«هولاین در ایران» روایتی از داستان طراحی و احداث موزه شیشه ایران

 هشتاد و چهارمین نشست از سلسله نشست‌های مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران، به نمایش فیلم مستند «هولاین در ایران» (۱۴۰۲) ساخته هادی آفریده اختصاص داشت. سپس نشست نقد و بررسی این اثر با حضور محمدرضا حائری، معمار و آیدین آغداشلو، نقاش برگزار شد. اجرای این برنامه برعهده سامان بیات بود.
 «هولاین در ایران»، براساس اسناد و دستنوشته‌ها، داستان طراحی و احداث موزه شیشه ایران توسط هانس هولاین معمار برجسته اتریشی را روایت می‌کند.
 آیدین آغداشلو در این مراسم گفت: مدت‌هاست از این که در جایی باشم، خوشحال نمی‌شوم ولی اکنون خیلی خوشحالم که اینجا هستم. شاید این اولین مرتبه باشد که ابراز تمایل کردم تا در جلسه‌ای حضور پیدا کنم. علت این بود که فکر می‌کردم نسلی از میان رفته یا در حال از بین رفتن بوده و شاید خاطراتش نیز در حال از بین رفتن باشد. بنابراین وظیفه خود دانستم که اینجا حضور پیدا کنم. مستندی که دیدیم خیلی جامع و کامل موزه را تصویر کرده است. اما لازم است پیش از صحبت درباره فیلم، به بیان موضوعاتی بپردازم تا سهم خودم را ادا کرده باشم. اولین نکته این بوده که این اشیا (در موزه ملی ایران) از کجا آمده‌اند؟! به عنوان مثال در بخش تالار اسلامی موزه ملی ایران که نمونه‌های متعددی از آثار هنری ایران را در خود جمع کرده، تماماً از حفاری‌ها به دست آمده است. اما موضوعی که جالب بوده و لازم است درباره آن صحبت شود، این بوده که اشیای حاضر در موزه آبگینه‌ها و سفالینه‌های ایران، هیچ‌کدام حاصل اکتشاف یک دستگاه در ایران نیست؛ بلکه آنها اشیایی هستند که یا  خانواده‌ها داشته‌اند یا در جایی پیدا شده‌اند، سپس فروخته و همگی برای موزه خریداری شده و در آنجا جمع شده است. اینکه تمام اشیای حاضر در موزه خریداری شده باشد، کار شگفت‌انگیزی است زیرا چنین اتفاقی را در ایران شاهد نبودیم.
او افزود: اسم این موزه‌ها را نیز من پیشنهاد کردم. در واقع اشیای این موزه‌ها نیز همگی خریداری شده‌اند. خاطرم هست، مهندس محسن فروغی که بر من سمت بزرگی دارد، می‌گفت اگر این موزه راه بیفتد، یک کاسه شیشه‌ای را که متعلق به دوران هخامنشیان بوده و گل ۱۲ پر در کف آن است، به موزه اهدا می‌کنم و این کار را کرد.