گزارش عملکرد سالانه سازمان برنامه و بودجه کشور

تحقق اهداف توسعه‌ای در سال اول دولت چهاردهم

حوزه علمی، فرهنگی و اجتماعی

سازمان برنامه و بودجه در این حوزه، تمرکز ویژه‌ای بر عدالت آموزشی و حمایت از اقشار کم‌برخوردار داشت.
 تغذیه و پشتیبانی از دانش‌آموزان: پیش‌بینی و تخصیص اعتباراتی بالغ بر ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای توزیع شیر رایگان در مدارس ابتدایی، ۶۱۵۰ میلیارد تومان برای سرانه تغذیه و ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مناطق محروم و عشایری و ۱۴۰ میلیارد تومان برای حمایت از دانش‌آموزان دارای استعداد برتر از خانوارهای کم‌درآمد.
 سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی: اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای برنامه «نماد» به منظور تأمین سلامت روحی و جسمی دانش‌آموزان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی.
 حمایت از معلمان و بازنشستگان: پرداخت کامل کسورات ناشی از رتبه‌بندی معلمان برای بازنشستگان سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به مبلغ ۳ همت و پرداخت پاداش پایان خدمت ۷۶ هزار نفر از بازنشستگان آموزش و پرورش.
 توسعه فضای آموزشی: تأمین اعتبار برای افزایش سرانه فضای آموزشی، تخریب و بازسازی مدارس فرسوده، استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و تکمیل ۱۰۰۰ مدرسه کانکسی.
 حمایت‌های اجتماعی: اجرای موفق سه مرحله طرح کالابرگ برای کمک‌ معیشتی به دهک‌های پایین درآمدی و افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی.

 

حوزه سلامت و درمان

اقدامات این حوزه معطوف به تأمین مالی پایدار نظام سلامت و حمایت از بیماران بود.
 پرداخت یارانه دارو و تجهیزات: پرداخت ۴۷.۵ همت یارانه مابه‌التفاوت نرخ ارز اقلام سلامت در سال ۱۴۰۳ و پیش‌بینی ۸۵ همت برای سال ۱۴۰۴ تا از افزایش قیمت دارو و تجهیزات پزشکی جلوگیری شود.
 پوشش درمانی ایثارگران: افزایش ۶۵ درصدی اعتبار بیمه درمان تکمیلی ایثارگران، ارائه درمان رایگان به ۱.۶۲ میلیون نفر.
 تصویب تعرفه‌های جدید: تصویب ۴۶ درصد افزایش تعرفه‌های خدمات تشخیص و درمانی در سال ۱۴۰۴ برای کاهش ناترازی مالی بیمارستان‌های دولتی.
  پرداخت بدهی‌های درمانی: پرداخت بخشی از بدهی‌های دارویی دانشگاه‌های علوم پزشکی به مبلغ ۲۰.۲ همت از محل صندوق توسعه ملی.

 

حوزه اقتصاد کلان و بهره‌وری

سازمان برنامه و بودجه در این حوزه به تدوین برنامه‌های کلان برای ثبات و رشد اقتصادی پرداخت.  
 تدوین برنامه‌های ملی: تهیه و تدوین «برنامه ملی بهبود رشد: ثبات، پیشرفت و عدالت» و «برنامه فعالانه برای مقابله با تحریم‌ها» که توسط رئیس‌جمهوری تأیید و ابلاغ 
شد.
   ارتقای بهره‌وری: تهیه جداول کمی و کیفی شاخص‌های بهره‌وری و تدوین «طرح نظام ملی بهره‌وری» و «برنامه ملی ارتقای بهره‌وری.»  
 تأمین منابع مالی: تهیه «برنامه تأمین منابع مالی مورد نیاز سرمایه‌گذاری» برای بخــش‌های مختــلف اقتصـــادی در چهــارچوب قانـــون بـــرنامـــه هفتــــم 
توسعه.

 

حوزه توسعه منطقه‌ای

سیاست‌گذاری برای کاهش شکاف‌های منطقه‌ای و توسعه متوازن در دستور کار قرار گرفت.  
  افزایش اختیارات استان‌ها: تدوین پیش‌نویس مصوبه افزایش اختیارات استان‌ها و آیین‌نامه افزایش اختیارات در شرایط بحرانی.  
  تدوین برنامه‌های توسعه منطقه‌ای: تهیه برنامه‌های توسعه برای مناطق محروم و استراتژیک از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان و خوزستان (با تأکید بر منطقه اروند)، منطقه مکران و شهرستان بوموسی.
   الگوی سفرهای استانی: طراحی الگویی جدید برای سفرهای رئیس‌جمهوری به استان‌ها با هدف تبدیل آن از بازدیدهای نمادین به بستری برای تصمیم‌گیری‌های راهبردی و حل مشکلات مردم.

 

حوزه توسعه ملی و پروژه‌های کلان

تصویب و پیشبرد پروژه‌های بزرگ ملی در دستور کار شورای اقتصاد قرار گرفت.
  طرح‌های بزرگ نفت و گاز: تصویب طرح‌های مهمی از جمله افزایش ۲۵۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام، توسعه میدان‌های نفتی فروزان، آزادگان، آذر، چنگوله
 و کرخه.
   انرژی‌های تجدیدپذیر: تصویب طرح احداث ۷۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی با اولویت تحویل برق به شبکه‌های توزیع و مولدهای پشت‌بامی.
   حمل‌و‌نقل ریلی: اصلاح مصوبه برای استفاده از تسهیلات مالی خارجی جهت تأمین تجهیزات برقی و مکانیکی خط ۲ متروی اصفهان.
   پتروپالایشگاه مکران: تصویب طرح احداث فاز یک پتروپالایشگاه مروارید مکران برای پالایش ۱۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام سنگین.

 

حوزه نظام آماری و اطلاعات مکانی

مدرن‌سازی و دیجیتالی کردن نظام آماری کشور پیگیری شد.  
  سرشماری نوین: اجرای سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ با استفاده از تبلت و داده‌های ثبتی که منجر به صرفه‌جویی قابل توجه در زمان و هزینه شد.  
  پیشبرد سرشماری نفوس و مسکن: آغاز پیش‌نیازهای «سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبت مبنا ۱۴۰۵» که برای اولین‌بار به جای پیمایش میدانی از داده‌های ثبتی دستگاه‌ها استفاده خواهد کرد.  
  سامانه‌های اطلاعات مکانی: راه‌اندازی و توسعه سامانه‌های اطلاعات مکانی برای مدیریت بحران، رصد فرونشست، شفافیت املاک و پیشگیری از زمین‌خواری.

 

حوزه هماهنگی برنامه، بودجه و نظارت

این حوزه قلب تپنده مدیریت مالی کشور بود و اقدامات زیر انجام شد:  
 بودجه‌ریزی عملیاتی: بازنگری در عناوین برنامه‌ها و خروجی‌های دستگاه‌های اجرایی در لایحه بودجه ۱۴۰۴ برای انطباق با برنامه هفتم توسعه و حرکت به سمت بودجه‌ریزی عملیاتی.
  شفافیت مالی: طراحی مفهومی «سکوی یکپارچه مدیریت مالی دولت» برای یکپارچه‌سازی و شفاف‌سازی اطلاعات مالی تمام دستگاه‌ها.
  پرداخت به‌موقع تعهدات: پرداخت کامل و به‌موقع حقوق کارکنان، مطالبات بازنشستگان، مطالبات گندمکاران (خرید ۱۲ میلیون تن گندم) و یارانه نقدی.
  تخصیص اعتبارات عمرانی: برای اولین‌بار، تخصیص اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) از ۱۰۰ درصد اعتبار مصوب در سال ۱۴۰۳ فراتر رفت و به بیش از ۴۳۰ هزار میلیارد تومان رسید.
  تدوین آیین‌نامه‌ها: تدوین و تصویب ۹۴ مورد از ۲۱۵ آیین‌نامه تکلیفی قانون برنامه هفتم توسعه (۴۴درصد) در هیأت وزیران.

 

 چشم‌انداز
در سال اول، سازمان برنامه و بودجه کشور با وجود محدودیت‌های منابع و چالش‌های پیچیده اقتصادی، توانست با تمرکز بر عدالت آموزشی، سلامت، توسعه متوازن منطقه‌ای و اجرای پروژه‌های کلان ملی، گام‌های بلندی در راستای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه بردارد. سازمان برنامه و بودجه در سال آینده با هدف تکمیل برنامه‌های تحولی، رفع موانع اجرایی و استقرار کامل نظام‌های جدید بودجه‌ریزی و نظارتی را ادامه خواهد داد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هشتصد و بیست و پنج
 - شماره هشت هزار و هشتصد و بیست و پنج - ۱۱ شهریور ۱۴۰۴