در نشست خبری جشنواره فیلم کوتاه تهران مطرح شد

فضا برای فیلم سیاسی باز اما برای تابوشکن‌های اخلاقی بسته‌ است

فرهنگی/ چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از جمعه 27 مهرماه آغاز می‌شود و پردیس سینمایی ملت تا دوم آبان ماه میزبان فعالان و علاقه‌مندان سینمای کوتاه است. در فاصله کمتر از 5 روز به افتتاح این رویداد معتبر سینمایی و مورد تأیید اسکار، مهدی آذرپندار در نشست خبری اطلاعاتی درباره کم و کیف این دوره از جشنواره ارائه کرد و در ادامه به سؤالات نمایندگان رسانه‌های خبری پاسخ گفت.
فضاسازی‌ها علیه انجمن سینمای کوتاه و حضور آثار عده مشخصی از افراد و معاونان انجمن در جشنواره از سؤالات مطرح شده در این نشست بود. آذرپندار در بخشی از صحبت‌هایش به طور مشخص درباره فیلم کوتاه «مدیر مدرسه» دومین تجربه کارگردانی میکائیل دیانی در جشنواره سال گذشته توضیح داد و گفت: «هیچ‌کدام از فیلم‌ها مانند «مدیر مدرسه» در سال گذشته و آثار امسال تولید انجمن نیستند و فیلم اعضای انجمن خارج از انجمن تولید شده‌اند. جشنواره ۷ نفر هیأت انتخاب دارد و من دخالتی نسبت به انتخاب این افراد نداشتم. فیلم «مدیر مدرسه» سال گذشته در جشنواره فیلم فجر هم نامزد شد آیا آنجا هم من دخالتی داشتم؟ فکر می‌کنم اگر کسی با من دوست است نباید از فیلمسازی محروم شود. از شما خواهش می‌کنم که از هیأت انتخاب جشنواره در این سه سال گذشته درباره میزان دخالت دبیر در انتخاب آثار سؤال کنید.»
دبیر جشنواره درباره «شاخه زیتون» بخش ویژه جشنواره فیلم کوتاه تهران برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین هم توضیح داد: «امسال برای اولین بار در بخش بین‌الملل فیلم پروگرم‌ کرده‌ایم‌. در سفرهایی که به جشنواره‌های خارجی داشتیم یک‌سری از فیلم‌ها پروگرم‌ شد. مثلاً فیلم برتر کلرمون درباره فلسطین است و آن را به جشنواره آورده‌ایم. فیلمی که جایزه ویژه ساندنس را گرفته، در بخش «شاخه زیتون» وجود دارد. فیلم‌ها را ببینید و متوجه شوید دنیا درباره فلسطین فیلم می‌سازد و کیفیت فیلم‌های ما در این حوزه پایین‌تر از جاهای دیگر است.»
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران همچنین در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به سؤالی تأکید کرد که فضا برای فیلم سیاسی باز اما برای تابوشکن‌ها بسته‌تر است: «ما در سال ۱۴۰۱ هم با ممیزی مشکل نداشتیم.‌ امسال هم فیلم‌های سیاسی در جشنواره فیلم کوتاه حضور خواهند داشت. ما فکر می‌کنیم که در جشنواره فیلم کوتاه تهران فضا برای فیلم‌های سیاسی بازتر و برای فیلم‌هایی که می‌خواهند از نظر اخلاقی تابوشکنی کنند، بسته‌تر است. در بخش‌های مختلف فیلم‌های سیاسی خواهیم داشت. چالش ممیزی نداشتیم‌. این چالش وقتی آثار اعلام می‌شوند خودشان را نشان می‌دهند و امسال چنین موضوعی نداشتیم.»