چند برنامه موفق تلویزیونی که برای نوجوانان تهیه شده است

نگاه گرم «سیما» به مخاطب نوجوان

با در‌ نظر گرفتن تنوع رسانه‌های جمعی و ارتباطی و نشر اطلاعات و داده‌های فراوان و خوشرنگ و لعاب بسیار از سوی صاحبان رسانه‌ها در سراسر جهان با هدف جذب، کنترل افکار و تربیت نسل نوجوانان در راستای تأمین اهداف و سیاست‌های خود، ضرورت توجه به این مهم از سوی مسئولان، متولیان و صاحبان رسانه‌ای و فرهنگی کشور با تولید محتواهایی غنی و در ‌خور‌ شأن سرزمینمان ایران، با فرهنگ و تاریخی کهن و پرافتخار و با هدف آشتی نسل جوان با رسانه ملی، امری ضروری است که نیاز به تأمل، توجه و سرمایه‌گذاری فوری و بیش از پیش دارد. نمی‌توان نادیده گرفت که فرهنگ هر جامعه‌ای پایه و اساس آن کشور و عامل شکل‌گیری درست یا غلط سایر ابعاد آن جامعه، ائم از سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. از آنجایی که نوجوانان امروز کشور، مدیران و آینده‌سازان پیش‌روی ایران خواهند بود، هر میزان در تولید آثار و محصولات فرهنگی برای این نسل پرسشگر و آگاه، توجه و سرمایه‌گذاری شود، راه دوری نرفته و حاصل آن رشد و بالندگی آینده ایران عزیزمان با وجود جوانانی آگاه، اندیشمند، صاحب‌ فکر و پیشرو در سطوح بالای مدیریتی کشور و جهان خواهد بود. با توجه به اهمیت و ضرورت تأمین نیازهای فرهنگی این گروه سنی در سال‌های اخیر، رسانه ملی و سازمان تبلیغات اسلامی با تولید محتواهای متنوع و آموزنده بستری را فراهم کرده‌اند تا نوجوانان بتوانند در فضایی پویا و خلاق، مهارت‌های لازم را برای زندگی در دنیای امروزی کسب کرده و همزمان با ارزش‌های دینی و فرهنگی خود پیوندی عمیق‌تر داشته باشند، چرا که این برنامه‌ها نه تنها به توسعه‌ فردی نوجوانان کمک می‌کنند، بلکه آنها را برای ایفای نقش‌های مهم در زندگی اجتماعی آینده آماده می‌سازند. این مهم بهانه‌ای برای معرفی برخی از این برنامه‌های موفق تلویزیونی در حوزه جوانان است که هر کدام با رویکردی منحصربه‌فرد توانسته‌اند جایگاهی ویژه‌ را در میان این نسل به خود اختصاص دهند.

حرف شما، صدای نوجوانان، ایده‌های نو
برنامه «حرف شما»، به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علیرضا اسکندریان فضایی فراهم کرده است که در آن نوجوانان می‌توانند نظرات و دیدگاه‌های خود را به‌راحتی بیان کنند. این برنامه با رویکرد تعاملی خود، نوجوانان را به بحث و گفت‌وگو درباره مسائل اجتماعی، فرهنگی و روزمره تشویق می‌کند و به آنها فرصتی می‌دهد تا از تجربیات یکدیگر بیاموزند. «حرف شما» از آن دسته برنامه‌هایی است که تلاش دارد نوجوانان را از مخاطب صرف به کنشگران فعال تبدیل کند و در تصمیم‌گیری‌ها و موضوع‌های مختلف، صدای آنها را به گوش همه برساند. این برنامه جمعه‌ها حوالی ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه امید روی آنتن می‌رود.

شبکه بازی، بحث و گفت‌وگو درباره آینده
برنامه شبکه بازی به تهیه‌کنندگی مصطفی امیرحائری در ۷۰ قسمت ۱۲۰ دقیقه‌ای از شبکه امید پخش می‌شود. این برنامه با نگاهی نو و جوان‌پسند به بررسی موضوع‌های مهم و جذاب جوانان و نوجوانان می‌پردازد. یکی از ویژه‌ترین بخش‌های شبکه بازی این است که به طور خاص به بررسی ابعاد مختلف دنیای گیمینگ اختصاص دارد. در این بخش به موضوع‌های متنوعی از جمله تأثیرات اجتماعی و فرهنگی بازی‌های ویدیویی، نقد و بررسی بازی‌های محبوب، معرفی تکنولوژی‌های جدید در حوزه بازی و حتی آینده صنعت گیمینگ پرداخته می‌شود و سعی دارد با ارائه محتوای جذاب و آموزنده، نگاه سازنده‌ای به این موضوع داشته باشد.

تمرکز سازمان تبلیغات اسلامی
بر نوجوانان
سازمان تبلیغات اسلامی نیز طی سال‌های اخیر اهتمام ویژه‌ای به مسائل نوجوانان داشته است. این سازمان با درک اهمیت این گروه سنی و نقش آنها در آینده جامعه، برنامه‌های متنوعی را برای نوجوانان تولید کرده که هرکدام با رویکردی متفاوت به نیازهای فکری، فرهنگی و عاطفی آنها پاسخ می‌دهند. بنابراین هدف اصلی این تلاش‌ها، تربیت نسلی است که علاوه بر آگاهی از ارزش‌های فرهنگی، بتوانند با چالش‌های زندگی مدرن روبه‌رو شوند.

اقیانوس آرام، ماجراجویی در دل چالش‌ها
«اقیانوس آرام» یکی دیگر از برنامه‌های موفق حوزه نوجوان بود که توانست با اجرای چالش‌های متنوع و گفت‌وگوهای عمیق، نوجوانان را به فکر وادارد. این برنامه با پرداختن به مسائل روز، به نوجوانان کمک کرد تا مهارت‌های زندگی و خودشناسی را بشناسند. این برنامه به کارگردانی هادی نعمت‌اللهی و تهیه‌کنندگی وحید ملتجی در سال‌ 1401 از شبکه دو سیما و سال 1402 از شبکه امید پخش ‌شد.

 

زنگ پرتقالی، ترکیبی از خلاقیت و سرگرمی
برنامه «زنگ پرتقالی» با فضایی شاد و پرانرژی، نوجوانان را به چالش‌های خلاقانه‌ای در حوزه‌های هنر، علم و ورزش دعوت می‌کند. این برنامه تلاش دارد نوجوانان را درگیر فعالیت‌های خلاقانه کند و آنها را به تفکر در مورد مسائل علمی و هنری ترغیب نماید. جذابیت بصری این برنامه همراه با محتوای آموزنده و سرگرم‌‌کننده‌اش باعث شده «زنگ پرتقالی» به یکی از موفق‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در این حوزه تبدیل شود. این برنامه به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمود پری، هر روز ساعت 15 از شبکه آموزش روی آنتن می‌رود.

 

جدی بگیریم، فرصتی برای تأمل جوانان بر موضوعات روز جهان
«جدی بگیریم» یکی دیگر از برنامه‌های موفق حوزه نوجوان است که به همت اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی تولید شده است. این برنامه به کارگردانی حسین صاحب‌الزمانی در طول سال از شبکه امید پخش و با محوریت نوجوانان، فرصتی را فراهم می‌کند تا خود آنها به‌عنوان مجری و تحلیلگر در مورد مسائل روز داخلی و خارجی صحبت کنند. «جدی بگیریم» با هدف افزایش آگاهی اجتماعی و پرورش مهارت‌های ارتباطی و رسانه‌ای در نوجوانان از شبکه امید پخش می‌شود و به یکی از برنامه‌های تأثیرگذار در حوزه کنشگری نوجوانان تبدیل شده است.