فراز و فرودهای یک سفر خواندنی به فلسطین

طی یک سال اخیر و همزمان با شدت ‌یافتن جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، بخصوص درباره ساکنان غزه، انتشار آثار متعددی در شرح حقانیت فلسطینی‌ها و ظلمی که از سوی اسرائیلی‌ها متوجه آنها شده در کانون توجه اهالی نشر قرار گرفته است. «الی بیت‌المقدس» نوشته سید محمد‌مهدی پوریزدان‌پرست یکی از تازه‌ترین کتاب‌هایی است که در همین رابطه از سوی انتشارات راه‌‌ یار منتشر و روانه کتابفروشی‌های کشورمان شده است. کتاب «الی بیت‌المقدس» روایتی از «سید محمد‌مهدی پوریزدان‌پرست» از فلسطین، نکاتی خواندنی را پیش‌روی مخاطبان گذاشته است.
برای معرفی این کتاب، شاید بهتر باشد به جای سبکی که در معرفی آثار چاپی روال است، به درج بخشی از مقدمه کتاب اکتفا کنیم که به تنهایی مطلبی خواندنی در تشریح آنچه در کتاب «الی بیت‌المقدس» انتظارتان را می‌کشد است. در مقدمه این کتاب به نقل از راوی آمده است:«دی‌ماه ۱۳۸۷ بود که اسرائیل به نوار غزه حمله کرد و جنگ ۲۲ روزه بین اسرائیل و مقاومت فلسطین شکل گرفت. همزمان با این جنگ، جمعی از بچه‌های تشکل‌های دانشجویی در فرودگاه‌های کشور تجمع کردند و خواستار کمک و اعزام به غزه شدند. تجمع بچه‌های همفکر و هم‌روحیه سراسر کشور باعث شد هم انرژی بگیریم و هم دنبال راهی بگردیم که این معبر بن‌بست را باز کنیم و از مرزها بیرون بزنیم. چقدر از دیگر کشورها و از سراسر جهان طلبه و دانشجوی انقلابی داشتیم که در ایران ساکن بودند! خودمان چقدر زیاد بودیم! گم شده، نخ تسبیحی بود تا این دانه‌ها را به هم متصل کند.
در آن تجمع چند روزه هم راهی باز نشد، اما زمینه شکل‌گیری جمعی از بچه‌ها فراهم شد که اعتماد‌به‌نفس و اعتقاد عمیقی به آرمان‌هایشان داشتند. یک‌ونیم سال بعد اتحادیه بین‌المللی امت واحده از میان این جمع سربرآورد تا محفل فعالان جهان اسلام باشد. همه جور نیرویی پای کار آمده بود؛ مستندساز، دانشجو، طلبه، ایرانی، افغانستانی، هندی و...
مدت‌ها جلسه و همفکری با چهره‌ها و تجربه‌های مختلف داخلی و خارجی، جمع شد تا فکر جدیدی شکل گرفت. مدل جهادی کاروان اعزامی باید به مدل سمنی با رویکرد بین‌المللی تبدیل می‌شد. بعد از همان روزهای اول، ارتباط‌‌گیری شروع شد. اولویت با طلبه‌های غیرایرانی ساکن قم و هر شخصیت غیرایرانی مقیم ایران بود. پای حرفشان نشستیم و سؤال کردیم و شناخت پیدا کردیم، به طوری که برخی رفقا در همین جلسات زبان عربی و انگلیسی را با لهجه‌های کشورهای مختلف یاد گرفتند. وقتی نگاهمان از مرزها بیرون رفت و ارتباطمان گسترده شد، دیدیم ای وای، جهان در هند، پاکستان، مالزی و… چقدر جوگیر دارد! حتی یکی از همین جوگیرها نامزد دریافت جایزه صلح نوبل بود.
با سلام و علیک شروع کردیم و بعد سفر و دیدار و همگرایی. به مرور ارتباط خیلی قوی شد. آنها هم مثل ما دنبال هم‌تیپ‌هایشان می‌گشتند؛ بعضی از تشکل‌های هندی و پاکستانی، گروه «آی‌اچ‌اچ» ترکیه، «صدای فلسطین» اندونزی، جنبش‌های ضداشغالگری مثل رفقای احمدشاه مسعود در افغانستان و... . منطقه پر بود از تشکل‌هایی که درباره فلسطین مثل ما فکر می‌کردند، اما لزوماً هم‌کیش و هم‌مذهب ما نبودند.
در همان ایام، اعضای آی‌اچ‌اچ ترکیه یک کشتی برای اعزام کمک و شکستن محاصره غزه راه انداختند، اما در راه، اسرائیل به کشتی حمله کرد. ماجرا این بود که جمع چندصد نفره‌ای از فعالان بین‌المللی عرصه فلسطین از کشورهای مختلف اعم از اروپایی، عربی و... قصد داشتند با این کشتی عازم غزه شوند و محاصره‌ای را که غزه چند سال درگیرش بود بشکنند، اما ارتش اسرائیل به این کشتی غیرنظامی که کاملاً امدادرسان بود حمله کرد و ۹ نفر از سرنشینان کشتی را که عمدتاً از اتباع ترکیه بودند به شهادت رساند. این ماجرا موج بسیار جدی‌ای بین فعالان بین‌الملل برای اعزام و حضور در غزه ایجاد کرد. این موج به ایران هم رسید و خیلی‌ها در تدارک بودند اقدامی برای فلسطین و غزه انجام دهند، اما اینکه حرکتی صرفاً ایرانی شکل بگیرد، ممکن نشد.»
گفتنی است؛ کتاب «الی بیت‌المقدس» از مجموعه کتاب‌های تاریخ شفاهی جبهه مقاومت اسلامی، دربردارنده روایتی به قلم سید محمد‌مهدی پوریزدان‌پرست در تشریح وضعیت قدس و حمایت جهانی از آن سرزمین را پیش‌روی مخاطبان قرار می‌دهد. این کتاب به همت انتشارات راه‌ یار روانه کتابفروشی‌ها شده است.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و نه - ۰۶ آبان ۱۴۰۳