نگاهی به گفت و گوی سروش صحت با علیرضا قربانی
زندگی آب تنی کردن در حوضچه اکنون است
محمد جلیلوند
منتقد سینما و تلویزیون
تاکشوها یا همان برنامههای گفتوگو محور که در رسانههای مختلف شاهد نمونههای گوناگونی از آن بودهایم، در پلتفرمهای نمایش آنلاین نیز به مرور پررنگ شده و جایگاه خود را پیدا کرده است. اتفاقی که در یک سال اخیر و بویژه در پلتفرم فیلیمو با شدت بیشتری رخ داده و شاهد تولید برنامههای مختلفی دراین باب بودهایم. از تاکشوی جذاب و متفاوتی همچون سپنج تا اکنون که بهتازگی قسمت اول آن به میزبانی سروش صحت پخش شده است. بخش مهمی از موفقیت این قبیل برنامهها به اجراکننده یا به عبارت بهتر میزبان آن بازمیگردد. افرادی که رسانه و آداب آن را شناخته و به زوایای مختلف یک گفتوگو احاطه داشته باشند. چند سال پیش برنامهای باعنوان کتابباز روی آنتن شبکه نسیم رفت و تنها پس از مدتی کوتاه به یک برنامه پربیننده تلویزیونی تبدیل شد. آن هم با محوریت کتاب که در یک دهه اخیر نگرانیهای زیادی در رابطه با رکود آن به گوش میرسد. نکته اصلی هم همین است که کتاب میتواند موضوعی جذاب برای تولید یک تاکشو محسوب شود منوط به اینکه متکی بر ایدهای هوشمندانه باشد.
حضور سروش صحت به عنوان میزبان نیز مرکز ثقل کتاب باز به حساب میآمد که بخشی از دوستداران آثار وی را هم به سمت خود میکشاند. محبوبیت کتاب باز به حدی بود که همچنان تا سه سال بعد از تعطیلی هم مخاطبان سراغ آن را میگرفتند. حال سروش صحت با بهرهگیری از همان ایده مرکزی کتاب باز، دست به تولید برنامهای متفاوتتر باعنوان «اکنون» زده است. تاکشویی که اسمی هوشمندانه داشته و خود صحت نیز در ورودی قسمت نخست شرح کوتاهی بابت آن داده تا مخاطب با آگاهی به تماشای آن بنشیند. گذشتهای که توسط او و میهمان هر قسمت مرور کوتاهی شده و سپس به زمان حال و اکنون متصل میشود. انتخاب نخستین میهمان نیز در این قبیل آثار اهمیت فوقالعادهای دارد که میتواند نقش مهمی در آینده آن هم داشته باشد.
کاری که گروه اکنون به بهترین شکل انجام داده و آن را با حضور علیرضا قربانی انجام دادهاند. خواننده سرشناس و محبوبی که علاقه خاصی به ادبیات بویژه شعر دارد. صحت گفتوگو را از جای خوبی شروع کرده و به ارغوان هوشنگ ابتهاج اشاره میکند که به اجرای درخشان قربانی از آن در یکی از کنسرتهایش کات میخورد. صحت با همین فرمان گفتوگو را پیش برده که برای مخاطبان نیز یادآوریهای دلنشینی دارد. برای مثال میتوان به اجرای ترانه تیتراژ سریالهای شب دهم و مدار صفر درجه و خاطره قربانی از دکتر افشین یداللهی یاد کرد که به خاطره آشنایی دیرپای صحت با او نیز اشاره میشود. بخش دیگری از جذابیتهای این گفتوگو به یکی دو بار خواندن و زمزمههای علیرضا قربانی بازمیگردد که دلچسب از کاردرآمده است. نکته دیگر صمیمیتی است که در لحن هردو نفر جاری است و کاملاً هم طبیعی و دور از اغراق به نظر میرسد. حضور محیا ساعدی برای معرفی کتاب نیز پاساژی میان دو بخش اصلی اکنون است. ساده، سرراست و بیتکلف و از جنس خود برنامه که ریتم سریع و اجرای خوبی هم دارد. با معرفی کتابی درباره بتهوون که میتواند گزینه خوبی برای مطالعه باشد.
در بخش دوم هم صحت و گروهاش غافلگیرکننده ظاهر شده و با حضور احسان عبدیپور بخش متفاوت و جذابی را با محوریت سفر تدارک دیدهاند. سفر به ذات برای مخاطب جذاب بوده و هنگامی که راوی آن هم عبدیپور باشد موضوع جذابتر هم میشود. قصهگوی ماهری که پادکستهایش طرفداران پروپاقرصی داشته و آشنایی ذهنی مخاطب نیز به هر چه بهتر دیده شدن این سفرنامه متفاوت کمک میکند. سفر او به نپال و گزارش تصویریای که او تهیه کرده، داستانی در دل خود دارد که با بازیگوشیهای ساختاری عبدیپور شیرین و جذاب از کار درآمده است. بویژه جایی که به انیمیشن ایکیوسان در مدرسه پسران نپالی اشاره میکند. پایانی دلچسب برای نخستین قسمت از اکنون که ساختار فنی شکیل و مرتبی داشته و در عین حال با وجود مدت زمان یک و نیم ساعتهاش ریتم خوبی دارد.