دیدارهای جداگانه پزشکیان با سران چین، روسیه، مصر، امارات، آفریقای جنوبی و اتیوپی

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در حاشیه اجلاس بریکس و در دیدار جداگانه با تعدادی از سران کشورهای عضو از جمله چین، روسیه، مصر، امارات، آفریقای جنوبی و اتیوپی مهم‌ترین مسائل دوجانبه و منطقه‌ای را مورد رایزنی قرار داد.

رایزنی رؤسای جمهور
ایران و روسیه
رؤسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه در دیدار با یکدیگر ضمن تأکید بر استمرار مواضع مشترک دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، آخرین تحولات روابط دوجانبه تهران- مسکو را مرور کردند.
پزشکیان در دیدار «ولادیمیر پوتین» با اشاره به دیدار و گفت‌و‌گوی اخیر خود با وی در عشق‌آباد تصریح کرد: پس از بازگشت از سفر به ترکمنستان و پیرو دیدار و مذاکراتی که داشتیم، تفاهمات و توافقات میان دو کشور را پیگیری کردم تا در جریان این دیدار بتوانیم اجرای آنها را یک گام دیگر به پیش ببریم.
رئیس جمهور با بیان اینکه پیشبرد تفاهمات و اجرای توافقات با روسیه را شخصاً پیگیری می‌کنم، روابط ایران و روسیه را راهبردی و برای هر دو طرف بسیار مفید دانست. وی با بیان این نکته که بریکس همچون اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان شانگهای بستر مناسبی برای تعامل سازنده دو کشور است، ابراز امیدواری کرد بزودی در جریان سفری رسمی که توافق شده توافقنامه جامع میان دو کشور امضا و وارد فاز عملیاتی شود.
وی همچنین با مفید و سازنده توصیف کردن دیدگاه‌های مطرح شده در بریکس، اظهار داشت: امیدوارم بتوانیم این سیاست‌ها و نگاه‌های سازنده‌ای را که در جلسات و رایزنی‌های امروز(دیروز) مطرح شد، در عمل نیز در عرصه‌های دوجانبه و منطقه‌ای دنبال کنیم تا به شکلی مؤثرتر مقابل سیاست‌های تمامیت‌خواهانه و یکجانبه‌گرایانه امریکا در دنیا بایستیم و تأثیرگذاری تحریم‌ها علیه ایران و روسیه را کاهش دهیم.
رئیس جمهور روسیه نیز اولین سفر پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به این کشور را‌ دارای اهمیت نمادین بالایی توصیف کرد. پوتین با اشاره به اینکه نتایج رایزنی‌های مقامات دو کشور بزودی با امضای توافق جامع راهبردی میان دو کشور رسمیت خواهد یافت، افزود: یکی از وظایف اصلی ما در روابط این است که روند مثبت همکاری‌های اقتصادی را تقویت کنیم. بر این اساس جنابعالی پذیرفتید که بزودی سفری رسمی به مسکو داشته باشید تا سند جامع همکاری و اسناد مهم دیگری را در همین راستا امضا کنیم. وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه دو کشور به بحث درباره مهم‌ترین مسائل بین‌المللی از جمله تحولات دراماتیک در خاورمیانه، وضعیت در سوریه و قفقاز ادامه خواهند داد، خاطرنشان کرد: به طور کلی باید بگویم که دیدگاه‌های روسیه و ایران در مورد مسائل جهانی نزدیک یا کاملاً منطبق است؛ ما به دنبال ایجاد نظم جهانی عادلانه و چند قطبی و حفظ نقش محوری سازمان ملل هستیم.

دیدار رؤسای جمهور ایران و مصر
رؤسای جمهور ایران و مصر نیز در دیداری، مهم‌ترین مسائل منطقه و راهکارهای توقف جنگ در غزه و لبنان و جلوگیری از سرایت درگیری‌ها به دیگر نقاط منطقه را مورد بررسی قرار دادند.
مسعود پزشکیان در دیدار «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر با اشاره به اینکه بنده با شعار و رویکرد ایجاد وفاق و همدلی در داخل کشور و تقویت روابط دوستانه با دیگر کشورها موفق به جلب اعتماد مردم کشورم شدم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌هیچ‌وجه به‌دنبال جنگ و درگیری نیست. رئیس‌جمهور همچنین با انتقاد از اعمال استانداردهای دوگانه و حمایت کشورهای غربی از جنایات رژیم صهیونیستی اظهار داشت: اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطایی شود، یقین بدانید که جمهوری اسلامی ایران پاسخ دردناکی به او خواهد داد. به‌طور طبیعی رژیم صهیونیستی ممکن است به ایران آسیبی وارد کند، اما آسیبی که در پاسخ دریافت خواهد کرد، فراتر از تصور است.
رئیس‌جمهور مصر نیز در این دیدار با بیان اینکه عامل اصلی قدرت ما مسلمانان، اتحاد با یکدیگر است، افزود: مؤلفه‌های قدرت متعدد و متنوع هستند، اما مهم‌ترین آنها اتحاد و انسجام ما با یکدیگر است. ما باید با همکاری یکدیگر، کمک کنیم تا جنگ در غزه و لبنان پایان یابد و همچنین درگیری‌ها به دیگر نقاط منطقه سرایت نکند.
عبدالفتاح السیسی گفت: نه به‌عنوان یک عالم سیاسی، بلکه در وهله اول به‌عنوان یک مسلمان باور دارم که باید با تفاهم و گسترش دوستی امور خود را به پیش ببریم و از همین‌رو در تمام سال‌هایی که روابط ما دچار مشکل است، حتی یک‌بار علیه جمهوری اسلامی ایران موضعی اتخاذ نکرده‌ام. به نظرم شما باید تلاش کنید تصویر نادرستی را که در 40 سال گذشته از ایران در منطقه و جهان ارائه شده است، اصلاح کنید.

دیدار با محمد بن زاید
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و رئیس دولت امارات متحده عربی در حاشیه نشست سران بریکس با یکدیگر دیدار کوتاهی داشتند. مسعود پزشکیان و «محمد بن‌زاید بن‌سلطان آل‌نهیان» در این دیدار درباره مسائل و دغدغه‌های دو کشور از جمله ضرورت توقف حملات رژیم صهیونیستی گفت‌و‌گو کردند.
علاوه بر این دیدار، عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان و «عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان» وزیر امور خارجه امارات نیز دیدار جداگانه‌ای با یکدیگر داشتند. به گفته عراقچی، اولین موضوع گفت‌و‌گوی مقامات دو کشور، ضرورت توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان بود که دو کشور در این خصوص با یکدیگر اشتراک‌نظر داشتند. وزیر امور خارجه همچنین توضیح داد که در این دیدارها برخی اختلاف‌نظرها فیمابین دو کشور نیز موردبحث قرار گرفته است و تأکید کرد: به‌طور طبیعی ما هیچ فرصتی را برای تبیین و دفاع قاطعانه از مواضع و منافع جمهوری اسلامی ایران بویژه در زمینه مسأله جزایر سه‌گانه ایرانی از دست نمی‌دهیم.
عراقچی همچنین در سخنانی در حاشیه دیدارهای روز گذشته‌اش با بیان اینکه آینده گروه بریکس «نویدبخش» است، گفت: برخلاف امریکا که سیاست هژمونی در نظم نوین جهانی را دنبال می‌کند، هدف این گروه بنا نهادن نظم جهانی مبتنی بر صلح و عدالت است.
 
دیدار با نخست وزیر اتیوپی
وی در دیدار «آبی‌احمد» نخست‌وزیر جمهوری دموکراتیک فدرال اتیوپی، تصریح کرد: اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند و اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران مرتکب شود، پاسخ قاطعانه و غیرقابل باوری دریافت خواهد کرد. ما به‌هیچ‌وجه مایل به گسترش درگیری و تنش در منطقه نیستیم و از هر اقدامی در راستای صلح و آرامش استقبال می‌کنیم، اما اقدامات رژیم صهیونیستی دقیقاً با هدف به آتش کشیدن همه منطقه صورت می‌گیرد، لذا لازم است کشورهای دیگر بخصوص غربی‌ها، این رژیم متجاوز را کنترل کنند.
گفتنی است پزشکیان در دیدارهای جداگانه‌ای با سران چین و آفریقای جنوبی نیز گفت و گو کرد که مشروح خبر آن را در شماره بعدی «ایران» می‌خوانید.