فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تأکید کرد

تشدید برخورد با متخلفان چهارشنبه سوری

روز بعد از چهارشنبه سوری لاشه تعداد زیادی از حیوانات بویژه پرندگان مشاهده می‌شود

با متخلفانی که در مراسم سه‌شنبه آخر سال باعث تخریب محیط زیست شوند بشدت برخورد می‌شود.
«سرهنگ جمشید محبت خانی»، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با تأکید براینکه در مراسم چهارشنبه سوری مراقب محیط‌زیست باشیم، گفت: با مقامات قضایی هماهنگ شده تا با متخلفانی که در این شب موجب تخریب محیط زیست شوند بشدت برخورد شود.
وی ادامه داد: دستورالعمل مربوط به چهارشنبه سوری تهیه و به ادارات کل محیط زیست استان‌ها ابلاغ شده است، در این دستورالعمل بر آماده باش نیروها در قبل و شب چهارشنبه سوری تأکید شده است.
محبت خانی افزود: بر اساس این دستورالعمل قرار است یک آموزش همگانی قبل از شب چهارشنبه سوری برگزار شود و در آن بر خطراتی که دراین شب محیط زیست را تهدید می‌کند اشاره شود. همچنین تمام نیروها موظفند در آماده باش باشند تا در صورت بروز آتش سوزی در مناطق حفاظت شده و یا هر تخریب محیط زیستی دیگر سریع اقدام کنند.
وی در خصوص برخی آسیب‌ها به محیط زیست گفت: آلودگی صوتی ناشی از انفجار ترقه‌ها، موجب می‌شود پرندگان سکته کنند و سایر گونه‌های حیات وحش در صورت باردار بودن جنین خود را از دست بدهند. همچنین از آنجا که این مراسم با فصل زادآوری و تخم‌گذاری پرندگان همراه است بعضاً با ایجاد سرو صدا آنها احساس ناامنی کرده و لانه خود را ترک می‌کنند. با این کار چرخه جوجه‌آوری آن سال آنها متوقف می‌شود. در چند سال گذشته فردای چهارشنبه سوری لاشه تعداد زیادی از حیوانات بویژه پرندگان مشاهده شده است.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در این شب شرایط چهارپایان هم بهتر از پرندگان نیست، بعضاً این صداها به حدی زیاد است که باعث سقط جنین آنها می‌شود. آلودگی ناشی از انفجار و آتش افروزی‌های بی‌ضابطه هم موجب آلودگی هوا می‌شود که این شرایط هم برای انسان و گونه‌های جانوری مضر است.
وی تصریح کرد: در چند سال گذشته در این شب مناطق حفاظت شده ما بویژه آنهایی که در نزدیکی مناطق مسکونی واقع شده‌اند دچار آتش سوزی شده و خسارات زیادی را متحمل شدند از این رو از مردم درخواست می‌کنیم مراقب باشند و با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی