سیاست

غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نداشتیم
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بتواند وظایف خود را در زمینه برنامه هسته‌ای ایران در چهارچوب ضوابط پادمان پابرجا و اطمینان‌بخش نگه دارد.
به گزارش ایرنا، محمد اسلامی در نشست خبری مشترک رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: در گزارش گروسی شناسایی ذره ۸۴ درصد آمده بود نه غنی‌سازی ۸۴ درصد. در مخازنی که تولید در آن ذخیره می‌شود، غنای بالای ۶۰ درصد وجود نداشت بنابراین این ابهام حل و فصل شده است.
اسلامی گفت: سه کشور اروپایی به صورت ویژه و کسانی که با آنها همکاری می‌کنند وقتی به تعهدات‌شان عمل نمی‌کنند نمی‌توانند به ما و آژانس فشار بیاورند  تا ما به تعهدات‌مان عمل کنیم. به همین دلیل برای برداشتن گام‌های اطمینان‌بخش با آقای گروسی تفاهم کردیم تا روابط‌مان را در چهارچوب پادمان تنظیم ‌کنیم.
اسلامی در ادامه گفت: برای اطمینان‌بخشی به آژانس انرژی اتمی به آنچه در چهارچوب پادمان آمده است دقیقاً پایبند بوده و خواهیم بود و اجازه نمی‌دهیم عواملی این ارتباط و انطباق با ضوابط را زیر سؤال ببرند و در همین راستا هم به طور مستمر کار خواهیم کرد.
رئیس سازمان انرژی تأکید کرد: موضوع مهم دیگری که تفاهم کردیم این بود که کنفرانس ملی هسته‌ای از سال آینده به صورت بین‌المللی و با مشارکت آژانس بین‌المللی برگزار شود.

حل و فصل چالش‌ها با هدف اعتمادافزایی
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در این نشست گفت: اطمینان خاطر دارم که شاهد پیشرفت در همه حوزه‌ها خواهیم بود البته در این مسیر با چالش‌هایی نیز روبه‌رو می‌شویم و برخی موارد وجود دارد که باید با هم آنها را انجام داده و حل و فصل کنیم تا ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتوانند اعتمادسازی کنند.
رافائل گروسی با اشاره به اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره تهیه CPF گفت: از ایران «چهارچوب برنامه کشور» دریافت کرده‌ایم که در اصل برنامه‌ یک کشور در خصوص آنچه قرار است با آژانس انجام دهد را مشخص می‌کند و نشان می‌دهد در حوزه‌های علمی قرار است چه کارهایی با آژانس بین‌المللی انجام شود.
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد: باید شک‌ و تردیدها را در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران از بین ببریم و این کاری است که من و ایشان (رئیس سازمان انرژی اتمی) با هم انجام می‌دهیم.

جستجو
آرشیو تاریخی