تأکید استاندار جدید تهران بر توسعه عدالت‌محورانه شهرهای حومه پایتخت

شهرستان‌های استان تهران از حاشیه به متن می آیند

ایران زمین - بر اساس آخرین آمارها، جمعیت در برخی از 16 شهرستان تهران از چندین استان کشور پیشی گرفته اما همچنان ساکنان این شهرستان‌ها در سایه پایتخت جزو حاشیه نشینان به حساب می‌آیند. در اصل اسم تهران روی این شهرستان‌ها گذاشته شده اما آنها تنها به محلی برای سرریز شدن جمعیت پایتخت تبدیل و از دسترسی به امکانات شهری و بودجه‌های پایتخت محروم شده‌اند. حتی ترکیب جمعیتی در برخی شهرستان‌های این استان به لحاظ حضور اتباع، میزان حاشیه نشینی و... قابل مقایسه با شهرستان‌های دیگر استان‌ها نیست. همه این موضوعات دست به دست هم داده تا مسئولان پایتخت در دوره‌های مختلف درصدد رفع این فاصله‌ها باشند. موضوعی که استاندار جدید تهران هم بر آن تأکید و اعلام کرده حضور میدانی در شهرستان‌ها و توسعه متوازن در اقصی نقاط استان تهران از مهم‌ترین اولویت‌های کاری اوست.
«محمد صادق معتمدیان» ساماندهی اتباع را از اولویت‌ها دانست و اظهار داشت: برای توسعه متوازن شهرستان‌های استان تلاش می‌شود تا با استفاده از ظرفیت دلسوزان عقب افتادگی استان در شاخص‌های مختلف را رفع کنیم. در این زمینه یکهزار و 450 پروژه عمرانی نیمه تمام در استان وجود دارد که باید با ظرفیت‌های قانونی تأمین اعتبار شوند.
وی با اشاره به کمبودهای استان در حوزه تخت بیمارستانی ادامه داد: در این بخش ۱۶ پروژه نیمه کاره وجود دارد که بطور متوسط بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. در حال حاضر برای تکمیل این طرح‌ها نیازمند 7 همت اعتبار هستیم که تلاش می‌شود از طریق منابع مختلف ملی و استانی و کمک دولت این اعتبار تأمین و این اقدام مهم اجرایی شود.
بالاترین مقام اجرایی استان با تأکید بر توسعه عدالت‌محورانه خدمات در شهرستان‌های استان تهران گفت: شکاف ناعادلانه‌ای در این استان وجود دارد که با حضور میدانی در شهرستان‌ها همه ظرفیت‌ها را بسیج خواهیم کرد تا بی‌عدالتی برطرف شود. البته حضور میدانی در مناطق مختلف استان‌ در تمام ادوار برقرار بوده و برای رفع محدودیت‌ها ادامه می‌یابد.
 
تراکم جمعیتی بالا در شهرهای تهران
وی استان تهران را یکی از متراکم‌ترین استان‌های کشور معرفی کرد و افزود: هشت دهم درصد مساحت و حدود ۲۰ درصد از جمعیت کل کشور در این استان ساکن هستند. بر این اساس در حالی که در هر کیلومتر مربع در کشور ۴۹ نفر ساکن هستند این آمار در استان تهران ۹۷۵ نفر، یعنی ۱۹ برابر میانگین کشوری است.
معتمدیان با بیان اینکه زیرساخت‌های استان تهران متناسب با جمعیت حاضر در این استان نیست، افزود: بدون آنکه زیرساخت‌های عمرانی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی در استان تهران به خصوص در شهرستان‌های اطراف پایتخت ایجاد شود جمعیت توسعه پیدا کرده بر همین اساس ما نیاز داریم چندین ابر پروژه اصلی را که سال‌ها بر زمین مانده است پیش ببریم.
وی با اشاره به قانون شعاع ۴۲۰ کیلومتری برای صنایع استان تهران، بیان کرد: ۵۵ لکه صنعتی غیر مصوب به دلیل عدم نظارت‌ها و ۲۰ هزار واحد صنعتی کارگاهی در استان تهران وجود دارد که غیر مصوب هستند و از مهم‌ترین اولویت‌هایی است که ما باید با کمک هیأت دولت و وزارت کشور دنبال کنیم. شهرک‌های صنعتی را با ریل‌گذاری قانونی به سازمانی غیر خصوصی و دولتی تبدیل کنیم. اینطور زمینه نظارت دولت بر این مناطق را افزایش دهیم.

ساماندهی جمعیت 3 میلیون نفری اتباع استان
وی ساماندهی مهاجرین و اتباع بیگانه را که حدود ۳ میلیون نفر از آنها در تهران حضور دارند از اولویت‌های استانداری تهران برشمرد و گفت: از جمعیت 14.5 میلیون نفری این استان، 3 میلیون اتباع بیگانه هستند که بیش از ۴۰ درصد آنها غیرمجازند. همچنین حداقل ۲ میلیون جمعیت شناور روزانه از کل کشور به استان تهران تردد می‌کنند. در این زمینه با توجه به مخاطراتی که حضور این اتباع چه مجاز و چه غیر مجاز در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... برای مردم استان ایجاد کرده مهم‌ترین سیاستی که وزیر کشور ترسیم و ابلاغ کرده‌اند، طرد اتباع غیر مجاز از استان تهران است که با جدیت آن را در دنبال خواهیم کرد.

ضرورت تشکیل سازمان مهاجرت
استاندار جدید تهران با تکیه بر حجم بالای اتباع در این استان تشکیل سازمان مهاجرت را ضروری دانست و بیان کرد: امیدوارم با مساعدت نمایندگان و تشکیل سازمان ملی مهاجرت کمک قابل توجهی در جهت اجرای سیاست‌های حاکمیتی در رابطه با اتباع خارجی در سطح کشور بویژه استان تهران داشته باشیم.
معتمدیان درباره مشکلات حمل‌و‌نقل عمومی در استان تهران نیز گفت: زیرساخت‌ها و نوسازی باید در زمینه حمل‌و‌نقل عمومی انجام بگیرد و ما تلاش می‌کنیم با توجه به ظرفیت‌های قانونی‌ مشکلات این حوزه را برطرف کنیم. بحث حمل‌و‌نقل ریلی بین شهری به خصوص اتصال شهر تهران به شهرستان‌های حاشیه این شهر یکی از اولویت‌هایی است که در دولت چهاردهم در استان تهران با جدیت و همکاری وزارت دنبال می‌کنیم.
استاندار تهران با بیان اینکه مسائل زیادی در بحث حاشیه‌نشینی کلانشهر تهران وجود دارد، اظهار داشت: در تهران ۱۹ برابر دیگر استان‌ها تراکم جمعیت وجود دارد در حالیکه زیرساخت‌ها با میزان جمعیت تناسب ندارد، بنابراین باید زیرساخت‌های لازم ایجاد شود.
وی با تأکید بر اینکه اجرا و تحقق سیاست‌ها برنامه اصلی دولت چهاردهم است‌، گفت: اما چیزی که به عنوان اولویت پیگیری می‌کنیم، تمرکز بر مسأله‌های اصلی و روز استان تهران یعنی توسعه متوازن در سطح شهرستان‌های این ابر استان است.