در حافظه موقت ذخیره شد...
«چتجیپیتی» مسأله ۲۰۰۰ ساله را حل کرد
به گزارش ایسنا، گروهی از دانشمندان دانشگاه کمبریج این مسأله را برای «چت جیپیتی» مطرح کردند زیرا راهحل آن بدیهی نبود. دانشمندان از زمان نگارش افلاطون در ۲۴۰۰ سال پیش، از مسأله دو برابر کردن مساحت مربع برای بحث در این مورد استفاده کردهاند که آیا دانش ریاضی مورد نیاز برای حل کردن آن درون ما نهفته است یا تنها از طریق تجربه قابل دسترسی است.
از آنجا که چت جیپیتی مانند سایر «مدلهای زبانی بزرگ»(LLMs) عمدتاً بر اساس متن آموزش دیده است، دانشمندان این استدلال را داشتند که احتمال وجود راهحل مسأله، دو برابر کردن مساحت مربع در دادههای آموزشی است. این بدان معناست که اگر چت جیپیتی بدون کمک به راهحل صحیح برسد، میتوان استدلال کرد که توانایی ریاضی آموختنی است و ذاتی نیست. آنها از چتبات خواستند تا با استفاده از استدلال مشابه، مساحت یک مستطیل را دو برابر کند. چت جیپیتی پاسخ داد: چون قطر مستطیل را نمیتوان برای دو برابر کردن اندازه آن به کار برد، راهحلی در هندسه وجود ندارد.
پژوهشگران معتقدند وقتی با یک مسأله جدید روبهرو میشویم، غریزه ما اغلب این است که موارد را بر اساس تجربیات گذشته امتحان کنیم. به نظر میرسد چتجیپیتی در آزمایشهای ما، عملی مشابه انجام میدهد و مانند یک دانشآموز یا دانشمند فرضیهها و راهحلهای خود را ابداع میکند. پژوهشگران معتقدند که نتایج آنها در نهایت بر فرصت بهبود عملکرد هوش مصنوعی برای کاربران تأکید دارد. این گروه پژوهشی نسبت به نتایج بهدستآمده همچنان محتاط است و هشدار میدهد که نباید آنها را بیش از حد تفسیر کرد و نتیجه گرفت که مدلهای زبانی بزرگ، مسائل را مانند ما حل میکنند اما دانشمندان رفتار چتجیپیتی را شبیه به دانشآموز توصیف کردند.

