طراحی کیوسک‌ها روزآمد می‌شود

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار


موضوع استقرار کیوسک‌های مطبوعاتی که اتفاقاً از همان سال‌های اول، صاحبان آنها اقلام زیادی را در کنار روزنامه‌ها به فروش می‌رساندند تا چرخشان بچرخد، به سال  ۱۳۰۵ برمی‌گردد. از آن زمان تا سال ۱۳۱۰ اتحادیه‌ای شکل گرفت و دکه‌ها و کیوسک‌هایی ثابت توسط آنها ایجاد شد که تا سال ۱۳۶۹ شهر تهران مملو از دکه و کانکس شده بود. از سوی دیگر مالکیت معابر و شوارع با شهرداری است و آن زمان، ایرادی حقوقی بر جواز کسب‌ها وارد شد چون مالکیت زمین با اجاره آن احراز نمی‌شد. در نهایت ناهنجاری‌ها جمع شد و در راستای حمایت از شغل کیوسک‌داران، دکه‌های امروزی شکل گرفت و در سال ۱۳۷۰ دکه‌های جدید نصب شدند و ۴ اتحادیه هم در این حوزه فعالیت دارند. حالا تهران بالغ بر ۱۲۷۵ عدد کیوسک دارد.
سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به اینکه کیوسک‌دار مالک بدنه کیوسک است و اجاره زمین را به شهرداری پرداخت می‌کند، گفت: میزان اجاره‌ها بسته به منطقه متفاوت و ماهانه بین ۶۵۰ تا دو میلیون تومان است.
او افزود: سیما و منظر شهری نباید توسط کیوسک‌داران به هم ریخته شود، از این‌رو آنها توسط ناظران بررسی مکرر می‌شوند. از آنجایی که کیوسک به صورت موقت نصب می‌شود، برخی مواقع نیاز به جابه‌جایی یا پیکره نیاز به تعویض دارد، در این زمینه‌ها ما مسئول هستیم. بحثی که در خصوص فروش دخانیات وجود دارد این است که نباید روی پیشخوان سیگار گذاشته شود و در محل تردد نوجوانان رؤیت شود، البته کیوسک‌داران مجوز عاملیت دارند، اما منع تبلیغ شده‌اند. بیگی با بیان اینکه کیوسک خرید و فروش نمی‌شود و بعد از فوت هم ارث محسوب نشده و تنها در زمان حیات به فرد تعلق دارد، افزود: در سه منطقه تعدد کیوسک بیشتر است؛ منطقه ۶، ۱۱ و ۱۲ که در این خصوص با همیاری شهرداری منطقه ۹، کیوسک‌ها به مناطق دیگر منتقل شدند و در واقع برای جابه‌جایی از این مناطق تسهیلاتی در اختیار افراد قرار داده می‌شود. به گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل، مافیایی در کیوسک شکل گرفته بود که به نفع شهر نبود و با دفاع کامل دست آنها قطع شد. او افزود: این روزها کیوسک‌ها با طراحی جدید شهر همخوانی ندارند و بزودی باید طراحی‌های به‌روزتری برای آنها انجام شود. هماهنگی شکلی کیوسک‌ها نیز که بنا بود به صورت یکسان باشد مشکل حقوقی دارد و گاهاً دیده می‌شود شکل ظاهری کیوسک‌ها با یکدیگر تفاوت دارند که این مشکل در نهایت باید در شورا حل شود.
بیگی با تأکید بر اینکه خرید و فروش کیوسک انجام نمی‌شود، ادامه داد: کیوسک‌دار مستأجر است، پس خرید و فروش آن وجود ندارد و افراد در صورتی که دیگر نخواهند به این شغل ادامه دهند یا در صورت فوت، فقط از ملک خارج می‌شوند و نمی‌توانند کیوسک را به فرد دیگر منتقل کنند چراکه از اساس، کیوسک‌دار فقط مالک بدنه کیوسک است.

تنها ۵۰ ون‌کافه در تهران مجوز فعالیت دارند
بیگی در ادامه به ون‌کافه‌ها اشاره کرد و توضیح داد:در حال حاضر تعداد ۵۰ ون‌کافه مجوز کار دارند. تعیین محل استقرار ون‌کافه‌ها را نیز کارگروه‌هایی ویژه تعیین می‌کنند که ملاحظات شهری رعایت شود. قیمت اجاره فضای ون‌کافه‌ها هم رقمی است که شورای شهر تعیین کرده و مترمربعی ۱۸ هزار تومان به صورت روزانه است.

دستفروش‌های چهارراه ولیعصر به بازارچه سرمد منتقل شدند
او با بیان اینکه دستفروش‌های پایین چهارراه ولیعصر تا جمهوری و اطراف تئاترشهر جمع شده‌اند، توضیح داد: در محل چهارراه ولیعصر بازارچه سرمد برای این افراد پیش‌بینی شده است و در صورت مشاهده، با متخلفانی که همچنان در کف خیابان دستفروشی می‌کنند، برخورد می‌شود. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: در حال حاضر بلوار اصلی تهرانسر از دستفروشان خالی شده است. در تجریش هم بناست نظارت‌ها بیشتر شود تا شکل منظم منطقه حفظ شده و شاهد نابسامانی‌های گذشته نباشیم. پدیده دستفروشی عمری بیش از ۵۰ سال دارد، پس ایجاد نظم و انضباط برای این افراد در طول زمان و با برنامه درست ایجاد می‌شود و موضوعی نیست که در بازه چند روزه حل شود. البته کمبود فضا و زمین در محدوده شهر تهران موضوعی است که باید به آن دقت شود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و نه - ۲۴ مهر ۱۴۰۳