با هدف کاهش آلودگی هوا انجام شد

توزیع ۵ هزار اصله‌نهال بومی اقلیم تهران در ۲۲ بهمن

 مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از توزیع بیش از 5 هزار نهال در میان مردم طی روز ۲۲ بهمن خبر داد و گفت: این نهال‌ها متناسب با اقلیم تهران انتخاب شده‌اند و ما تلاش می‌کنیم تا در زمینه کاهش آلودگی هوا و افزایش اکسیژن فعالیت کنیم.
به گزارش ایسنا، رضا بیانی افزود: این نهال‌ها به مناسبت بزرگداشت ۲۲ بهمن ماه در غرفه جهادکشاورزی با شعار «ایران سرسبز، ایران قوی» میان مردم توزیع شد.
وی اظهار داشت: این نهال‌ها شامل نهال‌های افرا، سنجد، زیتون تلخ، بادام، سرو و یکهزار بذر بادام بود که داخل بسته‌های این نهال‌ها بروشور راهنمایی کاشت و نگهداشت قرار داشت.این مسئول افزود: نوع گونه‌ها با توجه به 5 ناحیه رویشی متفاوتی که در کشور داریم، تفاوت دارد. گونه‌هایی که دیروز توزیع شد، متناسب با اقلیم تهران بود اما گونه‌های مورد نظر برای مناطق رویشی مختلف، گونه‌هایی همچون بادام، کنار، توسکا، راش و باقی گونه‌های بومی هستند.
وی با بیان اینکه طبق نقشه‌ها و توان اکولوژیک کشور، می‌توانیم نزدیک به ۳.۵ میلیون هکتار جنگلکاری در کشور انجام دهیم که این وسعت به بیش از یک میلیارد نهال نیاز دارد، درباره چگونگی تأمین آب مورد نیاز برای کاشت و نگهداشت نهال‌ها گفت: میانگین بارندگی‌ها در کشور نزدیک به ۲۰۰ میلیمتر است اما در ناحیه رویشی زاگرس بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیمتر بارندگی داریم. ما در مناطقی برنامه نهالکاری مشخص کرده‌ایم که بیش از ۳۵۰ میلیمتر بارندگی دارد.
بیانی افزود: این کار به طور حتم در مناطقی انجام خواهد شد که بارندگی وجود دارد. ما در دوران کمبود آب تهران که در پاییز بود از چاه‌هایی که در پایگاه جنگلی بود توانستیم آب آشامیدنی تهران را تأمین کنیم. اگر این چاه‌ها در جایی غیر از پایگاه‌های جنگلی ما بود، اصلاً آب نداشتند. این موارد از تأثیرهای وجود چاه‌ها و پارک‌های جنگلی در تأمین آب کشور است. طبق نقشه‌ها مناطقی مشخص شده است که حدود ۳.۵ میلیون هکتار در داخل جنگل‌هاست و بیش از ۳۵۰ میلیمتر بارندگی وجود دارد.
بیانی با تأکید بر اینکه آب در کشور وجود دارد و فقط باید نوع مصرف و میزان بهره‌وری از آن را افزایش دهیم، گفت: اینکه ما مشکل آب نداریم به معنای مصرف بی‌رویه آب نیست چون ایران در کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد و میزان تبخیر آب در کشور بسیار بالاست، به گونه‌ای که در مناطق جنوبی میزان تبخیرها نزدیک به 4هزار میلیمتر است و ما باید مصرف آب را مدیریت کنیم. وی  گفت: در سال‌های گذشته میزان آب آبخوان‌ها به علت برداشت‌ از چاه‌ها بسیار کاهش یافته است و ما فقط در حال جبران کسری آب هستیم.
جستجو
آرشیو تاریخی