برخورد با برداشت‌کنندگان غیرمجاز آب در مسیر دریاچه ارومیه

با وجود اجرای موفق طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه از کانال کانی‌سیب، برداشت‌های غیرمجاز در مسیر این دریاچه نگران‌کننده است و بنا به گفته مسئولان با متخلفان این حوزه برخورد می‌شود.
«آرزو اشرفی زاده»، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست  درباره شرایط آب دزدی در مسیر رودخانه و کانال کانی سیب به دریاچه ارومیه به ایرنا گفت:  پنجم اسفندماه تونل انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید و بعد از آن و با رها کردن آب یک هفته زمان برد تا آب به دریاچه برسد، بنابراین هنوز تأثیر معناداری روی تراز دریاچه نگذاشته است. البته  باید جلوی آب دزدی‌ها در این مسیر گرفته شود تا آثار این طرح مشخص شود.  قرار است با اجرای کامل این طرح ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شود، اما در فاز اول مقرر شده سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به بستر دریاچه برسد، البته طبق گفته مسئولان مربوطه سال آینده فاز دوم تونل به بهره‌برداری خواهد رسید.
 وی ادامه داد: با توجه به شرایط  حساس دریاچه از این پس تدابیری اندیشیده شده که در  این مسیر آب دزدی صورت نگیرد. در این راستا  در نظر داریم با همکاری شورای تأمین استان و استانداری، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو  مسیر آب  را به طور مداوم کنترل و پایش  کنیم .
اشرفی زاده افزود: اول مهرماه امسال تراز آب دریاچه ۱۲۷۰.۱۳ متر، وسعت دریاچه ۹۳۰ کیلومتر مربع و حجم آب موجود در آن یک میلیارد و ۲۴ مترمکعب بود که با اقدامات صورت گرفته و بارندگی‌های اخیر در ۱۴ اسفندماه تراز سطح آب دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۲۱ متر، وسعت آن هزار و ۴۰ کیلومتر مربع و حجم آب موجود در دریاچه یک میلیارد و ۴۴ میلیون مترمکعب رسید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی