تأکید وزیر جهاد بر تأمین ثبات بازار کالاهای اساسی

ارز ترجیحی گوشت قرمز حذف نمی‌شود

امین محمودی
خبرنگار


طی روزهای گذشته شاهد گزارش‌هایی درخصوص کمبود عرضه گوشت قرمز گوسفندی در بازار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بودیم که همین امر نگرانی‌هایی را در بین مردم ایجاد کرده بود. از طرف دیگر برخی فعالان صنعت دام نیز معتقد بودند که قرار است بزودی ارز ترجیحی به واردات گوشت قرمز تخصیص نیابد. این شایعات در حالی بود که با توجه به افزایش بارندگی‌ها در کشور نسبت به سالیان گذشته و افزایش قابل توجه واردات نهاده‌های دامی طی ۱۸ ماه اخیر، مشکل خاصی در عرضه گوشت قرمز داخلی به کشتارگاه و واردات این کالای پروتئینی وجود نداشت.

جهش قابل توجه واردات
بد نیست بدانیم در نیمه نخست سال جاری ۱۲۶ هزار و ۸۵۱ تن گوشت قرمز اعم از گاوی و گوسفندی به ارزش ۷۳۹ میلیون و ۹۰۱ هزار دلار وارد کشورمان شده. این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته فقط ۳۲ هزار تن گوشت قرمز به ارزش ۱۶۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار وارد کشور شده بود. مقایسه واردات گوشت قرمز در شش‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد واردات گوشت قرمز ۳۲۳ درصد به لحاظ وزنی و ۳۵۰ درصد به لحاظ ارزشی رشد داشته است.
 
رونق تولید داخل
در زمینه تأمین گوشت داخل نیز گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مرداد ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل (تیرماه) حدود ۳ درصد افزایش داشته است، از طرف دیگر منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: اکنون ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار رأس گوساله پروار آماده کشتار است. همچنین جمعیت دام سبک ۷۰ میلیون رأس است که ۱۱ تا ۱۲میلیون رأس دام سبک آماده کشتار است و از طرفی پیش‌بینی می‌شود که با زایش‌های پاییز هشت میلیون رأس دیگر بر جمعیت دام افزوده شود.

جایگزینی مسیر و نبود مشکل تأمین   
معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه چالش کمبود گوشت از طریق مسیرهای دریایی و زمینی حل می‌شود، اظهار کرد: مبلغ ارزی که برای واردات گوشت در نظر گرفتیم، در شش ماه اول به طور مستمر توسط بانک مرکزی تأمین شده است. احمد خانی نوذری درباره اخبار منتشر شده درباره چالش‌های عرضه گوشت قرمز تنظیم بازاری و کمبود این محصول در بازار اظهار کرد: طی یک ماه گذشته با توجه به کاهش پروازهای تجاری ورودی به کشور، بخشی از جریان تأمین گوشت سبک گوسفندی با کاهش مواجه شده است. بر این اساس تلاش کردیم از طریق مسیرهای دریایی و زمینی این کمبود را تا حدودی جبران کنیم. وی افزود: برای مسیرهای پروازی نیز در حال پیدا کردن جایگزین‌های جدید هستیم تا جریان تأمین مستمر ادامه داشته باشد. برآورد این است که با برگشت پروازهای تجاری به حالت عادی یا با پروازهای جایگزینی که طراحی می‌کنیم، حداکثر طی یک ماه آینده دوباره به هدف گذاری حدوداً روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن دست پیدا کنیم. خانی نوذری درباره تأمین ارز تصریح کرد: مبلغ ارزی که برای واردات گوشت در نظر گرفتیم در شش ماه اول به طور مستمر توسط بانک مرکزی تأمین شده و در شش ماه دوم نیز بودجه‌ریزی شده و مشکل خاصی هم وجود ندارد.

برقراری ثبات بازار با کمترین هزینه
وزیر جهاد کشاورزی انتشار اخباری درباره حذف ارز ترجیحی گوشت قرمز را تکذیب کرد و گفت: این شایعات برای ایجاد التهاب در بازار است و مشکلی در تأمین گوشت قرمز و ارز آن وجود ندارد. غلامرضا نوری قزلجه با بیان این مطلب در حاشیه جلسه روز گذشته هیأت دولت افزود: انبوهی دام مازاد پروارشده برای کشتار در کشور داریم ضمن اینکه روند منظم تأمین ارز واردات کالاهای اساسی ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: در بخش گندم تولیدمان کافی است و ذخایر استراتژیک هم بیشتر از مصوبات است و بازار هم از یک آرامش نسبی برخوردار است. وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در بحث ثبت سفارش‌ها برای آنکه دور از خطا و امضای طلایی انجام شود، تلاش شده سیستمی کارها انجام شود اگر چه هر سیستمی ممکن است ایراد و اشکال داشته باشد. نوری قزلجه گفت: به دنبال رفع مشکلات سیستم هستیم و این هیچ ارتباطی به بازار و تأمین کالا ندارد همچنین دولت در تلاش است بازار به سمت شفافیت بیشتر حرکت کند تا کمترین هزینه بر کشور تحمیل شود.