رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی:

آمبولانس استاندارد برای اعزام بیمار سوختگی در کشور نداریم

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی گفت: در ایران آمبولانس استاندارد و مخصوص اعزام بیمار سوختگی نداریم و همین سبب افزایش آسیب، عفونت و حتی مرگ و میر این بیماران می‌شود.
به گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد فاطمی افزود: با این تفاسیر، عده‌ای از خانواده‌ها که اصلاً پول ندارند که بیمار را به شهری دیگر انتقال دهند و در این شرایط اگر تخت و مرکز سوختگی هم در شهر خودشان وجود نداشته باشد، بیمار به خانه می‌رود که یا منجر به فوت می شود یا باید با عوارض شدید سوختگی نظیر چسبندگی دست و پنجه نرم کند.
وی گفت: از نظر علمی ۳۰ تا ۵۰ درصد تخت‌های سوختگی باید خالی و آماده‌باش باشند چون هر لحظه ممکن است یک حادثه یا اتفاق، رخ دهد. بزرگترین مشکل ما این است که تعداد تخت‌های بیمارستانی سوختگی نسبت به حجم بیماران کم است و حتی همین تعداد کم تخت هم استاندارد نیست. تا پایان سال 1394 تعداد تخت سوختگی باید به 2هزار و ۵۰۰ تخت می رسید  اما هنوز بعد از ۷ سال به این تعداد نرسیده ایم.
فاطمی با بیان اینکه انتظار این است که هر مرکز استان در کشور، حداقل یک مرکز درمان سوختگی داشته باشد اما این نیاز حداقلی برای استان بزرگی نظیر سیستان و بلوچستان برطرف نشده است، افزود: معمولاً افرادی می‌سوزند که تمکن مالی ندارند چون از وسایلی استفاده می‌کنند که استاندارد نیست یا آموزش خوبی ندیده و سطح تحصیلات کمتری دارند. همچنین در جاهایی زندگی می‌کنند که برای گرمایش از شعله مستقیم استفاده می‌کنند لذا سوختگی یک بیماری برای قشر ضعیف جامعه است.
وی گفت: طبق گزارش های ارسالی، برای تنها مرکز سوختگی این استان با نام کوثر واقع در مجتمع بیمارستانی علی‌بن‌ابیطالب(ع) شهر زاهدان که از فروردین ماه سال ۹۶ با پذیرش بیماران سوخته آغاز به کار کرده، مقرر شده بود که ۲۰ تخت سوختگی داشته باشد اما اکنون فقط ۱۰ تخت فعال دارد.
فاطمی با بیان اینکه با وجود اینکه ۸ تخت برای ICU سوختگی تعریف شده اما فقط ۲ تخت مصوب برای ICU سوختگی وجود دارد، گفت: در این شرایط پذیرش بیمار سوخته بالای ۵۰ درصد یا سالمندان دچار سوختگی دیگر جایی نخواهد داشت .

 

جستجو
آرشیو تاریخی