اخبار

رئیس جمهور تأکید کرد
لزوم پوشش همه ایرانیان
در طرح پزشک خانواده
چهارشنبه گذشته جلسه راهکارهای اجرای طرح پزشک خانواده با حضور رئیس جمهور برگزار شد و مسعود پزشکیان در این جلسه بر تمهید مقدمات لازم برای اجرای کامل این طرح برای همه ایرانیان تأکید کرد. رئیس جمهور بر اجرای کامل طرح پزشک خانواده در کشور تأکید کرد و گفت:‌ برنامه دولت این است که همه مردم تحت پوشش این طرح قرار گیرند. پزشکیان شفاف‌سازی بودجه‌های مربوط به نظام سلامت را ضروری توصیف و تصریح کرد: ما می‌خواهیم با اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع کاری کنیم که حداقل همه افراد بازنشسته به صورت رایگان خدمات درمانی استاندارد دریافت کنند. در این جلسه چارچوب‌هایی برای نحوه تأمین بودجه این طرح تعیین و مقرر شد در جلسات بعدی نحوه اجرای آن بررسی شود.
 
تأکید دولت بر ارتقای امنیت معیشت
همچنین در جلسه دیگری در این روز که بیش از 3 ساعت طول کشید، رئیس جمهور میزبان اعضای «مجمع کارآفرینان ایران» بود و پای سخنان، دیدگاه‌ها و دغدغه‌های آنان نشست.
پزشکیان پس از استماع سخنان کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و فعالین حوزه‌های اقتصادی مختلف، با تصریح بر اینکه ارتقای امنیت معیشت و تأمین حداقل نیازهای مردم، از اصول دولت چهاردهم است، تأکید کرد: قرار نیست به هر قیمتی به سمت توسعه حرکت کنیم؛ تأمین معیشت مردم از وظایف اصلی ماست و باید همه موانعی که معیشت مردم را به خطر انداخته، از سر راه برداریم. پزشکیان با بیان اینکه باید از ظرفیت کشورهای همسایه در توسعه مبادلات تجاری استفاده کرد، افزود: اگر بتوانیم تعامل خود را با کشورهای همسایه تقویت کنیم، دیگر قدرت‌های جهانی نمی‌توانند ما را تحریم کنند.

واکنش عراقچی به اقدام خصمانه اروپا:
دوران «تفرقه بینداز و حکومت کن»
به سر رسیده
ادعای بی‌اساس دولت امارات عربی درباره سه جزیره ایران در خلیج فارس این بار مستمسک اتحادیه اروپا برای اتخاذ موضع‌ علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران شده است. روز چهارشنبه بیانیه مشترکی از سوی اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس منتشر شد که اگر چه در آن جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان را محکوم کرده و خواست برقراری آتش‌بس فوری در این مناطق مطرح شده بود؛ اما حاشیه‌ای پررنگ‌تر از متن داشت. جایی که نویسندگان و امضا کنندگان بیانیه پا را از گلیم حقوق حاکمیتی خود فراتر گذاشته و در تکرار آن ادعای تکراری به نحوی بی‌سابقه از تعبیر«پایان دادن به اشغال» در توصیف خواست نابجای امارات نسبت به حاکمیت ایران بر جزایر ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی استفاده کرده بودند.
به کار بردن این تعبیر و اصل همراهی اتحادیه اروپا با این بخش از بیانیه در حالی که مقامات اروپایی در بدترین شرایط می‌توانستند با حق تحفظ نسبت به این بند آن را امضا کنند، بیش از هر چیز ناشی از تلاش اروپا برای مستمسک قرار دادن این ادعا برای جبران اتهامات نامستندشان مبنی بر به کار گرفته شدن تسلیحات موشکی و پهپادی ایران در جنگ اوکراین است. جایی که اروپایی‌ها قافیه باخته خود در جبهه‌های کشور مورد حمایت شان را با فرافکنی‌هایی از این دست جبران می‌کنند.
همچنان که هدف دیگرشان از چنین موضع‌گیری در هنگامه‌‎ای که منطقه خاورمیانه بیش از هر زمان به اتحاد در مقابل جنایات و جنگ‌افروزی‌های اسرائیل نیاز دارد، دمیدن بر آتش اختلاف با بهانه جستن از ادعایی است که هیچ گاه محلی از اعراب نداشته است.
بر همین اساس سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه نیز در نخستین واکنش به بیانیه مذکور با یادآوری این نکته که «دوران سیاست خبیثانه تفرقه بینداز و حکومت کن اروپایی‌ها در منطقه ما مدت‌های مدیدی است که به سر رسیده است»، تصریح کرد: از نظر ما روشن است که مسیر همکاری با احترام که از سوی ما در ملاقات‌های مختلف از جمله در نیویورک به آنها پیشنهاد شد اکنون با تمایل اروپا برای «تقابل» پاسخ داده شده است، از طریق تحریم پروازهای مسافری و ایراد اتهام عبث «اشغالگری» به ایران! وزیر امور خارجه افزود: جزایر سه‌گانه همیشه متعلق به ایران بوده‌اند و تا ابد نیز چنین خواهد بود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و دو - ۲۸ مهر ۱۴۰۳