خودروهای برقی که به سال ۲۰۲۶ نمیرسند
افت تقاضا و تغییر سیاستها، خودروسازان را به عقبنشینی واداشت
کاهش شتاب بازار خودروهای برقی دیگر تنها یک پیشبینی یا هشدار نیست؛ این روند اکنون واقعیتی است که خودروسازان بزرگ جهان ناگزیرند در تصمیمگیریهای راهبردی خود لحاظ کنند. واکنش خودروسازان به این شرایط، متنوع بوده و شامل توقف تولید، تعلیق عرضه یا حتی لغو کامل پروژههایی است که تا همین اواخر، بهعنوان نماد آینده صنعت خودرو معرفی میشدند. به گزارش سایت motor۱، بر همین اساس، شماری از خودروهای برقی که در سال ۲۰۲۵ در بازار حضور داشتند یا برای عرضه برنامهریزی شده بودند، به سال ۲۰۲۶ نخواهند رسید. برخی از این تصمیمها مستقیماً تحت تأثیر سیاستهای تجاری و تعرفهای اتخاذ شده و برخی دیگر، صرفاً نتیجه فروش پایین و استقبال کمتر از انتظار بوده است. در کنار اینها، چند پروژه پر سروصدا که وعده ورود در سال ۲۰۲۶ را میدادند نیز با تأخیر جدی یا لغو کامل مواجه شدهاند. در ادامه، به ۱۴ خودروی برقی تولیدی یا برنامهریزیشده میپردازیم که فعلاً از مسیر بازار کنار گذاشته شدهاند.
یاسمن صادق شیرازی
گروه خودرو
آکورا ZDX
کراساوور برقی ZDX که بهعنوان اولین خودروی تمامبرقی آکورا معرفی شد، عمر کوتاهی در بازار داشت. این مدل که با همکاری جنرالموتورز توسعهیافته بود، تنها یک سال روی خط تولید باقی ماند. هرچند نسخه پایه آن بردی بیش از ۳۰۰ مایل ارائه میداد و مدل تایپ S نیز با قدرت بالا عرضه شد، اما تجربه رانندگی متوسط باعث شد نتواند جایگاه روشنی برای خود پیدا کند .
پولستار 2
پــــولستــــــار 2 کــــه ســــالها بهعنوان یکی از جدیترین جایگزینهای تسلا مدل ۳ مطرح بود، به دلیل تولید در چین و اعمال تعرفهها، فعلاً از بازار آمریکا کنار گذاشته شد. این خودرو با وجود بهروزرسانیهای فنی و افزایش برد، نتوانست در شرایط جدید بازار به حضور خود ادامه دهد. سرنوشت این خودروها نشان میدهد مسیر گذار به حملونقل برقی، برخلاف پیشبینیهای خوشبینانه گذشته، بدون وقفه نیست.
فولکسواگن ID.7
ســـــــــدان بــــــرقــی فولکسواگن ID.7 با وجود معرفی رسمی در سال ۲۰۲۳، هرگز به بازار آمریکا راه پیدا نکرد. این خودرو قرار بود در سال ۲۰۲۵ وارد بازار ایالات متحده شود، اما فولکسواگن اعلام کرد به دلیل «شرایط چالشبرانگیز بازار خودروهای برقی»، برنامه عرضه آن در آمریکا بهطور کامل لغو شده است. با این حال، ID.7 همچنان در بازارهایی مانند اروپا و چین عرضه میشود.
فولکسواگن ID. Buzz
ون برقی و متفاوت ID. Buzz نیز با آیندهای نامطمئن روبهرو شده است. فولکسواگن پس از تنها یک سال عرضه این مدل در بازار آمریکا، تصمیم به توقف تولید آن برای سال ۲۰۲۶ گرفته است. البته این به معنای پایان کامل ID. Buzz نیست؛ چرا که فولکسواگن اعلام کرده موجودی مدلهای ۲۰۲۵ را بهعنوان مدل ۲۰۲۶ به فروش خواهد رساند و احتمال ازسرگیری تولید از سال ۲۰۲۷ وجود دارد.
پیکاپ تمام الکتریکی رم
در همین حال، تولید پیکاپ برقی رم نیز متوقف شد. این خودرو که اولین بار در ۲۰۲۱ معرفی شد و قرار بود ۲۰۲۴ به بازار برسد، بارها تا ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ به تعویق افتاد و اکنون کنار گذاشته شده است. نسخه پلاگین هیبریدی این پیکاپ جایگزین مدل تمام برقی خواهد شد. توقف این پروژهها نشان میدهد که تولید خودروهای برقی بزرگ با هزینه و چالشهای زیادی همراه است.
مرسدسبنز EQE و EQS
مرسدسبنز همچنین تولید سدانها و شاسیبلندهای EQE و EQS را برای بازار آمریکا به حالت تعلیق درآورده است. طراحیهای بحثبرانگیز، قیمت بالا و برندینگ ناموفق خانواده EQ، از جمله عواملی بودند که باعث شدند این مدلها فعلاً از برنامه فروش آمریکا کنار گذاشته شوند، هرچند عرضه آنها در بازارهای دیگر ادامه دارد.
فورد F-150 لایتنینگ
پیکاپ برقی فورد با وجود شروعی امیدوارکننده، نتوانست انتظارات بلندمدت را برآورده کند. فورد اعلام کرده تولید نسخه تمامبرقی F-150 متوقف خواهد شد و جای خود را به مدلی با برد افزوده میدهد؛ خودرویی که ترکیبی از قوای محرکه برقی و ژنراتور بنزینی خواهد بود و نشاندهنده تغییر نگاه فورد به آینده پیکاپهای الکتریکی است.
دوج چارجر SRT دیتونا
نسخه پرچمدار و تمامبرقی چارجر که قرار بود حدود ۹۰۰ اسببخار قدرت داشته باشد، هرگز رنگ تولید انبوه را به خود ندید. چارجر بنشی قرار بود نماد ورود دوج به عصر جدید باشد، اما واکنش سرد بازار به نسخههای برقی فعلی و فاصله گرفتن آنها از هویت سنتی ماسلکارهای آمریکایی، این پروژه را به بنبست رساند.
شاسی بلند پرچمدار پورشه
پورشه همچنان مدل جدید کاین برقی را برای ۲۰۲۶ عرضه میکند، اما SUV برقی بزرگتر و پرچمدار این برند با کد «K1» به تعویق افتاده است. این خودرو که ظرفیت هفت سرنشین خواهد داشت، از معماری ۹۰۰ ولتی برای شارژ فوق سریع بهره میبرد. به جای عرضه مستقیم نسخه برقی، ابتدا مدلهای بنزینی و هیبریدی پلاگین روانه بازار خواهند شد.
شورولت برایتدراپ
ون تجاری برقی شورولت از همان ابتدا با چالش جذب مشتری روبهرو شد. این پروژه که با هدف پاسخگویی به نیاز ناوگانهای تجاری طراحی شده بود، به دلیل تقاضای کمتر از انتظار و هزینههای بالا بارها با توقف تولید مواجه شد. در نهایت، جنرالموتورز در سال ۲۰۲۵ بهطور رسمی پایان کار این برند و محصولات برقی آن را اعلام کرد.
جنسیس G80 برقی
سدان لوکس جنسیس از نظر کیفیت ساخت، آرامش کابین و طراحی، خودرویی تحسینبرانگیز بود، اما بازار هدف بسیار محدودی داشت. عرضه محدود، نبود هیجان فنی در مقایسه با رقبا و رقابت سنگین در بخش سدانهای لوکس برقی، باعث شد G80 برقی بدون اثرگذاری جدی، از بازار آمریکا کنار گذاشته شود.
مرسدسبنز EQB
EQB یکی از کمحاشیهترین محصولات برقی مرسدسبنز بود. این شاسیبلند کامپکت با وجود طراحی محافظهکارانه و قیمت نسبتاً بالا، نتوانست توجه گسترده بازار آمریکا را جلب کند. مرسدسبنز اعلام کرده سال ۲۰۲۵ آخرین سال عرضه این مدل در آمریکای شمالی خواهد بود.
نیسان آریا
کراساوور برقی آریا از نظر فنی خودرویی متعادل بود، اما رقابت شدید، فروش متوسط و اعمال تعرفهها باعث شد نیسان تصمیم به توقف عرضه آن در آمریکا بگیرد. تمرکز این شرکت اکنون بر نسل جدید لیف قرار گرفته؛ خودرویی کوچکتر و مقرونبهصرفهتر که نقش اصلی را در سبد برقی نیسان ایفا خواهد کرد.
مازراتی MC20 فولگوره
مازراتی نیز قید نسخه تمامبرقی سوپراسپرت MC20 را زد. پروژهای که حتی بسیاری از علاقهمندان از وجود آن خبر نداشتند. افزایش وزن، تغییر شخصیت رانندگی و فاصله گرفتن از ماهیت احساسی سوپراسپرتهای ایتالیایی، از جمله دلایلی بود که این برند را به توقف نسخه فولگوره سوق داد.

