استفاده از آب تصفیه شده برای خانه‌تکانی؛ اشتباهی که همچنان رایج است

هرسال شاهد افزایش مصرف آب در نیمه دوم اسفندماه که همزمان با انجام سنت قدیمی خانه‌تکانی است مواجه می‌شویم. موضوع نگران‌کننده‌ای که به دغدغه فعالان محیط زیست تبدیل شده است.
به گزارش ایسنا، محمد درویش، فعال محیط زیست در این‌‌باره گفت: درباره خانه‌تکانی در کشور متأسفانه یک مشکل جدی وجود دارد چون آب مورد نیاز برای آشامیدن و مصارف بهداشتی جدا نیست. در نتیجه مجبوریم برای شست‌وشو از آب تصفیه‌شده و سالم آشامیدنی استفاده کنیم. در هیچ کشوری چنین کاری رایج نیست و همه‌جا آب آشامیدنی و بهداشتی جداست.
وی افزود: اگر دولت این دو نوع آب مصرفی را از هم جدا می‌کرد، به‌طور طبیعی قیمت آب آشامیدنی افزایش می‌یافت و مردم خودشان حواسشان جمع بود که برای شست‌وشو، خانه‌تکانی، استحمام و شستن خودرو از آب آشامیدنی استفاده نکنند چون دیگر برای آنها صرفه اقتصادی نداشت.
این فعال محیط زیست با انتقاد از یکی بودن کنتور آب آپارتمان‌ها در مجتمع‌های مسکونی گفت: متأسفانه مجتمع‌های آپارتمانی فقط یک کنتور آب دارند و طبیعی است که در چنین شرایطی انگیزه‌ای برای کاهش مصرف آب وجود ندارد چون میزان مصرف آب در مجتمع‌ها تقسیم بر تعداد هر خانواده می‌شود.
وی تصریح کرد: باید ابزارهای لازم برای کاهش مصرف آب را برای مردم فراهم کنیم. در این صورت مردم خودشان مصرف آب را کاهش خواهند داد. تا زمانی که مکانیسم‌های لازم فراهم نباشد، آب آشامیدنی و بهداشتی از هم جدا نشود و قیمت آب اصلاح نشود، نمی‌توانیم فقط از مردم انتظار کاهش مصرف آب داشته باشیم.
شینا انصاری، مدیرکل سابق محیط زیست شهرداری تهران هم گفت: باید مراقب مصرف آب باشیم چون با مشکل کم‌آبی و کم‌بارشی در کشور مواجهیم. گفته می‌شود در هفته‌های پایانی سال، مصرف آب در شهرهای بزرگ افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی دارد. شست‌و‌شوی فرش‌ها در منازل با آب آشامیدنی، کاری غیرمحیط زیستی است.
جستجو
آرشیو تاریخی