نگاهی به استقبال جهانی از فیلم سینمایی «ددپول مقابل وولورین»

نجات کهکشان به دست کاراکترهای خیالی

 وصال روحانی
روزنامه نگار


جدیدترین مصداق در اثبات اینکه هر فیلم کمیک استریپی که با بودجه های کلان و ستاره های هالیوودی ساخته و اکران شود با فروشی نجومی روبه‌رو می‌شود، فیلم «ددپول مقابل وولورین» است؛ فیلمی که از چندی قبل با بودجه کلان 200 میلیون دلاری روانه سینماهای جهان شده است. با آن‌که تنها دو ماه واندی از آغاز اکران آن می‌گذرد، فروش آن از مرز 5/1 میلیارد دلار هم عبور کرده است. آنچنان که نه تنها هزینه تولید اولیه آن درآمده، بلکه در مسیر سودآوری نیز قدم گذاشته و «ددپول مقابل وولورین» را به دومین فیلم پرفروش جهان در سال میلادی جاری تبدیل کرده است.

قهرمانی برخاسته از
کتاب‌های کمیک
این اثر سینمایی مثل اکثر فیلم‌های موفق کمیک استریپی مبتنی بر داستان‌های مصور و قصه‌های ابرقهرمانی کمپانی انتشاراتی مارول است که از حدود 9 دهه پیش ارائه کمیک بوک‌هایی درباره قهرمانان خیالی را آغاز کرده است. قهرمانانی که این کمپانی به تصویر می‌کشد، اغلب به دنبال گسترش صلح و امنیت در جهان بوده و اشرار بزرگ را سرکوب می‌کنند.
از آنجایی که این داستان‌های مصور با توفیق تجاری عظیمی در عرصه بین‌المللی مواجه شد، کمپانی مارول تصمیم با ساخت فیلم‌های بلند سینمایی و با اقتباس کمیک‌ استریپی خود گرفت. حالا حدود سی سال از آن تصمیم‌گیری می‌گذرد و این کمپانی موفق به کسب سود مالی بسیاری شده است. مارول که در ساخت این فیلم‌ها اغلب با استودیوی مشهور و قدیمی والت دیسنی مشارکت می‌کند، «ددپول مقابل وولورین» را نیز با یاری همین استودیو ساخته و روانه بازار کرده است.
این فیلم تازه و سطحی و البته پرفروش سی و چهارمین نسخه بلند سینمایی از روی کمیک استریپ‌های مارول به حساب می‌آید. جالب است که بدانید هیچ یک از این نسخه‌ها کمتر از 680 میلیون دلار نفروخته‌اند، 16 فیلم از این مجموعه از مرز یک میلیارد دلار درآمدسازی عبور کرده و 9 فیلم از این جمع، رقم فروش حدود یک‌ونیم میلیارد دلاری را هم پشت سرگذاشته‌اند.
«ددپول مقابل وولورین» دنباله‌ای بر قسمت‌های اول و دوم فرانچایز(فیلم‌های سینمایی چند قسمتی) ددپول به حساب می‌آید که به ترتیب در سال‌های 2016 و 2018 اکران جهانی شدند. با اینکه این شخصیت از منفی‌ترین قهرمانان خلق شده توسط داستان‌نویسان مارول به حساب می‌آمد و امیدی به پول‌سازی آن نبود، اما در این فیلم کنار شخصیت وولورین درخشیده و حضور این دو شخصیت در یک فیلم فروشی یک و نیم میلیارد دلاری را سبب شده است. حالا که در قسمت سوم این فرانچایز، شخصیت وولورین یکی از شخصیت‌های اصلی و معروف سری فیلم‌های قدیمی‌تر «مردان ایکس» ضمیمه داستان شده و روبه‌روی ددپول قدرتنمایی می‌کند، بدیهی است که دوستداران آثار کمیک استریپی استقبال بیشتری کنند. این فیلم را «شان لوی» براساس فیلمنامه‌ مشترکی از «رت ریس»، «پل ورنیک» و «زب ولز» کارگردانی کرده است. ایفای نقش ددپول مثل هر دو نسخه قبلی این فرانچایز با «رایان رینولدز» امریکایی است و «هیو جکمن» استرالیایی نیز مثل همیشه در قالب شخصیت وولورین ظاهر شده که مردی قدرتمند با دست‌هایی چنگکی است.
امتیازهای متفاوت در
سایت‌های سینمایی!
سایر بازیگران اصلی این فیلم «اما کورین»، «مورهنا باکارین»، «راب دیلانی» و «متیو مک‌فیدن» هستند، با اینکه عنوان فیلم گواهی می‌دهد ددپول با وولورین درمی‌افتد و با داستان دوئل آنان طرف هستیم، اما در واقعیت این فیلم، موجودی با نام غریب «قدرت زمانی مطلق» قصد نابودی کهکشان محل زندگی ددپول را دارد، در نتیجه او مجبور می‌شود از وولورین که ابرقهرمانی قدرتمند از جهانی دیگر و مجهز به انواع نیروهاست، بخواهد به یاری وی بشتابد تا بتواند کهکشانش را از نابودی رهایی ببخشد و به این ترتیب ما یک بار دیگر شاهد نجات جهان به دست دو کاراکتر خیالی هستیم.
مراحل ساخت «ددپول مقابل وولورین» از ماه آگوست 2022 سرعت بیشتری گرفت و فیلمبرداری آن نیز اواخر ژانویه 2024 پایان یافت. این فیلم نخستین اکران خود را پنجم مرداد امسال، در تالار کاخ تئاتر شهر نیویورک تجربه کرد و از چند روز بعد هم اکران جهانی‌اش آغاز شد. این فیلم همان طور که اشاره شد، یک خط داستانی خیالی را دنبال می‌کند و از این نظر مشابه سایر کارهای کمیک استریپی است، ولی جلوه‌های ویژه فیلم، ریتم و هیجان قصه، تماشاگران را با این اثر هنری همراه و از سطحی‌نگری‌ها دور کرده است. اینکه این فیلم جدید دقیقاً چه می‌گوید و داستانش تا چه میزان باورپذیر و چقدر سطحی و دور از منطق است، همچون مانند دیگر آثار برخاسته از قصه‌های آثار کمیک، تحت‌الشعاع الزام‌هایی قرار می‌گیرد که با این قبیل داستان‌ها پیوند خورده که اگر نباشد، می‌تواند بر توفیق مالی هر فیلم کمیک استریپی اثر منفی بگذارد. در همین راستا هم ارزشگذاری سایت‌ها و نشریات سینمایی جهان درباره تازه‌ترین «بلاک باستر» (فیلم سرگرم‌کننده و پرفروش) سینمای جهان با ارائه نظرات متفاوتی همراه شده است. سایت سینمایی «روتن توماتوز» با رجوع به آرای حدود 400 منتقد در امریکا و اروپا، امتیازی 80 درصدی را به این فیلم اعطا کرده است. سایت متاکریتیک هم از حداکثر نمره 100، فقط امتیاز 59 را به این فیلم داده است. «اولی ریچاردز» نویسنده نشریه سینمایی امپایر هم با مدنظر قرار دادن الزام‌های مرتبط با ساخت این دست آثار از حداکثر 5 ستاره ممکن، 4 ستاره را سزاوار این فیلم دانسته و گفته: «مهم‌ترین دستاورد این را می‌توان در قدرت سرگرم کنندگی آن دانست، آنچنان که حتی اگر تماشاگران آشنایی چندانی با شخصیت‌های این فیلم نداشته باشند، با رخدادهای فیلم همراه شده و دو ساعتی را با آن خوش هستند.»