ها می‌تواند برای طراحی‌های جدیدتر و به‌روزتر در ماهواره‌های بعدی بسیار تأثیرگذار باشد. وی در خصوص داده دریافتی از این کپسول زیستی تصریح کرد: داده‌های کپسول زیستی که امسال پرتاب شد، دریافت شده و در طراحی کپسول‌های بعدی از آن استفاده می‌کنیم، نقاط ضعف و قوت این کپسول شناسایی شده، کیت‌های زیستی که در آن قرار گرفته ارزیابی و بررسی شده و برای طراحی ساخت کپسول بزرگ‌تر همه این داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
رئیس سازمان فضایی ایران افزود: قرارداد جدیدی برای ارتقای این کپسول با جرم و حجم بالاتر منعقد کردیم و دنبال این هستیم که در قدم اول با پرتاب‌های اولیه قابلیت زیست در فضا را در پرتاب‌های زیر مداری به لحاظ تکنولوژیکی امتحان و تست کنیم تا به قابلیت اعتماد بالا برسیم و پس از آن از ظرفیت موجود استفاده خواهیم کرد تا برسیم به نقطه‌ای که قابلیت حمل انسان در کپسول‌های زیستی با قابلیت اطمینان بسیار بالا ایجاد شود.
سالاریه درباره پرتاب کپسول زیستی در سال ۱۴۰۳ و سال‌های آینده گفت: به دلیل اینکه به لحاظ تکنولوژیک تست خیلی از موارد قبل از پرتاب اصلی یعنی پرتاب فضانورد به فضا لازم است، بنابراین در حال برنامه‌ریزی هستیم که برای سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ نیز پرتاب کپسول زیستی با جرم و حجم بیشتری داشته باشیم. همچنین ممکن است کپسول‌های دیگری هم در ابعاد کوچک‌تر برای آزمون و دستیابی به فناوری‌های جدیدتر طراحی و پرتاب کنیم. وی در خصوص طراحی و ساخت ماهواره‌های سار گفت: ماهواره‌های سار یک نوع ماهواره سنجشی راداری محسوب می‌شوند و قابلیت تصویربرداری از سطح زمین با تکنولوژی‌های راداری را دارند، طراحی و ساخت ماهواره سار در برنامه ۱۰ ساله فضایی ایران پیش‌بینی شده است و طبق برنامه‌ریزی انجام شده ان‌شاءالله در مدت یک یا دو سال آینده اولین پرتاب‌های ماهواره‌های سار در کشور آغاز می‌شود.
سالاریه در ادامه در خصوص وضعیت موجود ماهواره سار در کشور تصریح کرد: در حال حاضر در مجموعه‌های پژوهشگاه فضایی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حال طراحی و ساخت ماهواره‌های سار با دقت‌های مختلف هستیم و در سال‌های آتی ماهواره‌های سار ایرانی اولین تست‌های مداری خود را خواهند داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی