در حافظه موقت ذخیره شد...
حاشیهنشینی ۴۳ درصد جمعیت زاهدان
محمد نعیمپناه افزود: «کمتر از صدسال از شهریت زاهدان میگذرد اما رشد جمعیت این شهر طی قرن اخیر هفت ونیم درصد است، در حالی که میانگین رشد سایر مراکز استانها در همین بازه زمانی دوونیم تا 3 درصد بوده است.» وی افزود: «با وجود این رشد چشمگیر، زیرساختهای شهری نتوانستهاند به تناسب این توسعه گسترش یابند و این نابرابری باعث شده تا حدود ۴۳ درصد از جمعیت شهر زاهدان در سکونتگاههای غیررسمی و حاشیهنشین زندگی کنند؛ مناطقی که از ابتداییترین خدمات شهری مانند آب، برق و معابر مناسب نیز محروماند.»
پناه، با اشاره به مشکلات ساختاری مدیریت شهری در مناطق کمتر برخوردار، به بررسی علل ناکامی پروژههای عمرانی و ناعدالتی در توزیع اعتبارات ملی پرداخت.
وی درباره بودجه سال ۱۴۰۴ شهرداری زاهدان اظهار کرد: «مجموع بودجه سال آینده ۳هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان پیشبینی شده که از این میزان، یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان عمرانی است و مابقی صرف هزینههای جاری خواهد شد. در این بودجه، ۶مأموریت اصلی تعریف شده که شامل خدمات شهری، محیط زیست، حملونقل، برنامهریزی مالی، امور اجتماعی و عمران میشود. تلاش ما بر این بوده که مناطق کمتر برخوردار اولویت اجرایی داشته باشند و در مناطق برخوردار نیز پروژههایی با رویکرد توسعهمحور تعریف شده است.»
پناه تصریح کرد: «در سه سال گذشته متأسفانه تحقق کامل بودجه شهرداری ممکن نشده و همیشه با کسری مواجه بودیم. اما در سالجاری با پیگیریهای صورت گرفته و با حمایت دولت و مجلس، امید داریم بخش مهمی از بودجه محقق شود. مطالبات شهرداری از دستگاههای دولتی بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان است که بخشی از آن توسط دستگاهها پذیرفته شده و در حال پیگیری برای دریافت آن هستیم.»
وی افزود: «یکی از مهمترین چالشها، محروم شدن استان از درآمدهای ناشی از قانون ارزش افزوده است؛ در گذشته و با وجود قانون تجمیع عوارض، سیستان و بلوچستان با بهرهگیری از شاخصهایی چون محرومیت و دوری از مرکز، سهم بالایی از اعتبارات ملی داشت اما با جایگزینی قانون ارزش افزوده، این شاخصها حذف شد و حالا بیشترین منابع به شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد و اصفهان اختصاص مییابد.»
سرپرست شهرداری زاهدان ادامه داد: «در حالیکه استان ما از نظر جمعیت در رتبه نهم کشور قرار دارد، ولی در دریافت درآمدهای ناشی از ارزش افزوده در رتبه ۲۷ قرار گرفتهایم که نبود صنایع بزرگ، شرکتهای مولد و سرمایهگذاران فعال موجب شده نتوانیم سهم عادلانهای از مالیات بر ارزش افزوده برای توسعه شهر زاهدان داشته باشیم.»
وی تأکید کرد: «توسعه پایدار زاهدان تنها با اصلاح ساختار توزیع منابع در سطح ملی ممکن است؛ ما همچنان پیگیر جذب اعتبارات از منابع ملی و استانی هستیم و امیدواریم با همافزایی نمایندگان مجلس و دستگاههای اجرایی، بتوانیم بخشی از شکاف توسعهای موجود را جبران کنیم.»