وزیر کشور از پیشپرداخت ۳۰۳ میلیون دلاری برای خرید قطارهای جدید شهری خبر داد
افتتاح خط ۲ قطار شهری کرج
خط ۲ قطار شهری کرج و ایستگاه شهید سلطانی با حضور وزیر کشور مورد بهرهبرداری قرار گرفت و این خط به متروی صادقیه تهران متصل شد.
اسکندر مؤمنی در آیین افتتاح خط ۲ قطار شهری کرج درایستگاه شهید سلطانی گفت: «به تازگی دولت چهاردهم پیشپرداخت ۳۰۳ میلیون دلاری برای خرید قطارهای جدید شهری کشور را نهایی کرده است.»
وزیر کشور افزود: «با این اقدام، روند تأمین ناوگان سرعت میگیرد و امیدواریم اولین قطارهای جدید تا پایان سالجاری یا اوایل سال آینده وارد مدار بهرهبرداری شوند.»
وی گفت: «در این زمینه شخص رئیسجمهوری، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی همکاری جدی داشتند که جای قدردانی دارد؛ امیدواریم با همدلی و پیگیریهای مستمر در آینده نزدیک شاهد تکمیل سایر فازهای خط ۲ متروی کرج نیز باشیم. خط ۲ متروی کرج با مشارکت ۵۰ درصدی دولت و ۵۰ درصدی مدیریت شهری اجرا شده است. در این مرحله، چهار ایستگاه افتتاح شده و یک ایستگاه دیگر طی هفتههای آینده وارد مدار بهرهبرداری میشود.»
وی یاد آورشد: «همچنین با طراحی این خط، اتصال مستقیم خط ۲ به خط پنج متروی تهران فراهم شده و شهروندان میتوانند با حدود ۵۰ متر پیادهروی بهطور مستقیم بین ۲ خط جابهجا شوند که این موضوع یک تحول مهم در تسهیل سفرهای ریلی مردم است.»
وزیر کشور افزود: «با وجود محدودیتهای مالی، این فاز در مدتزمان معقولی تکمیل شد و اکنون زمان آن رسیده است که کیفیت خدمات ارتقا یابد؛ از جمله کاهش فاصله حرکت قطارها و راهاندازی تدریجی سایر ایستگاهها. تلاش میکنیم تا پایان امسال یا اوایل سال آینده، یک رام قطار دیگر به ناوگان کرج اضافه شود.»
استاندار البرز هم در مراسم افتتاح خط ۲ قطار شهری کرج در ایستگاه شهید سلطانی گفت: «خط ۲ متروی کرج تأثیر مستقیم در کاهش ترافیک، صرفهجویی در وقت و انرژی، کاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی سفرهای درونشهری خواهد داشت و کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا میبخشد.»
مجتبی عبداللهی افزود: «خط ۲ قطار شهری کرج به طول ۲۷ کیلومتر طراحی شده که ۱۲ کیلومتر آن با ۱۰ ایستگاه به بهرهبرداری رسید. همچنین در این مرحله چهار ایستگاه فعال شده و با آمادهسازی تدریجی، تعداد ایستگاهها به پنج مورد افزایش خواهد یافت.»
گفتنی است عملیات ساخت قطار شهری کرج با عنوان خط ۲ ریلی این کلانشهر در سال ۱۳۸۵ به طول ۲۷ کیلومتر با ۲۷ ایستگاه آغاز شد و بر اساس چشمانداز پنج ساله میبایست در سال ۱۳۹۰ به طور کامل به بهرهبرداری میرسید.
براساس نقشه ترسیمی، این خط ریلی شهرهای کمالشهر، کرج، فردیس، ملارد و شهریار را به هم متصل میکند که در مجموع طول مسیر خط ۲۷ کیلومتر برآورد شده است. عملیات اجرایی این پروژه که با مشارکت ۵۰ درصدی دولت و ۵۰ درصدی مدیریت شهری کرج آغاز شد بارها بنا به دلایلی مانند کمبود اعتبار، اختلاف بین کارفرما و شرکت پیمانکاری، تحریمها و مواردی از این دست متوقف شد و گاهی کارگاههای عمران برای مدت زمان طولانی تعطیل میشدند.

