ایران در «ایران»

ابرهای بارانی بر فراز 24 استان
گروه ایران زمین- سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از ورود سامانه بارشی شدید به کشور خبر داد و اعلام کرد این سامانه با خود رگبار باران، رعد و برق، کاهش محسوس دما، وزش باد شدید، بارش برف در مناطق سردسیر و ارتفاعات و همچنین پدیده مه را به همراه خواهد داشت.
«کبری رفیعی»، کارشناس سازمان هواشناسی کشور از پیش‌بینی بارش باران و رعد و برق به همراه وزش باد شدید در ۲۴ استان خبر داد و اعلام کرد: بارش برف نیز در برخی مناطق شمال غرب و استان‌های گیلان، مازندران، قزوین و ارتفاعات البرز، تهران و سمنان برای امروز (پنجشنبه) پیش‌بینی شده است.
وی با اشاره به وضعیت آب و هوای امروز گفت: در اغلب نقاط کشور شاهد بارندگی، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در برخی نقاط بارش برف خواهیم بود. این شرایط جوی در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، گیلان، مازندران، غرب گلستان، قزوین، خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی، یزد، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کرمان، بوشهر، ارتفاعات هرمزگان، برخی مناطق البرز، تهران، سمنان و شمال همدان و مرکزی مشاهده می‌شود. رفیعی همچنین افزود: پیش‌بینی می‌شود که این شرایط جوی فردا به مناطق شمال خوزستان، شرق لرستان، قم و استان مرکزی نیز گسترش یابد. کارشناس سازمان هواشناسی کشور خاطرنشان کرد: این سامانه بارشی جمعه در استان‌های ساحلی خزر، شمال شرق، شرق و در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، قم، اصفهان، بوشهر، فارس، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد فعال خواهد بود و شنبه هفته آینده از کشور خارج می‌شود.البته دوباره با ورود سامانه جدید یکشنبه بارش برف و باران مجدداً در نوار شمالی کشور رخ خواهد داد.
 
رکورد جدید بارش باران و برف در گیلان
رشت- با بارش 50 سانتی متری برف در پونل و ۳۹۰ میلی متر باران  در آبکنار انزلی رکورد جدیدی در میزان بارش‌های استان گیلان ثبت شد.
«محمدرضا حق بین»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به آخرین وضعیت جوی استان گیلان اظهار داشت: با توجه به صدور هشدار نارنجی هواشناسی تمهیدات لازم برای آمادگی و مقابله با حوادث طبیعی طی روزهای پایانی هفته در استان اندیشیده شده است.  وی با بیان اینکه طی چند روز گذشته شاهد بارش باران شدید در استان گیلان بودیم، گفت: برخی از محورها به دلیل بالاآمدن سطح رودخانه‌ها، دچار آبگرفتگی موقتی شده بودند که با اقدامات انجام شده و کاهش شدت باران، آبگرفتگی نیز حل شد و مشکلی وجود ندارد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با بیان اینکه جاده آبکنار و کپورچال بندرانزلی به دلیل بارش شدید باران دچار آبگرفتگی شده بود تصریح کرد: برخی از پل‌های آبنما بر اثر بالا آمدن سطح رودخانه‌ها دچار آبگرفتگی شدند که این مسیرها توسط راهداری موقتاً مسدود شده‌اند اما راه‌های جایگزین برای دسترسی به شهر و روستاها وجود دارد و مشکل تردد برای شهروندان وجود ندارد.
حق بین با بیان اینکه ارتفاعات استان گیلان سفیدپوش شده و در محورهای رضوانشهر، تالش و آستارا شاهد بارش برف هستیم، افزود: نمک‌پاشی محورهای اصلی از شب گذشته توسط نیروهای راهداری در حال انجام است و با تلاش‌های انجام شده همه محورهای مواصلاتی استان گیلان باز است.
وی با بیان اینکه بیشترین میزان بارش باران طی ۷۲ ساعت آینده مربوط به آبکنار انزلی با حدود ۳۹۰ میلی متر است، گفت: رضوانشهر با ۱۶۶ میلی متر و خشکبیجار و تازه آباد رودسر نیز با ۱۴۲ میلی متر بارش باران طی 48 ساعت گذشته رکورددار هستند.
 
در4 مدرسه شهرستان چگنی اجرا شد
طرح«قاضی مدرسه»
با هدف ارتقای سواد حقوقی
خرم آباد - دادستان عمومی و انقلاب چگنی از اجرای طرح قاضی مدرسه با هدف ارتقای سواد حقوقی  در سطح مدارس این شهرستان خبر داد.
«اصغر مرادیان» با اشاره به ضرورت اجرای این طرح در مدارس اظهار داشت: طرح قاضی مدرسه با هدف ارتقای سواد حقوقی، فراگیری مهارت‌های ارتباطی، القای تفکر منطقی تحلیلی، قدرت حل مسأله، اصول اخلاقی، کاهش رفتارهای پرخطر و افزایش سطح آگاهی، قانونمداری و در نهایت سلامت اجتماعی دانش آموزان با تعامل و همکاری دادگستری و آموزش و پرورش اجرا می شود.
وی افزود: این طرح که اقدامی مؤثر در پیشگیری از وقوع جرم  بوده با حضور یکی از قضات استان  در چهار آموزشگاه فاطمه ‌زهرا (س)، هنرستان کوثر، آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله طالقانی با حضور ۵۶۹ دانش‌آموز اجرا شد. دادستان چگنی بیان کرد: در مراحل بعدی این طرح با اولویت ۲۳ آموزشگاه متوسطه اول و دوم به نحو مؤثر ومطلوبی اجرا و عملیاتی خواهد شد. به گفته مرادیان اجرای طرح «قاضی مدرسه» باعث آگاهی ‌بخشی دانش ‌آموزان درخصوص فضای مجازی، موادمخدر و جرایم سایبری شده که در نهایت منجر به افزایش دانش حقوقی، توانایی حل مشکلات و مهارت اجتماعی دانش‌آموز خواهد شد.