توضیح وزارت بهداشت درباره یک پرونده عجیب

ماجرای نوزادی که در سردخانه زنده شد

خبر زنده شدن یک نوزاد در سردخانه بیمارستان، انتقال وی به دستگاه مراقبت ویژه و سپس مرگ این نوزاد که منجر به برکناری رئیس بیمارستان مورد نظر شد، یکی از خبرهای جنجالی روزهای اخیر بود. در همین رابطه مدیر شبکه بهداشت و درمان شهریار و سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توضیحاتی ارائه کردند.
به گزارش ایرنا، دکتر محمدهادی ناصح مدیر شبکه بهداشت و درمان شهریار گفت: یک مادر جوان که در هفته 26 بارداری بود ساعت ۴:۳۰ صبح اول اردیبهشت به دلیل پارگی کیسه آب به بیمارستان امام سجاد(ع) مراجعه کرد و در ساعت ۵ صبح به اتاق عمل رفت. نوزاد متولد شد اما ضربان و صدای قلب نداشت. با این حال حدود یک ساعت نوزاد نارس که در واقع ۶ ماهه به دنیا آمده بود در کنار مادرش قرار داشت اما چون علائم حیاتی نداشت به سردخانه منتقل شد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهریار گفت: در ساعت ۱۶ همان روز پدر نوزاد به همراه مأمور بیمارستان به سردخانه مراجعه و احساس کرده است پای کودک حرکت می‌کند و به سرعت نوزاد به بخش ویژه (NICU) منتقل می‌شود. درمان‌های لازم توسط متخصص اطفال و کادر درمان انجام می‌شود اما ضربان قلب ضعیف بوده است و با درمان دارویی ضربان نوزاد به ۸۰ می‌رسد. چهار بار احیای قلبی از ساعت ۱۶ تا ۳ صبح انجام  می‌گیرد اما متأسفانه نوزاد ایست قلبی کرده و فوت می‌کند.
دکتر ناصح در مورد احتمال قصور پزشکی در این پرونده گفت: در این خصوص بررسی کارشناسی توسط مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است.
همچنین پدرام پاک‌آیین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با تأیید خبر برکناری رئیس بیمارستان مورد نظر بعد از این حادثه گفت: پرونده نوزاد نارس در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفته است تا وضعیت و علت دقیق مرگ نوزاد در بررسی‌های علمی روشن شود.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: چنانچه نظریه پزشکی قانونی ناظر به وقوع تخلف یا جرم از سوی هر یک از عوامل بیمارستان امام سجاد(ع) باشد، رسیدگی قانونی لازم توسط مرجع ذیصلاح صورت خواهد گرفت.
جستجو
آرشیو تاریخی