کدام سیاستگذاری؟ کدام زنان؟

عاصمه قاسمی
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی

آنچه از یک برنامه گفت‌و‌گومحوری مانند برنامه شیوه توقع می‌رود آن است که حداقل در سطح نخبگان و متخصصان بتواند موضوع برنامه را از دیدگاه‌های مختلف تبیین و تحلیل کند. مخاطبان این برنامه عمدتاً افراد ناآشنا با موضوع برنامه نیستند، بیشتر بینندگان برنامه را کسانی تشکیل می‌دهند که در زمینه موضوع برنامه اطلاعات داشته و اگر هم در آن موضوع تحصیل یا تحقیق نکرده باشند، حداقل علاقه‌مند و آشنا با مباحث موضوع مطرح شده هستند.
علاوه‌ بر این حوادث و رویدادهای چندماهه اخیر اگرچه ابعاد مختلفی داشت لیکن به جهاتی زنان ایران و برخی از ابعاد زندگی آنان را هم برای خود زنان و هم در سطوح مختلف سیاستگذاری و اجرا برجسته و پررنگ کرد. در این میان ابهاماتی هم برای برخی زنان جامعه و بخصوص دختران جوان ایجاد شد که واقعاً در حوزه زنان در این دهه‌ها چه انجام شده است؟ از این جهت برنامه تلویزیونی گفت‌و‌گومحور علمی با موضوع سیاستگذاری زنان آن هم توسط دو صاحب مسند، طبعاً دیگر تنها برای متخصصان و علاقه‌مندان حوزه زنان قابل‌توجه نیست بلکه بسیاری از زنان در سطح عموم جامعه را نیز مشتاق می‌کند تا با شنیدن صحبت‌های آنها ابهام‌های خود را رفع کنند و بر باورهای خود نسبت به آنچه نظام جمهوری اسلامی در این سال‌ها در حوزه زنان انجام داده است، مهر تأیید بزنند.
با وجود این در مناظره اخیر سؤالاتی از این دست در ذهن مخاطبان بی‌پاسخ ماند: راهبرد محوری حوزه زنان در این دولت و در دولت قبل چه بوده است؟ دال مرکزی گفتمان دولت‌ها در موضوع زنان چه بوده است؟ آیا صرف بیان مصادیقی از اقدامات انجام شده نشان می‌دهد که معاونت زنان در طول این سال‌ها راهبرد مشخصی داشته و بر اساس آن در جنبه‌های مختلف زندگی زنان سیاستگذاری کرده است؟ آیا دولت‌ها توانسته‌اند با راهبردهای صحیح تمام طبقه‌ها، قشرها و گروه‌های زنان ایران را در زیر چتر سیاستگذاری‌های خود قرار دهند؟ با چه تعریفی از «زنان» سیاستگذاری‌ها انجام شده است؟ منظور از زنان کدام زنان است؟
به نظر می‌رسد آنچه برای نسل آگاه امروز مهم است، شفافیت است و این حلقه مفقوده چنین گفت‌و‌گوهایی است. با بیان صریح نقشه راه همراه با سیاست‌های دقیق حوزه زنان، برای نسلی که در آینده سکاندار این مسیر است، می‌توان شاهد افزایش امید اجتماعی باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی