«ایران» از تلاش جریان‌های سیاسی برای جلب آرای مردم گزارش می‌دهد

همه رقبای اسفند

انتشار فهرست‌های انتخاباتی، برگزاری نشست خبری و فرصت تبلیغاتی، امکان‌های پیش روی مردم هستند تا انتخابی آگاهانه‌ را رقم بزنند

دستیابی به سهم بیشتر از 290 کرسی نهاد قانونگذاری کشور در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، خواستی است که گروه‌ها و جریان‌های سیاسی برای دستیابی به آن تلاش می‌کنند. در این مسیر انتشار فهرست‌های انتخاباتی، در کنار برگزاری نشست‌های خبری و نیز فرصت گسترده تبلیغاتی، همگی امکان‌های پیش روی مردم هستند تا انتخابی آگاهانه‌تر را رقم بزنند.
 در حالی که برای 88 کرسی مجلس خبرگان رهبری نیز در همه استان‌ها دو فهرست اصلی جامعه مدرسین و جامعه روحانیت به همین ترتیب در رقابتند؛ انتخابات مجلس شورای اسلامی با تعدد قابل توجهی از فهرست‌ها همراه شده است تا آنجا که پس از انتشار چهار فهرست اصلی یعنی فهرست مشترک شورای ائتلاف و پایداری در کنار فهرست‌های شورای وحدت، امناء و صدای ملت و با وجود باقی ماندن تنها سه روز از مهلت تبلیغات انتخاباتی، نامزدها همچنان فهرست‌های جدید خود را به رأی‌دهندگان عرضه می‌کنند. با وجود این، عمده خبرها همچنان متوجه رقابت همان چهار رقیب عمده انتخاباتی و مواضع اعلامی و تحولات درونی‌شان است.
 هشدار حداد‌عادل و تغییرات بحث‌برانگیز فهرست
تغییرهای لحظه آخری لیست مشترک شورای ائتلاف انقلاب (شانا) و جبهه پایداری روز گذشته همچنان خبرساز بود. یک نامزد اصولگرای عضو شانا در نامه‌ای به رعایت نشدن فرایند قانونی در تدوین فهرست شورای ائتلاف اعتراض کرد. محسن پیرهادی در نامه به غلامعلی حداد‌عادل رئیس شانا نوشت: «بعد از خروج آقای دهنوی، نفر بعدی که اینجانب با آرای برابر ۱۸ رأی با نفر آخر و با قرعه‌کشی انتخاب نشدم؛ می‌بایست جایگزین ایشان می‌شدم که متأسفانه فرد دیگری که در فرایند بررسی دارای ۷ رأی بود جایگزین شد. لذا خواهشمند است دستور فرمایید، به فوریت موضوع اصلاح و فهرست اصلاح شده به اطلاع عموم مردم شهیدپرور و انقلابی برسد.»
این خواست در حالی مطرح شد که حدادعادل در گردهمایی دیروز طلاب و روحانیت با تأکید بر اینکه تمام تلاش شورای ائتلاف ارائه فهرست قابل قبول برای تشکیل مجلس خوب به مردم بوده است، گفت: «در این بین اگر کسی خدای نکرده به فکر وحدت‌شکنی باشد لطمه جبران‌ناپذیری می‌زند.» وی با گلایه از موج تهمت و توهین و افترا که در فضای مجازی علیه نامزدها ایجاد می‌شود، گفت: هر کسی را به هر دلیلی متهم می‌کنند و حتی احکام محاکم صالحه و شورای نگهبان را قبول ندارند. خیلی جوانان را با این حرف‌ها مسأله‌دار می‌کنند و باید مراقب باشید.
مرتضی آقاتهرانی رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری هم تأکید کرد:«ما برای آنکه به یک لیست واحد ورود کنیم، درخواست داشتیم که برخی از افراد بهتر جایگزین شوند و با تأملاتی یک لیست ۳۰ نفره با دو سرلیست داده شد.»
 
اعلام سرلیست و شعار امناء
فهرست ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب موسوم به امناء که در ابتدا با سرلیستی حمید رسایی در رسانه‌ها بازتاب یافته بود، روز گذشته از سرلیست جدید و شعار انتخاباتی خود رونمایی کرد. مقداد ذکی‌زاده از نامزدهای حاضر در این فهرست با اعلام اینکه پوستر انتخاباتی آن با شعار «نه به فساد» منتشر شده، گفت: ائتلاف اُمناء برخلاف سایر لیست‌ها که یک نفر را به عنوان شاخص معرفی کرده‌اند، تصمیم گرفت که سر لیستش مردم باشند. بنای ائتلاف امناء مقابله با پدرسالاری سیاسی در کشور و در اولویت قرار دادن مردم است، چرا که معتقدیم پدرخوانده‌ها و کسانی که همیشه خود را محور امور می‌دانند امتحانشان را پس داده‌اند.
 مطهری: مشارکت از انتخابات قبلی بالاتر‌ خواهد بود
علی مطهری، سرلیست صدای ملت در نشست خبری که به میزبانی خبرگزاری تسنیم برگزار شد، پیش‌بینی کرد که مشارکت مردم در این انتخابات از انتخابات قبلی بالاتر خواهد بود. مطهری با تأکید بر اینکه راه‌حل اصلاح در کشور، قهر و رأی‌ندادن نیست، تحریم انتخابات را دادن میدان وسیع به تندرو‌ها دانست و گفت: آنهایی که می‌خواهند رأی هم ندهند، به‌جای رأی ندادن، رأی اعتراضی به صدای ملت بدهند. وی گفت: مسأله حجاب، مسأله اصلی کشور ما نیست و اکثریت قاطع مردم ما به‌خاطر ایمان و اعتقاد به اسلام، پوشش اسلامی را رعایت می‌کنند و این موضوعی نخواهد بود که کشور را درگیر آن کنیم، نظام هم قائل بر سختگیری در این مورد نیست. وی اعلام کرد: از لیست جامعه روحانیت مبارز در استان تهران برای انتخابات مجلس خبرگان حمایت می‌کنیم.
حمایت مؤتلفه از فهرست شورای وحدت
حزب مؤتلفه اسلامی با انتشار بیانیه‌ای، از فهرست شورای وحدت در تهران برای انتخابات مجلس حمایت کرد. حمایت این حزب از فهرست شورای وحدت در حالی بود که منوچهر متکی سرلیست شورای وحدتی‌ها در تهران هم با رسانه‌ای کردن پیامی خطاب به رأی‌دهندگان نوشت: «شورای وحدت معتقد است باید ۱۰۰ محور از سر فصل‌های مسائل کشور را احصاء و بر اساس مبانی دینی، آموزه‌های امام، رهنمودهای رهبری و تخصص و دانش روز برای آنها راه‌حل بیابیم. بنا داریم از مجلس که باید در رأس امور باشد، شروع کنیم.»
زنان نامزد نمایندگی مورد حمایت شورای وحدت هم دیروز نشست خبری برگزار کردند. لاله افتخاری در این نشست با بیان اینکه حضور هفت نامزد زن این شورا یک تحول ناشی از عدالت‌محوری است، گفت: مجلس نیازمند به‌روزرسانی قوانین حوزه زنان است.
 
انتشار فهرست‌های جدید
روز گذشته و در ادامه معرفی فهرست‌های اصلی رقیب در انتخابات مجلس، برخی احزاب و گروه‌ها فهرستی از نامزدهای مورد حمایت خود در حوزه‌های انتخابیه منتشر کردند. محمدصادق جوادی‌حصار، سخنگوی حزب اعتماد ملی که در تهران از فهرست صدای ملت حمایت کرده، فهرست نامزدهای مورد حمایت این حزب را در سراسر کشور اعلام کرد. یوسف نجفی، دبیر ائتلاف بزرگ فرهنگیان نیز از انتشار فهرست 20 نفره‌ای برای حوزه انتخابیه تهران خبر داد.
مجمع اتحاد نیروهای انقلاب اسلامی ایران (مانا)، حزب خدمتگزاران انقلاب اسلامی و شبکه سامان که روز گذشته با حضور ۱۵ زن اعلام موجودیت کرد هر یک فهرست‌های جداگانه مورد حمایت خود را به مردم عرضه داشتند.

جستجو
آرشیو تاریخی