مزارع چای تبدیل به ویلا می‌شود؟

کاهش 23 درصدی تولید چای در مازندران

نوشهر - چایکاران شهرستان‌های رامسر، تنکابن و عباس‌آباد در غرب مازندران که تنها منطقه کشت چای در این استان است، فصل چای امسال را با تولید حدود چهار هزار تن برگ‌سبز چای و استحصال ۸۹۹ تن چای خشک درحالی پشت‌سر گذاشتند که به گفته رئیس اداره چای تنکابن و عباس‌آباد، تولید چای در این منطقه نسبت به سال گذشته 23 درصد کاهش یافته است.
کیومرث نعیمایی افزود: در حالی که پارسال ۴ هزار و ۱۶۵ تن برگ سبز چای از باغ‌های این ۲ شهرستان برداشت شد، امسال شاهد برداشت ۳ هزار و ۲۲۳ تن چای در تنکابن و عباس‌آباد بودیم که نشان‌دهنده کاهش ۲۳ درصدی برداشت برگ‌سبز چای در این منطقه است.
فعالان حوزه اقتصاد کشاورزی معتقدند واردات چای، بی‌علاقگی نسل جدید به تولید، معرفی نشدن چای ایرانی و ارزش اقتصادی بالای زمین در غرب مازندران سبب کاهش تولید این محصول شده و چنانچه برنامه‌ریزی دقیقی برای این محصول راهبردی شمال کشور انجام نشود؛ سربرآوردن ساختمان‌های سنگی و ویلایی از باغ‌های چای دور از انتظار نیست.
مازندران حدود ۲ هزار و ۳۵۰ هکتار باغ چای فعال و غیرفعال دارد که همه این مساحت زیرکشت چای در سه شهرستان رامسر، تنکابن و عباس‌آباد قرار دارد. بر‌اساس آمارها یک‌هزار و ۲۵۰ هکتار از باغ‌های چای مازندران در شهرستان‌های تنکابن و عباس‌آباد و یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار آن نیز در شهرستان رامسر واقع شده است.
فصل برداشت چای روز سه‌شنبه در شهرستان‌های رامسر، تنکابن و عباس‌آباد به پایان رسید و بر‌اساس آمارهای اداره چای رامسر و اداره چای تنکابن و عباس‌آباد، چایکاران این سه شهرستان امسال در مجموع سه‌هزار و ۹۹۸ تن برگ‌سبز چای برداشت کردند و محصول‌شان را به کارخانه‌های چای سپردند. امسال شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی نرخ خرید هر کیلو برگ‌سبز چای درجه یک را ۱۸۰ هزار ریال و برگ سبز درجه ۲ را ۱۵۰ هزار ریال اعلام کرد که به‌طور میانگین این رقم نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. با این نرخ مصوب چایکاران مازندرانی در سه شهرستان غربی این استان امسال ۶۵۹ میلیارد ریال برگ‌سبز چای فروختند.
رئیس اداره چای تنکابن و عباس‌آباد به ایرنا گفت: امسال سه‌هزار و ۲۲۳ تن برگ‌سبز چای از باغ‌های ۲ شهرستان‌ تنکابن و عباس‌آباد برداشت شد که از این میزان یک هزار و ۵۷۵ تن چای درجه یک و یک هزار و ۶۴۸ تن چای درجه ۲ بود و از چایکاران خریداری شد.
کیومرث نعیمایی با بیان اینکه از برگ‌سبز چای برداشت شده در ۲ شهرستان تنکابن و عباس‌آباد ۷۲۵ تن چای خشک تولید شد، ارزش ریالی این میزان برگ سبز را ۵۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: ۱۳۰ میلیارد ریال از این رقم سهم دولت است و حدود ۴۰۰ میلیارد ریال نیز به کارخانجات تعلق دارد. تاکنون حدود ۹۵ درصد مطالبات چایکاران و ۷۰ درصد کارخانه‌ها از سوی دولت پرداخت شده است.