اقتصادی

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد
 ورود تعداد قابل توجهی هواپیما به ناوگان هوایی کشور


مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای تکمیل کریدور ساحلی شلمچه-چابهار تا مرداد ۱۴۰۴ و ورود تعداد قابل توجهی هواپیما به کشور خبر داد.
به گزارش تسنیم، بذرپاش از تامین 28 هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن حمایتی خبر داد و اظهار کرد:‌ وزارت راه و شهرسازی تأمین مسکن خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر را برعهده دارد.
وی با اشاره به اولویت‌های وزارت راه در سال 1402 افزود: یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در 1401 تکمیل کریدورهای ریلی و جاده ای جنوب به شمال و شرق به غرب کشور است ، ایران دارای موقعیت جغرافیایی مناسبی است و این امکان وجود دارد تا شبکه ترانزیتی راه ابریشم را احیا کنیم و ‌ظرفیت ترانزیتی موجود در کشور می تواند برای کشور ثروت ملی تولید کند، بنابراین تکمیل ظرفیت کریدورهای ریلی در راستای دستیابی به این هدف است.
وی با اشاره به اولویت تکمیل کریدورهای جاده‌ای نوار ساحلی جنوب ادامه داد: این کریدور از مرز شلمچه آغاز می‌شود و به بندر چابهار در دریای عمان می‌رسد.
وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت تکمیل صنعت حمل و نقل ترکیبی کشور تاکید کرد وگفت : زمانی که کالاها به بنادر کشور می رسد باید با ریل یا جاده به نقاط مختلف کشور حمل شود ،  بنابراین در برنامه است تا پایان دولت سیزدهم کریدور ساحلی به اتمام برسد ، 500 کیلومتر این کریدور باقیمانده است که 50 کیلومتر آن در هفته‌های اخیر افتتاح شد و 50 کیلومتر دیگر در روزهای آینده در استان سیستان و بلوچستان افتتاح خواهد شد.
بذرپاش با اشاره به برنامه تکمیل ظرفیت بندرگاهی کشور اضافه کرد: خط‌ آهن رشت- بندر کاسپین در ماه‌های ابتدای سال 1402 به اتمام می رسد ،  افتتاح این خط ‌آهن باعث می‌شود کریدوری که از شمال از طریق ریل به شهر رشت می‌آید و  با کریدور جاده‌ای تا بندرعباس می‌رود ظرفیتی برای افزایش ترانزیت و حمل کالا به کشور باشد.وی یادآور شد: خط ‌آهن سرخس-چابهار ظرفیت خوبی برای تولید و اقتصاد کشور دارد که تکمیل این خط ازبرنامه های وزارت راه و شهرسازی است.بذرپاش افزود: در کنار توسعه حمل و نقل ریلی، توسعه حمل و نقل جاده ای و توسعه زیرساخت‌های بندری در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است که در سال 1402 به سرعت این پروژه ها به اتمام می رسد.

خاندوزی: با همکاری روسیه تا سال ۲۰۲۵ کریدور شمال-جنوب را راه‌اندازی می‌کنیم


«احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با ریانووستی گفت: تهران امیدوار است با همکاری روسیه تا سال ۲۰۲۵ کریدور حمل و نقل شمال-جنوب تکمیل و راه اندازی شود.
به گزارش ایرنا، خاندوزی دراین مصاحبه گفت: امیدواریم پیش از پایان دوره دولت سیزدهم  ایران شاهد تکمیل پروژه کریدور شمال - جنوب و افتتاح خطوط راه آهن باشیم ، در زمینه پروژه کریدور شمال به جنوب بسیار جدی هستیم ، ممکن است آمریکا علاقه ای به تبدیل ایران به یک گذرگاه راهبردی اقتصادی نداشته باشد اما ایران و روسیه بر این موضوع اتفاق نظر دارند.
احسان خاندوزی تصریح کرد: ایران و روسیه قبل  از آغاز تحریم ها علیه دو کشور در حوزه های مختلفی با یکدیگر تعامل و تبادلات داشته اند ، انگیزه زیادی برای گسترش همکاری ایران و روسیه در حوزه انرژی های نو و تجدید پذیر و انرژی هسته ای صلح آمیز وجود دارد.وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اساسا آینده جهان آینده منطقه گرایی و چندقطبی خواهد بود نه یک‌جانبه‌گرایی در اقتصاد جهانی ، ما در حال کنار گذاشتن موانع بانکی و ارزی بین ایران و روسیه هستیم تا نیازی نباشد از سوئیفت و سایر پیام رسان های مالی از این دست استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: ایران آمادگی کامل برای تقویت روابط اقتصادی با کشورهای منطقه را دارد و فرصت همکاری با عربستان سعودی فراهم است.
گذرگاه حمل و نقل بین المللی (ITC) «شمال-جنوب» مسیری چندوجهی از سن پترزبورگ به بندر بمبئی (هند) به طول هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است. این کریدور جایگزینی برای مسیر دریایی کانال سوئز است که اروپا، کشورهای حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند را به هم وصل می کند. سه مسیر این کریدور "شمال-جنوب" وجود دارد: ترانس خزر (با استفاده از راه آهن و بنادر) و دو مسیر غربی و شرقی زمینی(
ریانووستی نوشت: در خاک ایران، بخش راه آهن آستارا - رشت در چارچوب کریدور "شمال - جنوب" ناتمام مانده است. روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان در حال آماده سازی یک توافقنامه بین دولتی برای ساخت این بخش هستند و قصد دارند در سال ۲۰۲۳ آن را منعقد کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی