به نظرمن یک اقتباس کاملاً وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد. اگر به اقتباسهای مهم دنیا نگاه کنیم، متوجه میشویم که نتیجه نهایی آنها بیش از سینما به فتو رمان شبیه هستند. در نتیجه بهتر است شرایط و قصه زندگی خودمان را وارد جهان فیلم کنیم. ادبیات ایران هم چندان صورتی تخیلی ندارد و شاید تنها بتوان به منطقالطیر عطار و شاهنامه فردوسی اشاره کرد. در سالهای اخیر امکان اقتباس برای همه فیلمسازان وجود ندارد. همینطور تیراژ بسیاری از کتابها به 300 جلد هم رسیده و این معضل مهمی است.
گزیدهای از صحبتهای فرزاد مؤتمن در پنجمین نشست تخصصی «کتاب و سینما»