حزب‌الله پهپاد اسرائیلی را ساقط کرد

جبهه شمالی شکارگاه شیرهای مقاومت

امیر فرشباف
خبرنگار


مقاومت اسلامی لبنان، صدوچهل و سومین روز نبرد غزه را با شکار نظامیان و پرنده‌های جاسوسی اسرائیلی آغاز کرد. بامداد روز گذشته کانال رسمی اطلاع‌رسانی مقاومت در بیانیه‌ای اعلام کرد یک نیروی ارتش صهیونیستی را در پایگاه البغدادی با سلاح مناسب هدف قرار داده است. رزمندگان حزب‌الله همچنین در سلسله عملیات دیگری، در چند مقطع مواضع و تجمعات ارتش صهیونیستی را هدف قرار دادند؛ تجمع نظامیان در موقعیت «حدب ‏یارین»، آبادی «اشتولا»، پادگان «برانیت»، سایت راداری و پایگاه «رویسات العلم» در مزارع شبعا ازجمله اهداف مجاهدان مقاومت اسلامی لبنان در روز گذشته بودند که با موشک و سایر سلاح‌ها هدف قرار گرفتند. مقاومت همچنین در پاسخ به حمله ارتش متجاوز صهیونیستی به بعلبک در عمق خاک لبنان، مقر ارتش اشغالگر را با راکت‌های کاتیوشا بمباران کرد.
 
«هرمس» کرکسی که شکار شد
اما مهم‌ترین رخداد نظامی روز گذشته به انهدام یک پهپاد اسرائیلی توسط مقاومت لبنان بازمی‌گردد. کانال رسمی اطلاع‌رسانی حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد «یگان پدافند هوایی مقاومت اسلامی در حمایت از مردم ثابت قدم فلسطین در نوار غزه و در حمایت از مقاومت دلیرانه و شرافتمندانه آنها، ساعت 09:20 صبح دوشنبه 26 فوریه یک فروند پهپاد هرمس 450 را بر فراز منطقه «اقلیم التفاح» به وسیله یک موشک زمین به هوا ساقط کرد.»
گفتنی است پهپادهای هرمس 450 جزو پرنده‌های بدون سرنشین پیشرفته و گران‌قیمت اسرائیلی هستند که کارکرد اطلاعاتی و تجسسی دارند، هرچند که گفته می‌شود نسخه‌های ارتقا یافته آن قابلیت عملیاتی و حمل موشک نیز دارند و ترور احمد الجعبری از فرماندهان ارشد حماس در سال 2012 توسط پهپادهای هرمس 450 صورت گرفت. این پرنده توانایی پرواز در مسافت‌های طولانی و انجام مأموریت‌های دقیق شناسایی و همچنین کارکرد انتحاری دارد و رژیم صهیونیستی روی صادرات این پهپادها در بازار تسلیحاتی خود سرمایه‌گذاری ویژه‌ای کرده است. کشورهای زیادی مانند جمهوری آذربایجان، گرجستان، قبرس، مکزیک، کلمبیا، انگلیس و امریکا جزو مشتریان «هرمس» هستند؛ با این حال، این پرنده در طول جنگ غزه، چندین بار سرنگون شده یا به کنترل نیروهای فلسطینی و لبنانی درآمده است که همین امر غیر از ضربه نظامی و تبلیغاتی، می‌تواند بازار تسلیحاتی رژیم صهیونیستی را هم تحت‌الشعاع قرار بدهد.
 
تشدید درگیری‌ها
در جبهه شمالی
از روز هشتم اکتبر سال گذشته، مقاومت لبنان وارد نبرد با رژیم اشغالگر شد و تا کنون، هر روز علیه مواضع و پایگاه‌ها و تسلیحات نظامی صهیونیست‌ها عملیات داشته و تلفات زیادی به دشمن وارد کرده است. با این حال، به موازات افزایش و تنوع جنایت صهیونیست‌ها در غزه، حزب‌الله نیز آتش جبهه شمالی را هم از حیث تعداد عملیات و هم از جهت تنوع سلاح‌ها و توان تخریب اهداف، تشدید کرده است. در چند روز گذشته، تعداد بیانیه‌های اطلاع‌رسانی مقاومت لبنان درباره کم و کیف عملیات نیز به طور چشمگیری بیشتر از قبل شده است.
در مقابل، رژیم صهیونیستی نیز مناطقی در عمق خاک لبنان را بمباران کرد که از ابتدای جنگ تاکنون سابقه نداشته است. بنا به اعلام منابع محلی، ارتش اشغالگر برای اولین بار از زمان جنگ 33 روزه در سال 2006، بعلبک در عمق ۷۴ کیلومتری لبنان را بمباران کرد. به گزارش اسپوتنیک در این حملات، یک انبار مواد غذایی در دشت «عدوس» در ناحیه «بودای» در غرب شهر بعلبک هدف قرار گرفته شده است.
حسن فضل‌الله نماینده حزب‌الله در پارلمان لبنان در واکنش به این اقدام اشغالگران اعلام کرد این حمله صهیونیست‌ها بدون پاسخ نخواهد ماند. به گزارش شبکه المیادین، فضل‌الله گفت دشمن، لبنان را تهدید کرده؛ ولی ما به او می‌گوییم آتش مقاومت شعله ور است و با هر تهاجمی به کشورمان مقابله خواهیم کرد.
وی افزود: دشمن گمان می‌کند با حمله به بعلبک و روستاها می‌تواند اعتبار خود را به دست بیاورد، اما مقاومت در پاسخ به تهاجم دشمن به روستاها و شهرها خلاق خواهد بود. نماینده مجلس لبنان تأکید کرد تجاوز به بعلبک بی‌پاسخ نخواهد ماند و پایان این نبرد، جز با پیروزی مقاومت محقق نخواهد شد.
در ادامه تبادل آتش میان حزب‌الله و ارتش صهیونیست، اسپوتنیک به نقل از منابع لبنانی نوشت مقاومت 60 موشک از جنوب به سمت الجلیل و جولان اشغالی شلیک کرد و ارتش اشغالگر نیز طی حملات پهپادی، مناطق مسکونی شهرک «عیتا الشعب» و یک خودرو در شهرک المجادل در شهر صور را هدف قرار داد.

جستجو
آرشیو تاریخی