حوادث جهان

«ترنک» ماده مخدر مرگبار
اداره مبارزه با مواد مخدر امریکا در تازه‌ترین هشدار خود از رواج یک ماده مخدر صنعتی جدید به نام «تِرَنک» خبر داده و از آن به عنوان کشنده‌ترین ماده مصرفی رو به افزایش در میان مصرف‌کنندگان مواد اعتیادآور در این کشور نام برده است. به گزارش شبکه خبری بی‌بی سی، این اداره که نهاد اصلی دولت امریکا برای مقابله با قاچاق مواد مخدر است، اعلام کرد: فروش خیابانی «ترنک» که ترکیبی از دو ماده آزمایشگاهی (صنعتی) «فنتانیل» و «زایلازین» است ظرف یک سال گذشته حدود ۱۰۰۰ درصد افزایش داشته و به همین نسبت هم در آمار مرگ‌های ناشی از «بیش‌مصرفی» (اوردوز) به عاملی جدید و کشنده تبدیل شده است.
 ترنک که کوتاه شده واژه انگلیسی ترنکویلایزر است، نام خود را از مواد بیهوش کننده‌ای که به طور قانونی برای حیواناتی چون اسب و گاو به کار می‌رود، گرفته است.

استرالیا در محاصره طوفان ایلسا
 طوفان قدرتمند استوایی موسوم به «ایلسا» با شدیدترین بادهایی که تاکنون در شمال غرب استرالیا ثبت شده، نیمه‌شب پنجشنبه به وقت محلی این منطقه را درنوردید.
 به گزارش شبکه الجزیره، شدت طوفان ایلسا کمی پیش از اینکه به نزدیکی شهر کم‌جمعیت «پاردو» برسد به رده «۵» (قویترین سطح در رده‌بندی طوفان‌ها) افزایش یافت.
 مقامات نیز گفته‌اند: به نظر می‌رسد مناطق پرجمعیت در شمال غرب از بخش شدید طوفان جان سالم بدر برده‌اند اما گزارش‌های تأیید نشده‌ای از خسارات گسترده در برخی مناطق دورافتاده دریافت شده است.

طوفان شنِ پکن به ژاپن رسید
کارشناسان هواشناسی اعلام کردند که طوفان «شن زرد» از بیابان‌های چین به منطقه وسیعی از ژاپن رسیده است.
به گزارش تلویزیون ملی ژاپن، سازمان هواشناسی ژاپن می‌گوید از ماه مه ۲۰۲۱، این اولین باری است که شن زرد در مرکز توکیو مشاهده شده است.
مقامات هواشناسی ژاپن نیز می‌گویند: در این شرایط مردم نباید لباس‌های شسته را برای خشک شدن در فضای آزاد پهن کنند و از رانندگان نیز می‌خواهند که به دلیل کاهش دید افقی در شرایط طوفان، بیشتر مراقب باشند.همچنین برخی منابع خبری گزارش کردند که این شن زرد به مناطقی از کره جنوبی نیز رسیده است.
این درحالی است که از حدود سه روز پیش طوفان شن در پکن، پایتخت چین باعث شده تا بسیاری از مردم نتوانند از منزل خارج شوند چراکه آلودگی هوا در بدترین سطح باقی مانده است.

تلف شدن 18 هزار رأس گاو در تگزاس
در جریان انفجار مهیب یک دامداری در حومه شهر «دیمیت» ایالت تگزاس حدود ۱۸ هزار رأس گاو تلف شده‌اند.
به گزارش بی‌بی سی، کلانتر ناحیه دیمیت در این باره گفت: نخستین بار حدود ساعت ۷:۲۱ عصر روز ۱۰ آوریل خبر وقوع آتش‌سوزی در این دامداری را دریافت کرده است.مقام‌های ایالتی می‌گویند: احتمالاً نقص فنی و داغ شدن بیش از حد یک دستگاه تخلیه موجب انفجار گاز متان در این دامداری شده است.امدادگرانی که به محل اعزام شدند یک مرد را که در میان آتش‌سوزی گیر افتاده بود پیدا کردند و به بیمارستان انتقال دادند.سخنگوی کلانتری ناحیه همچنین گفته است که تعداد دقیق گاوهای تلف شده در اثر آتش‌سوزی یا استنشاق دود ناشی از آن معلوم نیست اما احتمالاً رقمی حدود ۱۸ هزار رأس است که بزرگترین فاجعه حیوانی خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی