فضای مجازی

خبری که دستمایه تمسخر اسرائیلی‌ها شد
تلاش اسرائیلی‌ها برای بزرگ‌نمایی درخصوص نتایج حمله‌شان به ایران آنچنان با دروغ درآمیخته که حتی پای سید جواد هاشمی، بازیگری که در اغلب فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی نقش شهدا را ایفا کرده هم به صفحات خبری خود بازکرده‌اند؛ در رسانه‌های عبری زبان، اسرائیلی‌ها با انتشار تصویری از هاشمی، او را به‌عنوان یکی از سرداران ایرانی معرفی کرده و خبری درباره آن‌که جان خود را از دست داده است نوشته‌اند. این خطای فاحش دستمایه شوخی کاربران ایرانی شده است، ظاهراً یکی از کانال‌های خبری ایرانی، در تمسخر حملات اسرائیلی‌ها درباره این نوشته که حمله صهیونیست‌ها، شهادت این بازیگر ایرانی را در پی داشته است. کانال خبری اسرائیلی‌ها هم بلافاصله آن را به‌عنوان دستاوردی برای رژیم جنایتکار اسرائیلی منتشر کرده و نوشته که یکی از سرداران ایرانی به نام سیدجواد هاشمی درپی حمله بامداد شنبه جان خود را از دست داده است. این ماجرا و شوخی‌های کاربران درخصوص بی‌آبرویی رسانه اسرائیلی تا جایی پیش رفت که صدای هاشمی هم درآمد. او در واکنش به این خبر نوشت: «نمی‌دونم این خبرگزاری‌ها چی می‌گن! اما دیشب تولد یک‌سالگی نوه‌ام، سید یاسین جان بود، کلی هم خندیدیم و کیف کردیم.» واکنش مردم هم به پست کنایه‌آمیز هاشمی جالب است، یکی از کاربران نوشته: «ای بابا! بازم که شهید نشدی!» یکی دیگر از کاربران هم نوشته: «سیدجان تا اطلاع ثانوی مرتب جات رو عوض کن که اسرائیلی‌ها پیدات نکنند.» یکی دیگر نوشته: «اسرائیلی‌ها شهیدت کردن حاجی! مراقب خودت باش.»

شوخی کاربران ایرانی با حمله صهیونیست‌ها
حمله روز گذشته از جمله مطالب پربازدید در شبکه‌های اجتماعی است؛ از آنجایی که اسرائیلی‌ها چند هفته اخیر را به شاخ و شانه کشیدن برای ایران سپری کرده ومدام از تبعات احتمالی حمله‌شان می‌گفتند، آنچه روی داد دستمایه تمسخر میان کاربران مجازی شد؛ حسین دارابی، فعال فرهنگی و رسانه‌ای با انتشار فیلمی از آسمان اسرائیل در وعده صادق دو و مقایسه آن با حمله صهیونیست‌ها به ایران نوشت: «این هم از وعده کاذب 1» او که از این حمله به تمسخر باعنوان چهارشنبه سوری یاد کرده، ادامه داد: «حمله اسرائیلی‌ها حتی در حد و اندازه چهارشنبه سوری ما هم نبود.» یکی از کاربران شبکه ایکس هم با انتشار فیلمی مشابه، به کنایه نوشته: «این حمله همه خشم و تلاش اسرائیلی‌ها بود؟» کاربر دیگری هم ضمن تمسخر اسرائیلی‌ها نوشته: «اگر شبکه‌های اجتماعی نبود من حتی متوجه نمی‌شدم که خبری شده! این همه قلدری کردن، تهش این بود؟» کاربر دیگری هم این‌طور واکنش نشان داده که: «فرزندان این مرز و بوم هشت سال مقابل تمام کفتارهای دندان تیز کرده منطقه‌ای و بین‌المللی، بدون گلوله و تجهیزات از این آب و خاک دفاع کردند، این ملت مشق جنگ واقعی کرده است نه کودک کشی در اماکن مسکونی بدون پدافند...» یکی از کاربران هم با جمله‌ای خطاب به نیروهای نظامی خودمان و تشکر از آنان برای دفاع از آب‌وخاک سرزمین‌مان نوشته:«ما که خواب بودیم... ولی دم همه آنهایی که بیدار بودند تا ما با آرامش بخوابیم تا ابد گرم.» بهنام عبداللهی، خبرنگار هم در واکنش به این ماجرا جمله‌ای را بازنشر کرده که طی یک روز اخیر از سوی کاربران ایرانی وایرال شده است؛ او به تمسخر نوشته: «می‌زنیم می‌رن پناهگاه، می‌زنن می‌رن پناهگاه!» این جمله از سوی کاربران بسیاری در شبکه‌هایی نظیر ایکس بازنشر شده است. یکی دیگر از کاربران نوشته: «اگه حمله این باشه که لازم نیست سپاه مسئولیت انتقام از آن را به‌عهده بگیره! همین که قضیه رو به پلیس 110 گزارش بدیم کافیه.» کاربر دیگری که خود را فرزند یک ارتشی معرفی کرده از اتحادی که در مواقع اینچنینی میان مردم‌مان برای دفاع از کشور شکل می‌گیرد ابراز خوشحالی کرده و نوشته: «چقدر خوبه که همه مردم‌ درباره دشمنان این مرز و بوم، یکدل و یک‌صدا هستند.» سهیل اسعد، فعال فرهنگی آرژانتینی با انتشار تصویری از پرچم ایران خطاب به صهیونیست‌ها نوشته: «شما برای ما خط و نشان می‌کشی؟ ما ملت امام حسین(ع) هستیم!»

شعری در وصف حمله‌ای حقیرانه
همراه‌ با واکنش‌های تمسخرآمیزی که کاربران ایرانی به حمله بامداد روز شنبه صهیونیست‌ها نشان داده‌اند، بازار انتشار ترانه‌ها و شعرهایی در وصف ناتوانی اسرائیلی‌ها در تهدید کشورمان هم داغ است. احمد رفیعی وردنجانی شاعر و طنزپرداز یکی از همین شاعران است؛ او ضمن انتشار کاریکاتوری که نتانیاهو را در سر و شکل موشی که در زیر زمین پنهان شده به تصویر کشیده شعری گفته که می‌خوانید:
«زدی؟! جواب بگیری، جواب خیلی بد! / جواب محکم و کوبنده‌ای فرا از حد/ چنان که مات بماند فلاخن داوود/ که هیچ چیز نماند به جا از آن گنبد/ چنان‌که وقت نظر بر شکوه حمله ما/ ز فرق هرچه ستمگر، کلاه می‌افتد/ چنان جواب که‌آید به گوش اهل جهان/صدای زوزه‌ یک‌ریز و وق وق ممتد/ چنان که ارتش سگیون شود از آن نابود/ چنان که هر چه ستمگر، دهند از آن، رد/چنان که لفت ز هستی دهند آنان که/ نموده‌اند به نوعی ستمگران را اَد/ «بر این رواق زبرجد نوشته‌اند به زر»: هزار می‌خورد آن که یکی به ایران زد/ دقیقه‌های نهایی بازی فینال…/ فنا شود ستم از این گل دقیقه نود/ رسید موعد انجام وعد صادق سه/ عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد...»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و نه - ۰۶ آبان ۱۴۰۳