اخبار

در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه مطرح شد
400 شکایت علیه یک نفر
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه روز دوشنبه (۲۳ مهر) در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه، به آسیب‌شناسی تکثر شکایات از جانب یک فرد علیه دستگاه‌های اداری اشاره کرد و در این زمینه با ذکر مصداقی عینی گفت: در یکی از استان‌ها، از یک دستگاه اداری علیه یک فرد، ۴۰۰ شکایت طرح شده است؛ حسب گزارش دریافتی، در تمامی این پرونده‌ها، این دستگاه مورد شکایت واقع‌شده، تبرئه شده است؛ اما به هر ترتیب، وقت و انرژی از آنها و از مرجع قضایی مربوطه برای تعیین‌تکلیف این پرونده‌های شکایات صرف شده است. رئیس قوه قضائیه افزود: در این زمینه نیز با عنایت به هوشمند شدن بیشتر فرآیندهای رسیدگی قضایی، باید معاون اول قوه قضائیه و معاونت راهبردی و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با همکاری و مساعدت سایر بخش‌های مربوطه بویژه بخش‌های نظارتی در قوه قضائیه، تدبیری را اتخاذ کنند تا شاهد این نباشیم که از یک دستگاه در یک فاصله کوتاه، چندین شکایت از یک فرد ثبت می‌شود و سپس مشخص می‌شود این شکایات بلاوجه است و فقط سبب صرف وقت و انرژی و هزینه توسط دستگاه قضایی و دستگاه مربوطه می‌شود.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به اقدامات فوق‌العاده‌ای که در دستگاه قضا برای استقرار و پیشبرد امور مرتبط با دادگاه‌های صلح صورت گرفته است، با ذکر مصادیقی عینی از برخی پرونده‌های قضایی، به آسیب‌شناسی مقوله‌ پرونده‌هایی پرداخت که در برخی موارد بیش از دو دهه، همچنان در مراجع قضایی مربوطه مفتوح است و سبب صرف وقت، انرژی و هزینه توسط دستگاه قضایی و طرفین پرونده‌ها می‌شود. رئیس دستگاه قضا مشخصاً در این زمینه به یک دعوی حقوقی میان دو شریک تاجر اشاره کرد که از سال ۱۳۸۲ مفتوح است و به‌واسطه کش‌وقوس‌های فراوان و دادخواست‌های زیادی که در آن مطرح شده، هنوز به سرانجام نرسیده است.
قاضی‌القضات در همین رابطه گفت: برای تعیین تکلیف پرونده‌ مورد اشاره و حصول نتیجه نهایی در آن، راهکارها و دستورات مشخصی را صادر کرده‌ام.

وزیر آموزش و پرورش:
میانگین معدل دانش‌آموزان مطلوب نیست
علیرضا کاظمی گفت: میانگین معدل دانش‌آموزان مطلوب نیست و شاهد افت کیفیت آموزش هستیم و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این وضعیت اصلاح شود.  به گزارش فارس، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در برنامه صف اول صداوسیما با اشاره به اهمیت جایگاه علم و فناوری در نظام تعلیم‌وتربیت دولت چهاردهم بیان کرد: توجه به هوش مصنوعی از مهم‌ترین دستورکارهای ما در وزارت آموزش و پرورش است. باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که شکاف به‌وجود آمده در حوزه فناوری را هرچه سریع‌تر از بین ببریم.
وی ادامه داد: میانگین معدل دانش‌آموزان مطلوب نیست و شاهد افت کیفیت آموزش هستیم و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این وضعیت اصلاح شود.
کاظمی به موضوع «اقتصاد آموزش و پرورش» هم اشاره کرد و گفت: اقتصاد آموزش و پرورش وجوه مختلفی دارد؛ از تأمین منابع آموزشی، ظرفیت‌های آموزشی، فضای آموزشی تا توجه به معیشت و منزلت کارکنان را شامل می‌شود. برای اقتصاد آموزش و پرورش و ایجاد کیفیت و کمیت مطلوب در این زمینه برنامه‌های مهمی در دست تدوین داریم که قطعاً موجب خوشنودی همکاران من در آموزش و پرورش خواهد شد.
 

آغاز ثبت نام سیزدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در سراسر کشور
فراخوان ثبت‌نام دانشجویان علاقه‌مند به شرکت در مسابقات در سراسر کشور با انتشار پوستر «سیزدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران» آغاز شد.
به گزارش ایسنا، دانشجویان علاقه‌مند به نقد و مناظره می‌توانند در قالب گروه‌های چهارنفره، جهت ثبت‌نام به واحدهای جهاد دانشگاهی در سراسر کشور و یا پیوند ثبت‌نام، در تارنمای مرکز ملی گفت‌وگو، مناظره و آزاداندیشی به نشانی www. isdc. ir مراجعه کنند.
با تکمیل ثبت‌نام، فرایند آماده‌سازی گروه‌های شرکت‌کننده آغاز خواهد شد که شامل کارگاه‌های «توجیهی مسابقات مناظره» و «کارگاه‌های آموزشی» است. پس از آشنایی با روند مسابقات، گروه‌ها گزاره‌های پیشنهادی را برای اعلام موضع دریافت می‌کنند که پس از تکمیل آن، جدول رقابت‌ها آماده و در اختیار گروه‌ها قرار می‌گیرد. پس از برگزاری مرحله استانی/ دانشگاهی، گروه‌های برگزیده در این مرحله که در پاییز و زمستان ۱۴۰۳ برگزار می‌شود، علاوه بر دریافت جایزه، سهمیه حضور در مرحله کشوری این مسابقات را کسب خواهند کرد. همچنین در مرحله کشوری مسابقات که بهار ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد، قهرمان مرحله کشوری مسابقات علاوه بر دریافت جایزه نقدی، نشان خواجه نصیرالدین طوسی (قهرمانی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران) را دریافت خواهد کرد.  گفتنی است مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران تاکنون ۱۲ دوره و با حضور بیش از ۱۴هزار دانشجو در قالب گروه‌های دانشجویی برگزار شده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و نه - ۲۴ مهر ۱۴۰۳