رئیس جمهور در جمع مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه پکن:

ابتکار کمربند-راه، دوستی ایران و چین را محکم می کند

رئیس جمهور با بیان اینکه جهان جدیدی در حال شکل‌گیری و نظم کهنه رفتنی است، تصریح کرد: دنیای نوین، نظمی نوین می‌طلبد که در آن چندجانبه‌گرایی واقعی، هم‌افزایی حداکثری، همبستگی و دوری هرچه بیشتر از یک‌جانبه‌گرایی رواج یابد تا در نهایت نظمی عادلانه و منصفانه پدید آید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز گذشته، در سخنانی در جمع مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه پکن با اشاره به پیشینه تاریخی روابط ایران و چین گفت: چین از طریق جاده ابریشم باستانی، جهانی شد و این سعادت و رفاه از رهگذر این مسیر تجاری و بازرگانی در ایران زمین پایداری یافت که نه تنها مهمترین مسیر در تسهیل تجارت و همکاری میان ملت‌های مختلف بوده، بلکه به مثابه ریسمانی فرهنگی جوامع گوناگون را در طول تاریخ به یکدیگر پیوند داده است.
دکتر رئیسی در ادامه با استقبال از ابتکار کمربند-راه از طرف دولت چین تصریح کرد: با احیای این ابتکار در جهان جدید، دو ملت بار دیگر عزم راسخ خود را برای تحکیم دوستی و برداشتن گام‌های استوار در راه توسعه همگون و شراکت راهبردی برای شکل دادن به آینده امیدبخش برای سعادت جامعه بشری نشان داده‌اند.
رئیس جمهور گفت: با توجه به قرار گرفتن آسیا در کانون تغییرات جهانی در حال ظهور، حفظ و تقویت صلح در این پهنه گسترده نه تنها یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است.
دکتر رئیسی با تأکید بر اینکه قدرت ایران، قدرتی امنیت‌ساز است و ظرفیت‌های منطقه‌ای آن، حامی صلح و ثبات در کشورهاست و فقط برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه‌گر به کار گرفته می‌شود، افزود: یکی از موفقیت‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران غلبه بر چالش‌های فراملی نظیر تروریسم و افراط‌‌گرایی در غرب آسیا است.
لازم به ذکر است هائو پینگ رئیس دانشگاه پکن در مراسمی، به پاس خدمات و اقدامات رئیس جمهور در مسیر تقویت و توسعه روابط ایران و چین و همچنین حفظ صلح و ثبات در منطقه و جهان، عنوان «استاد افتخاری» دانشگاه پکن را به وی اعطا کرد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی