معاون وزیر صمت تأکید کرد

توقف واردات سوخت با نوسازی موتورسیکلت‌های فرسوده

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: اجرای طرح نوسازی موتورسیکلت‌های فرسوده، با کاهش قابل توجه مصرف سوخت، می‌تواند زمینه پایان واردات سوخت به کشور را فراهم کند. 
فرشاد مقیمی روز گذشته در آیین آغاز طرح ملی نوسازی موتورسیکلت‌های فرسوده، با تأکید بر اینکه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل صرفاً یک موضوع اقتصادی نیست، گفت: «این اقدام علاوه بر کاهش هزینه‌های نگهداری، به کاهش مصرف سوخت و ارتقای ایمنی نیز منجر می‌شود.» وی همچنین به اهمیت اقتصاد چرخشی در این طرح اشاره کرد.
به گفته مقیمی، حدود ۱۱ میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد که بخش عمده آنها کاربراتوری و غیراستاندارد هستند. این موتورسیکلت‌ها به‌طور میانگین در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷ لیتر بنزین مصرف می‌کنند، در حالی که مصرف سوخت موتورسیکلت‌های انژکتوری بین ۲.۵ تا ۳.۵ لیتر است؛ اختلافی که از منظر اقتصاد ملی قابل توجه محسوب می‌شود.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، افزود: «با تحقق نوسازی ناوگان، علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت، امکان پایان دادن به واردات بنزین نیز فراهم خواهد شد.»
او درباره روند اجرای طرح، گفت: «تاکنون ۲۳ هزار و ۲۹۵ متقاضی در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و ۲۸۳ نفر نیز برای تسریع در فرآیند نوسازی به شبکه بانکی معرفی شده‌اند.» مقیمی ابراز امیدواری کرد با تسهیل مراحل اجرایی، سرعت اجرای طرح افزایش یابد.
به گفته مقیمی، متقاضیان پس از ثبت‌نام در سامانه و تأیید اطلاعات، می‌توانند مدل جایگزین خود را انتخاب کنند. پس از تأیید اصالت موتورسیکلت توسط پلیس راهور، اطلاعات به شبکه بانکی ارسال و تسهیلات لازم در اختیار شرکت‌های تولیدکننده قرار می‌گیرد.
مقیمی همچنین، به آثار زیست‌محیطی این طرح اشاره کرد و گفت: «هر موتورسیکلت به‌طور متوسط بین ۹۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم وزن دارد که با اسقاط آن، حدود ۶۵ کیلوگرم فولاد به چرخه بازیافت بازمی‌گردد. علاوه بر فولاد، فلزاتی مانند آلومینیوم و مس و همچنین پلاستیک نیز قابل بازیافت خواهند بود.»
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و نهصد و بیست و دو
 - شماره هشت هزار و نهصد و بیست و دو - ۰۷ دی ۱۴۰۴