آثار

مستند «امریکا، شمارش معکوس»
امریکایی که در آستانه فروپاشی قرار گرفته است
سال 1386 نادر طالب‌زاده با همکاری شبکه پرس‌تی‌وی، اقدام به ساخت مستندی برای گفت‌وگوی رودررو با سیاستمداران امریکایی کرد. مجموعه مستندی به طول زمانی 700 دقیقه که در آن قرار بود سیاست‌های دولتمردان امریکایی به نقد کشیده شود. در این برنامه وضع فعلی کشور امریکا، تزلزل سیاست‌های این کشور، نظر خود مردم، منتقدان و کارشناسان درباره سیاست‌های امریکا و نسبت آن با ایران به تصویر کشیده می‌شد. طالب‌زاده درباره اینکه آیا با ساخت این مستند توانسته است چهره‌ واقعی دولتمردان امریکایی را آن طور که در بدو امر مدنظر داشته به تصویر بکشد؟ گفته بود: «فکر می‌کنم به فرازهایی رسیده باشیم. نزدیک به 10 ایالت را پوشش دادم و با 100 تن مصاحبه‌ کردم. در مجموع خودم از این برنامه راضی هستم.» او می‌خواست نشان دهد برعکس ظاهر پرقدرت امریکا، چطور سیاست‌های مستکبرانه آن، این کشور را به لبه پرتگاه برده و شمارش معکوس برای سقوط آن آغاز شده است. قرار بود 20 قسمت از این مجموعه که 400 دقیقه به طول می‌انجامد از شبکه پرس تی‌وی و 300 دقیقه از آن هم از شبکه‌های داخلی پخش شود. گری سیک، مشاور امنیتی ریگان و کارتر یکی از دولتمردان مهمی بود که در مستند «امریکا، شمارش معکوس» با آنها گفت‌وگو شده بود. با این همه بسیاری از سیاستمداران امریکایی هم به درخواست او برای حضور در مستندش، پاسخ مثبت نداده بودند و او درباره بسیاری از چهره‌هایی که حاضر به گفت‌وگو با دوربینش نشده بودند گفته بود: «بار گذشته هم سراغشان رفته بودم اما آنان می‌ترسیدند، صحبت کنند.» طالب‌زاده برخلاف سیاست‌های منزوی‌ساز رسانه‌ای در سال‌های بعد از انقلاب، تمام تلاشش را می‌کرد تا در ارتباط مستقیم در ابعاد جهانی، حقانیت انقلاب را بی‌واسطه به مخاطبانش نشان دهد و باور به حقانیت انقلاب تنها چیزی بود که اراده او را برای ساخت مستندی در این مقیاس تقویت می‌کرد.

 

مستند «ما آنجا بودیم»
امریکای متفاوتی که شاهدان 11سپتامبر دیده‌اند
بعد از 5سال حالا من درگیر تلاش جمعی برای خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر هستم. درگیر کشف ماهیت واقعی اون ماجرا و چون از یک مجرای ویژه به مدارک و شواهد زیادی دسترسی پیدا کردم مردم عادی امکان دستیابی به اونا رو ندارن، متوجه شدم که دولت ما دروغ گفته. در واقع اونا از تراژدی ما استفاده کردن و روایت رسمی خودشون رو جا انداختن. روایتی که درست نقطه مقابل اون چیزیه که ما شاهدش بودیم. 11سپتامبر به دولت بهانه‌ای برای حذف تمام حقوق شهروندی مردم رو داد و ما الان داریم در نوعی وضعیت شبه‌دیکتاتوری زندگی می‌کنیم. ما دستاوردهای 50سال حقوق مدنی خودمون رو در یک لحظه با تصویب یک لایحه از دست دادیم! [بخشی از صحبت‌های یک  نفر از شاهدان واقعه 11سپتامبر در مستند «ما آنجا بودیم»]
بدون تردید پس از چند دهه هیچ واقعه‌ای نمی‌توانست به اندازه واقعه 11 سپتامبر، طالب‌زاده را دوباره به روایتی مستقیم از دل امریکا باز گرداند. واقعه‌ای که به‌رغم ابعاد بزرگ تراژیکش هنوز هم در امریکا و جهان به عنوان یک ابهام و یک راز بزرگ نگریسته می‌شود و طالب‌زاده می‌خواست یکی از راویان این ابهام باشد. یکی از کسانی که اعلام کردند: دست نگه دارید! همه چیز آن طور که دارند به ما نشان می‌دهند نیست! طالب‌زاده در این مستند به سراغ همسایگان و شاهدان این واقعه می‌رود.
افرادی که مشاهدات‌شان از آن روز با روایت‌های رسانه‌های جریان اصلی فرق دارد و این تفاوت را با تحلیل‌های قابل تأملی درباره نظام سیاسی امریکا و تصمیمات پنهان اما مرگبار پشت آن، توضیح می‌دهند. نام مستند را طالب‌زاده از میان صحبت‌های یکی از همین راوی‌ها انتخاب کرده است. آنجا که از او می‌پرسد آیا این نگاه‌ها به واقعه 11سپتامبر توهم توطئه نیست؟ و راوی پاسخ می‌دهد: «ما آنجا بودیم!» شهادت او و دیگرانی که چون او نمی‌توانند چشم‌هایشان را به نفع صداهای گزارش‌های خبری نادیده بگیرند، نقطه قوتی است که مستند طالب‌زاده را درباره امریکای نادیده به ما نشان می‌دهد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی