در صورت تخصیص بودجه

آمبولانس‌های فرسوده جایگزین می‌شود

اورژانس دریایی در قشم، هرمز و ابوموسی فعال خواهد شد

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فرسودگی 3هزار دستگاه آمبولانس از مجموع 5 هزار و ۷۰۰ دستگاه آمبولانسی که مشغول خدمت‌رسانی هستند، گفت: 3هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده برای خرید آمبولانس پیش‌بینی شده است که امیدواریم تخصیص یابد.
به گزارش ایرنا، جعفر میعادفر افزود: 3 هزار و ۱۷۸ پایگاه اورژانس در کشور وجود دارد که از این تعداد، یک هزار و ۷۹۷ پایگاه جاده‌ای و ۵۲ پایگاه اورژانس هوایی در استان‌های مختلف خدمات ارائه می‌دهند.
وی گفت: هم اکنون ۵۱ پایگاه بالگردی و یک پایگاه هواپیمایی برای انتقال بیماران فعال است، ۶۸ دستگاه اتوبوس آمبولانس هم در تصادفات و مراسم خاص به عنوان مرکز درمانی سیار و انتقال حدود ۱۵ بیمار به صورت همزمان استفاده می‌شود.
میعادفربا اشاره به فعالیت اورژانس دریایی در جزایر قشم و هرمز، گفت: در جزیره ابوموسی هم بزودی اورژانس دریایی راه‌اندازی می‌شود تا به مردم خدمات درمانی بیشتری ارائه شود.
به گفته میعادفر، در طول دولت سیزدهم، ۲۰۲ پایگاه فیزیکی احداث شده و برای ۱۵۷ پایگاه هم تأمین نیروی انسانی شده است. هم اکنون بیش از ۲۶ هزار نفر نیرو داریم که ۸۷ درصد آنها عملیاتی هستند.
سالانه ۱۵ میلیون تماس با اورژانس گرفته می‌شود
وی گفت: سالانه بیش از ۱۵ میلیون تماس داریم که 5 میلیون تماس منجر به انجام مأموریت و اقدام درمانی می‌شود.
میعادفر با بیان اینکه ۳۰ درصد تماس‌ها هم غیرمفید هستند، افزود: قرار است بزودی در کل کشور موقعیت مکانی هم به سیستم اورژانس اضافه شود چون شهروندی که تماس می‌گیرد به دلیل اضطراب به سختی می‌تواند آدرس را بدهد.
وی تصریح کرد: نصب موقعیت مکانی باعث مدیریت زمان برای رسیدن بر سر بالین بیمار می‌شود، البته اکنون در برخی استان‌ها به صورت آزمایشی این کار در حال انجام است.
میعادفر تأکید کرد: با توجه به معضل ترافیک کلانشهرها، 170 دستگاه اورژانس موتوری را آماده به خدمت داریم زیرا در ۸۴ درصد مأموریت‌ها، درمان در محل حادثه انجام می‌شود. وی با اشاره به انتقال ۴۰ عضو برای پیوند گفت: برای انجام پیوند، یک تیم پزشکی از مبدأ با هواپیما به مقصد منتقل می‌شود و برای هر پیوند حدود یک میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت که برای بیماران رایگان است.
میعادفر ادامه داد: در سال جاری ۶۰ پایگاه اورژانس هوایی افتتاح و ۲۰ دستگاه آمبولانس به تعداد دستگاه‌های قبلی اضافه شده است. هوشمند کردن سیستم ارتباطات و ثبت آنلاین اطلاعات هم در دست اقدام بوده که تا پایان سال همه دانشگاه‌های علوم پزشکی تجهیز می‌شود.
وی با بیان اینکه برای سال آینده باید یکهزار تا یکهزار و ۵۰۰ دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس اضافه شود، تأکید کرد: باید معافیت گمرکی برای واردات آمبولانس‌هایی که توسط خیرین انجام می‌شود، صورت گیرد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی