تفاهم‌نامه «بهره‌مندی از فناوری هسته‌ای در حفاظت از محیط زیست» امضا شد

اسلامی: باید به سمت حذف آلاینده‌ها حرکت کنیم


رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: سازمان انرژی اتمی، فناوری‌های هسته‌ای گسترده و پرکاربردی برای حفاظت از محیط زیست در اختیار دارد که با حمایت مسئولان می‌توان هرچه سریعتر آنها را به‌کار برد.
به گزارش ایرنا، محمد اسلامی بعد از امضای تفاهمنامه «بهره‌مندی از فناوری هسته‌ای در حفاظت از محیط زیست» با سازمان حفاظت از محیط زیست، افزود: بر اساس اجلاس پاریس مقرر شده است که در سال‌های آینده استفاده از کربن در دنیا به صفر برسد و بطور قطع این مسأله و تصمیم به لحاظ سیاسی در سطح بین‌المللی به ما هم فشار خواهد آورد. از این رو ضروری است تا هرچه سریعتر به سمت حذف آلاینده‌ها و استفاده از انرژی پاک حرکت کنیم.
وی درباره استفاده از معادن اورانیوم در کشور و رعایت مقررات حفاظت از محیط زیست در اطراف این معادن گفت: سازمان انرژی اتمی طبق ضوابط کار استخراج از معادن را انجام می‌دهد و تمام معادن ما با پیوندهای زیست محیطی کشور مطابقت دارد.
اسلامی درباره فناوری‌های هسته‌ای پر کاربرد در حفاظت از محیط زیست به فناوری پلاسما اشاره کرد و گفت: ما از این فناوری در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکی بسیار کم استفاده کرده‌ایم اما گام‌های خوبی در این زمینه در کشور برداشته شده است.
همچنین این فناوری برای مدیریت شیرابه‌ها قابل استفاده است و در توافق سه جانبه‌ای که با سازمان محیط زیست و وزارت کشور امضا شد، قرار شد در یکی از نقاط بحرانی کشور از این فناوری استفاده شود.
همچنین سازمان انرژی اتمی در رابطه با سولفورزدایی، فناوری پرکاربردی در اختیار دارد که می‌توان از آن استفاده کرد.
استفاده از شتاب دهنده الکترواستاتیک از جمله دیگر فناوری‌هایی است که می‌توان در پالایشگاه‌ها و نیز تصفیه پساب‌های صنعتی از آن استفاده کرد.

کلیات طرح سوت‌زنی تصویب شد
نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته با اکثریت آرا با کلیات طرح حمایت مالی از افشاگران فساد (سوت زنی) موافقت کردند.
به گزارش تسنیم، رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد (سوت زنی) در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و پس از انجام بررسی‌های لازم نمایندگان با کلیات طرح (سوت زنی) از مجموع 215 نماینده حاضر با 123 رأی موافق، 46 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع موافقت کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی