«ایران» سهم ورزش از بودجه ۱۴۰۵ فرصتها و چالشهای پیش رو را بررسی میکند
جهش ۱۸ درصدی با هدف فتح قلههای قهرمانی
گروه ورزشی | بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۵ که از سوی رئیسجمهوری به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، نشان میدهد دولت چهاردهم نگاه مثبتی به حوزه ورزش دارد. افزایش ۱۸ درصدی بودجه این بخش نسبت به سال قبل، حاکی از آن است که دولت در تلاش است با تقویت ورزش قهرمانی و توسعه زیرساختهای ورزشی کشور، به ارتقای شادابی و نشاط اجتماعی کمک کند.از دیدگاه کارشناسان و صاحبنظران، بدنه ورزش کشور بویژه فدراسیونهای ورزشی میتوانند با اتخاذ رویکردهای اقتصادی و بهرهگیری از شیوههای نوین درآمدزایی، منابع مالی بیشتری جذب کنند تا در کنار بودجه تخصیصی دولت، زمینه موفقیت ورزشکاران و توسعه زیرساختهای خود را فراهم آورند.
بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۵، مجموع اعتبارات وزارت ورزش و جوانان به
۲۶ هزار و ۵۰۴ میلیارد تومان رسیده؛ در حالی که بودجه مصوب این وزارتخانه در سال ۱۴۰۴ حدود ۲۲ هزار و ۴۲۷ میلیارد تومان بوده است. از نگاه برخی تحلیلگران، این افزایش ۱۸ درصدی بودجه ورزش در سال آینده، میتواند نویدبخش رضایتمندی دولت چهاردهم از عملکرد خانواده ورزش در سال ۱۴۰۴ باشد.
رشد محسوس بودجه جاری
نسبت به عمرانی
اما در جزئیات بودجه ۱۴۰۵، هزینههای جاری وزارت ورزش و جوانان به ۱۱ هزار و ۵۲۹ میلیارد تومان افزایش یافته که نسبت به سال ۱۴۰۴ رشدی بیش از ۲۲ درصد را نشان میدهد. در مقابل، بودجه عمرانی با رقم ۱۴ هزار و ۹۷۵ میلیارد تومان، رشد حدود ۱۵ درصدی را تجربه کرده است. به اعتقاد کارشناسان، این تفاوت در میزان رشد میتواند نشانهای از افزایش هزینههای اداری، پشتیبانی و اجرایی در مقایسه با سرمایهگذاریهای توسعهای باشد. یکی از مهمترین نکات لایحه بودجه ۱۴۰۵، افزایش چشمگیر اعتبارات شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی است. سهم این شرکت از بودجه عمرانی وزارت ورزش و جوانان به ۳ هزار و ۵۰۱ میلیارد تومان رسیده است؛ در حالی که این رقم در سال ۱۴۰۴ حدود ۲ هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان بود. این افزایش بیش از ۵۰ درصدی، میتواند بیانگر تمرکز دولت بر ساخت، تکمیل و بازسازی پروژههای نیمهتمام ورزشی باشد؛ پروژههایی که بسیاری از آنها سالها به دلیل کمبود منابع یا ضعف مدیریت بلاتکلیف ماندهاند.
ردیف ویژه برای المپیک، پارالمپیک
در لایحه بودجه ۱۴۰۵، برای اولینبار ردیفی مشخص به مبلغ یکهزار میلیارد تومان برای حمایت از اجرای برنامههای المپیکی، پارالمپیکی و فدراسیونهای ورزشی پیشبینی شده است. این اعتبار از محل یک درصد هزینه شرکتهای دولتی تأمین خواهد شد.
این اقدام میتواند نشانهای از توجه بیشتر به ورزش قهرمانی و حضور مؤثر در رویدادهای بینالمللی باشد؛ هرچند تجربه سالهای گذشته نشان میدهد نحوه توزیع این منابع همواره محل بحث و چالش میان فدراسیونها بوده است.
در مجموع، اگرچه افزایش بودجه وزارت ورزش و جوانان در سال ۱۴۰۵ در ظاهر خبری مثبت تلقی میشود، اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مسأله اصلی ورزش ایران کمبود بودجه نیست، بلکه ضعف در مدیریت منابع و اولویتبندی هزینههاست. بودجه ۱۴۰۵ این وزارتخانه با رشدی قابل توجه نسبت به سال قبل بسته شده است؛ رشدی که میتواند فرصت مناسبی برای ساماندهی زیرساختها، تقویت ورزش قهرمانی و توسعه ورزش همگانی باشد.

