سرانه میزان زباله در استان مازندران یکهزار گرم و در کشور ۶۰۰ گرم است

بدون اعمال مدیریت زباله به بحران جدی مازندران تبدیل خواهد شد

معاون سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور با بیان اینکه ۴۶ درصد کشور زیر پوشش تصفیه فاضلاب قرار دارد و این میزان در مازندران ۱۳درصد است، گفت: روزانه 3 هزار تن زباله از ۵۵ هزار تن زباله کشور مربوط به مازندران است و این نشان می‌دهد برنامه‌ای در این بخش وجود ندارد.به گزارش ایسنا، ایرج حشمتی افزود: سرانه میزان زباله در استان یکهزار گرم و در کشور ۶۰۰ گرم است. وی با اشاره به پراکنش و دفن زباله در جنگل‌ها و روستاهای استان، گفت: روزانه یکهزار و ۲۰۰ مترمکعب شیرابه در استان مازندران تولید می‌شود و هر مترمکعب زباله حجم زیادی از اکوسیستم را نابود می‌کند. حشمتی با بیان اینکه زباله در استان مدیریت نمی‌شود، گفت: باید نگاه را نسبت به منابع ارتقا دهیم و زمانی که نیازها برای اهداف مشخص مهیا نشود، دچار بحران می‌شویم.وی خاطرنشان کرد: وجود مسافر و ‌حضور گردشگر یک ظرفیت است اما وقتی برای بحث‌ زباله فکری جدی نشده یا کمبود آب وجود دارد، محدودیت ایجاد می‌شود. حشمتی با انتقاد از نبود بازچرخانی آب در استان، یادآور شد: برای زنده‌ نگه داشتن‌ تلاش می‌کنیم سدهایی اضافه شود که هکتارهای زیادی از جنگل‌های هیرکانی را زیرآب می‌برد و در نهایت مشکل آب استان را حل نمی‌کند.
این مسئول با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های مناسبی برای گردشگری و افزایش درآمد باید ایجاد شود، گفت: هرچند اعتقاد داریم برای توسعه پایدار باید کارخانه ایجاد شود اما منفعتش از گردشگری بیشتر نیست.
وی با اشاره به شروط توسعه پایدار گفت: توسعه پایدار نباید برهم‌زننده نظم اجتماعی و مخرب محیط زیست باشد و علاوه بر این حقوق نسل‌های آینده را باید حفظ کند و این نشان می‌دهد عقب‌ماندگی‌هایی در حوزه توسعه وجود دارد که باید کنترل شود.
جستجو
آرشیو تاریخی