پالیتیکو به نقل از مقامات لندن خبر داد

حفظ روابط با ایران برای انگلیس ضروری است

رسانه امریکایی نوشته انگلیس با نگرانی از پیامدهای قطع روابط دیپلماتیک لندن-تهران، تمایلی به قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی ندارد.
به‌رغم لفاظی‌های مقامات انگلیس علیه ایران که در حمایت از رژیم صهیونیستی و گشودن پای تهران به جنگ اوکراین و روسیه انجام می‌شود، آنها نگران قطع روابط دیپلماتیک با ایران هستند. این را می‌توان از گزارش اخیر نشریه پالیتیکو فهمید.
نشریه امریکایی پالیتیکو در گزارشی اعلام کرد که دولت انگلیس گفته در میان نگرانی‌ها از قطع روابط دیپلماتیک میان لندن و تهران، قصد ندارد با درخواست‌ها برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست به اصطلاح «تروریستی» این کشور موافقت کند.
این نشریه به نقل از مقامات دولتی انگلیس نوشت که «ایوت کوپر» وزیر کشور انگلیس تمایلی به این کار ندارد.
این در حالی است که حزب کارگر انگلیس پیش از رسیدن به قدرت بارها خواستار چنین اقدامی از سوی دولت محافظه‌کار شده بود.
در ادامه گزارش پالیتیکو آمده است: چندین منابع مطلع دولتی گفته‌اند که وزرای حزب کارگر در دولت به دلیل نگرانی از اینکه چنین اقدامی منجر به اخراج دوجانبه سفرا از سوی تهران و لندن و قطع روابط دیپلماتیک شود، با این اقدام علیه سپاه پاسداران مخالف است.
پالیتیکو نوشت: سپاه پاسداران تحت تحریم‌های دولت انگلیس قرار دارد و قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی، اقدامی خواهد بود که بیشتر جنبه نمادین دارد. مقامات دولتی انگلیس می‌گویند چنین اقدامی منجر به از مسیر خارج کردن روابط دیپلماتیک میان دو کشور خواهد شد.
مقامات دولتی انگلیس بر این باورند که به دلیل نقش انگلیس در ترغیب تهران به تنش‌زدایی در منطقه و آنچه «تعمیق درگیری میان اسرائیل و نیروهای نیابتی ایران در لبنان و غزه» تلقی شده، از هم گسستن روابط دیپلماتیک تهران و لندن بد و نابهنگام خواهد بود.
در همین رابطه «صنم وکیل» مدیر برنامه غرب آسیا در اندیشکده «چتم هاوس» به پالیتیکو گفته است که اقدامات سیاسی کوتاه‌مدتی مانند این موضوع شاید کم‌هزینه باشند اما پیامدهای بلندمدت آن قابل چشم‌پوشی نیستند.
به گفته او، حفظ روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران ضرورت دارد، چراکه برای مدیریت مجموعه‌ای از مسائلی که دولت‌های بین‌المللی در ارتباط با ایران با آن مواجهند، به آن نیاز است.
پالیتیکو در بخش پایانی گزارش خود با اشاره به این که دولت انگلیس ترجیح می‌دهد تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران را افزایش دهد، نوشت «آنتونیو جیوستوزی» محقق ارشد مؤسسه «روسی» گفت که تحریم‌های بیشتر علیه نهادهای ایرانی، «اساساً ظاهرسازی خواهد بود،‌ بویژه اگر دیگر کشورهای اروپایی این کار را نکنند.»
به گفته او، «هیچ پیامد چشمگیری در هیچ یک از این اقدامات نخواهد بود؛ سپاه پاسداران مهارت‌های پیشرفته‌ای در شکست دادن تحریم‌ها و دور زدن ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها به دست آورده است.»
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و یک - ۲۶ مهر ۱۴۰۳