واکنش رئیس‌جمهور به شهادت یحیی سنوار:

جهاد با ترور و حذف قهرمانان متوقف نخواهد شد

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور با صدور پیامی شهادت فرمانده دلاور جهادی شهید یحیی سنوار را به مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، مردم مظلوم و مقتدر غزه و همه‌ آزادیخواهان جهان تبریک و تسلیت گفت و تأکید کرد که جهاد، هدف والایی است که با ترور و حذف قهرمانان این عرصه متوقف نخواهد شد. متن پیام رئیس‌جمهور به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
خبر ترور و شهادت مبارز نستوه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، جناب یحیی سنوار، گر چه برای همه آزادیخواهان عالم به خصوص مردم قهرمان فلسطین دردناک و تأثر برانگیز بود، در عین حال نشانه آشکاری از توقف‌ناپذیری جنایات رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی است. شهید سنوار در طول حیات ارزشمند خود سال‌ها در اسارت رژیم سفاک صهیونیستی بود و پس از آن هم تا آخرین لحظه عمر پر افتخارش قهرمانانه جنگید و از پای ننشست. جهاد در تقابل با تجاوز و هدیه بخشیدن آزادی و رهایی به صاحبان حقیقی سرزمین‌های اشغالی، حرکت عظیم و هدف والایی است که با ترور و حذف قهرمانان این عرصه متوقف نخواهد شد. همان‌گونه که شهید عزیز، اسماعیل هنیه گفت: «اذا غاب سید، قام سید» دشمن آگاه باشد که با شهادت سرداران، قهرمانان و فرماندهان، خللی در مقاومت امت اسلامی در برابر زور و اشغال ایجاد نخواهد شد. اینجانب شهادت این فرمانده دلاور جهادی شهید یحیی سنوار را به مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، مردم مظلوم و مقتدر غزه و همه‌ آزادیخواهان جهان تبریک و تسلیت عرض می‌کنم. سایر مقامات دولتی، کشوری و لشکری هم در پیام‌های جداگانه‌ای شهادت یحیی سنوار را تبریک و تسلیت گفتند.

قالیباف: فکر مقاومت زنده است
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: شهید سنوار به پیمانش با خدا، با خون پاک خود عمل کرد. تصاویر مبارزه او تا پای جان، هزاران سنوار و نصرالله در سراسر جهان تربیت خواهد کرد؛ اینبار در سراسر جهان. زمانی که عزالدین قسام به شهادت رسید سنوار به دنیا نیامده بود. شاید اهل مقاومت را بکشند ولی فکر مقاومت زنده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا نیز در پیام خود در پی شهادت یحیی سنوار ضمن تأکید بر اینکه اضمحلال صهیونیست‌ها قطعی است، نوشت: این مجاهد فی‌سبیل‌الله بارها شجاعانه و متهورانه اعلام داشت که با آغوش باز شهادت در راه خدا و آزادی قدس شریف را می‌پذیرد اما تن به زندگی ذلت‌بار و زیستن در زیر سایه صهیونیست‌های متجاوز نمی‌دهد.

عارف: خون به ناحق ریخته شده این بزرگمرد باعث نابودی رژیم اشغالگر خواهد شد
در پی شهادت یحیی سنوار، محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور هم پیام تسلیت صادر کرد. او در این پیام با بیان اینکه خون بناحق ریخته شده مظلومان مسیر آزادی قدس شریف بویژه این بزرگمرد نستوه و مقاوم، باعث نابودی رژیم اشغالگر خواهد شد، گفت: بدون تردید با حذف جسمانی مجاهدان راه عزت و کرامت انسانی، نه تنها خللی به مکتب و مسیر مقاومت وارد نخواهد شد، بلکه شهادت شرافتمندانه آنها تأکید مؤکدی بر حقانیت راه آنها و الهام بخش رهروان و مجاهدان راه عزت و آزادی خواهد بود.
وزارت امور خارجه ایران هم در بیانیه‌ای ضمن تبریک و تسلیت شهادت یحیی السنوار اعلام کرد: بدون تردید با حذف جسمانی مجاهدان راه عزت و کرامت انسانی، نه تنها خللی به مکتب و مسیر مقاومت وارد نخواهد شد، بلکه مرگ شرافتمندانه آنها تأکید مؤکدی بر حقانیت راه آنها و الهام بخش رهروان و مجاهدان راه عزت و آزادی خواهد بود. فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت هم ضمن محکوم کردن رفتار جنایتکارانه رژیم صهیونیستی، شهادت شجاعانه یحیی سنوار را تسلیت گفت. او گفت: تصویرزیبا و جاودانی که از شهید سنوار در لحظات پایانی حیاتش منتشر شد نشان داد که جریان مقاومت و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه متوقف نخواهد ماند.

ترسی از مرگ نداشت
عباس عراقچی وزیر امور خارجه هم در واکنش به شهادت یحیی سنوار، در پیامی که آن را در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، نوشت:
یحیی سنوار ترسی از مرگ نداشت بلکه در غزه در جست‌و‌جوی شهادت بود. او شجاعانه تا آخرین نفس در صحنه نبرد جنگید. سرنوشت او - که به زیبایی در آخرین تصویر به نمایش درآمده است - کسی را از ادامه نبرد منصرف نمی‌کند، بلکه منبعی الهام‌بخش خواهد شد برای تمامی رزمندگان مقاومت در منطقه، اعم از فلسطینی و غیرفلسطینی. ما و بی‌شماری از دیگر انسان‌ها در اطراف جهان، به نبرد بی‌ادعای او برای آزادی مردم فلسطین سلام می‌کنیم. شهدا تا ابد زنده‌اند، و امروز آرمان آزادسازی سرزمین‌های اشغالی فلسطین از هر زمانی زنده‌تر است.

مقاومت متوقف‌شدنی نیست
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران هم در پیامی نوشت: شهادت ابو ابراهیم؛ این فرمانده رشید در لباس رزم و در خط مقدم جهاد با نظامیان جلاد رژیم اشغالگر و غاصب صهیونیستی، تبلیغات سیاه و دروغین مقامات دولت جعلی و رسانه‌های صهیونیستی و غربی مبنی بر مخفی شدن رهبر مقاومت حماس در اعماق تونل‌های «غزه» را باطل ساخت و شهادتش در میدان جنگ و درگیری نشان داد تربیت شدگان مکتب «اسلام» و «شهادت» بر اساس آرمان‌ها و ارزش‌های والا پای به عرصه مبارزه با ظلم و ستم گذارده‌اند و از جانبازی و شهادت در این راه مقدس هراسی ندارند. سرلشکر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم، شهادت پرافتخار مجاهد نستوه و نخبه مقاومت اسلامی فلسطین «یحیی ابراهیم حسن السنوار» رئیس عالی قدر دفتر سیاسی حماس و اسطوره مبارزه با رژیم جنایتکار و سفاک صهیونیستی را به ملت قهرمان فلسطین بویژه رزمندگان حماس و جبهه مقاومت اسلامی تبریک و تسلیت گفت. او اضافه کرد: به روح بلند و مطهر این شهید جلیل القدر درود می‌فرستیم و تأکید می‌کنیم همانگونه که جریان مقاومت و حماس مقتدر با شهادت دکتر اسماعیل هنیه، تحت هدایت و نقش آفرینی حماسی «شهید ابو ابراهیم» از حرکت نایستاد، از این پس نیز یحیی سنوار فداکار و حماسه ساز دیگری هدایتگر صفوف مقاومت ضد صهیونیستی با قدرت افزون‌تر و ساختار مستحکم‌تر خواهد شد. شورای راهبردی روابط خارجی هم با صدور بیانیه‌ای به مناسبت شهادت شهید یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی و فرمانده نستوه حماس تأکید کرد: محور مقاومت با ترور رهبران آن متوقف شدنی نیست و همان‌طور که این رهبران از میان مردم مظلوم فلسطین و لبنان برخاستند، کسان دیگری نیز جای آنان را پر خواهند کرد و این نهضت مردمی همچنان ادامه خواهد یافت. نمایندگی ایران در سازمان ملل هم اعلام کرد: «شهید سنوار الگوی نوجوانان و کودکانی خواهد شد که راه او را برای آزادی فلسطین ادامه دهند». نمایندگی ایران در سازمان ملل تأکید کرد: تا اشغالگری و تجاوز وجود دارد، مقاومت زنده است، چراکه شهید، زنده و الهام‌بخش است. سعید جلیلی نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی نیز در پیام خود به لحظه شهادت سنوار اشاره کرد و نوشت: «این شمایل نترس و این دل پرباور، که نه از عربده‌ها می‌ترسد، نه از وسوسه‌ها جا می‌زند، از مرگ نمی‌گریزد بلکه در پی شهادت می‌رود، صد سال مناسبات نادرست نظام سلطه را به چالش کشیده است». محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «جبهه شر، نتانیاهو و دارودسته واشنگتنی اوست. شیاطینی که پشت تکنولوژی مخفی می‌شوند و بیمارستان‌ها و مدارس را بمباران و زن‌ها و بچه‌ها را قتل‌عام می‌کنند. حال آنکه رزمندگان جبهه مقاومت مانند شهیدیحیی سنوار درمیانه میدان، با نظامی‌های متجاوز می‌جنگند. مهیای نبردیم و پیروزی از آن ماست.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و دو - ۲۸ مهر ۱۴۰۳