در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای وزیر امور خارجه انجام شد

دعوت از اردن برای مقابله با رژیم صهیونیستی

پس از بیروت، دمشق، ریاض، دوحه، مسقط و بغداد امان هفتمین مقصد سیدعباس عراقچی بود

رایزنی‌های منطقه‌ای وزیر امور خارجه در هفتمین مقصد خود به اردن رسید. رئیس دستگاه دیپلماسی اگرچه بارها بر آمادگی همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران برای جنگ و پاسخ دادن به هر گونه ماجراجویی رژیم صهیونیستی تأکید کرده است، اما آنچه او از قبال این تلاش دیپلماتیک و سفر به پایتخت کشورهای منطقه دنبال می‌کند، معطوف به ایجاد صلح و پایان دادن به جنایات اسرائیل در منطقه است. از این حیث سفر او به اردن به عنوان یکی از دو کشوری که در سال‌های گذشته تن به عادی‌سازی رابطه با تل‌آویو داده است و دعوت از سران اردن برای ایستادن در سمتی از جبهه‌ که خواستار پایان دادن به نسل‌کشی صهیونیست‌ها و سد کردن راه آنها برای کشیدن منطقه در کام آتشی گسترده‌تر است، از اهمیتی مضاعف برخوردار بود.
وزیر امور خارجه ابتدا در امان با «عبدالله بن حسین» پادشاه اردن و دیگر مقامات عالی این کشور دیدار و در خصوص مهم‌ترین مسائل و تحولات منطقه‌ای تبادل‌نظر کرد. سید عباس عراقچی در دیدار با پادشاه اردن، ضمن تبیین دیدگاه جمهوری اسلامی ایران راجع به وضعیت امنیتی منطقه و تلاش‌های صورت گرفته از سوی جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از تشدید ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه غرب آسیا، بر ضرورت همکاری و همبستگی بیشتر کشورهای منطقه و جهان اسلام  در راستای وادار کردن رژیم صهیونیستی به توقف نسل‌کشی و جنگ‌افروزی
تأکید کرد.
وزیر امور خارجه همچنین با ابراز نگرانی و اندوه شدید از وضعیت بسیار ناگوار مردم آواره غزه و لبنان که اکنون از امکانات اولیه برای ادامه زندگی نیز محروم شده‌اند، خواستار بسیج همه ظرفیت‌های کشورهای اسلامی برای جمع‌آوری و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه شد.

ملک عبدالله: اردن میدانی
برای درگیری‌ها نخواهد بود
بر اساس بیانیه دفتر پادشاهی اردن، عبدالله دوم در دیدار وزیر امور خارجه ایران، خواستار کاهش تنش در منطقه شد و گفت کشورش «میدانی برای درگیری‌های منطقه‌ای نخواهد بود.» او بر ضرورت توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان به‌ عنوان اولین گام در راستای حصول آرامش در منطقه تأکید کرد.
طرفین همچنین بر اراده دو‌ کشور برای توسعه روابط دوجانبه و استمرار رایزنی‌ها و مشورت‌ها در خصوص تحولات منطقه در راستای کمک به حفظ امنیت و ثبات منطقه تأکید کردند.
وزیر امور خارجه پیش از دیدار با ملک عبدالله دوم، با معاون نخست‌وزیر و «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن دیدار و گفت‌و‌گو کرد. عراقچی در دیدار با همتای اردنی‌اش ضمن مروری بر وضعیت بحرانی منطقه در نتیجه تداوم نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و تهاجم گسترده آن به لبنان، بر ضرورت اقدام جمعی کشورهای منطقه برای متوقف کردن ماشین جنگی رژیم اشغالگر و جلوگیری از گسترش دامنه جنگ و حراست از ثبات و امنیت منطقه در راستای منافع ملت‌های منطقه
تأکید کرد.
الصفدی نیز با ابراز نگرانی شدید از وخامت شرایط امنیتی منطقه، موضع کشورش مبنی بر ضرورت پایان دادن به کشتار مردم بی‌گناه فلسطین و لبنان و نیز توقف تجاوزات علیه لبنان و جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر در منطقه را مورد تأکید قرار داد. وزیر امور خارجه کشورمان قرار است رایزنی‌های منطقه‌ای خود را امروز (پنجشنبه) در مصر و روز جمعه در ترکیه پیگیری کند.

عراقچی: آتش‌بس در لبنان خواست جدی منطقه است
وزیر امور خارجه ایران در تشریح نتایج رایزنی‌هایش با مقامات اردن با اشاره به اراده دو کشور  برای تدوین سازکاری جهت رایزنی‌های بیشتر در آینده، گفت: اینکه باید آتش‌بس در لبنان برقرار شود، یک خواست جدی منطقه‌ای و بین‌المللی شده است تا اینکه بشود برای آوارگان آن کشور امدادرسانی انجام داد.
عراقچی با بیان اینکه جای تأسف است در حالی که ما و همه کشورهای منطقه در حال تلاش هستیم تنش در منطقه را کاهش دهیم تا از جنایاتی که در حال صورت گرفتن است جلوگیری کنیم، کشورهای اروپایی و غربی با اعمال تحریم‌های جدید در حال مدیریت افزایش تنش هستند، افزود: تحریم‌های جدید غرب علیه ایران یک اقدام خصمانه محسوب می‌شود و کمکی به وضع موجود نخواهد کرد. آنها مردم عادی را که با هواپیما به سفر می‌روند، محروم می‌کنند و هدف قرار می‌دهند، حال این چه اثری می‌تواند در کاهش تنش در منطقه داشته باشد جای سؤال و تأسف است.
وزیر امور خارجه ایران درخصوص تبادل پیام میان ایران و امریکا در شرایط حساس فعلی منطقه نیز عنوان کرد: کانال‌های تبادل پیام با امریکایی‌ها همواره وجود داشته و الان هم وجود دارد، کانال رسمی ارتباطی میان دو طرف سفارت سوئیس در تهران است که هر زمان لازم باشد این تبادل پیام صورت می‌گیرد و البته راه‌های دیگری هم وجود دارد. او خاطرنشان کرد: ارسال پیام‌ها معمولاً جهت رفع سوء تفاهم‌ها و روشن کردن موضوعات و جلوگیری از اشتباهاتی است که می‌تواند بر اثر سوء تفاهمات باشد. قبلاً هم عرض کرده‌ام که یک روندی میان ما و امریکایی‌ها وجود داشت به نام روند مسقط که مربوط می‌شد به مذاکرات هسته‌ای و آن روند فعلاً متوقف است و طبیعی هم هست چرا که مجال و زمینه‌ای برای آن گفت‌وگوها وجود ندارد.
عراقچی پیش از عزیمت به اردن در تماس تلفنی با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: ایران در عین تلاش همه‌جانبه برای حراست از صلح و امنیت منطقه، از آمادگی کامل برای پاسخ قاطع و پشیمان‌کننده به هر گونه ماجراجویی از سوی رژیم صهیونیستی برخوردار است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و یک - ۲۶ مهر ۱۴۰۳