حسین باقری بعد از دو سال دوباره به تیم ملی برگشت

عقبگرد زیر سیبل

مهری رنجبر
خبر‌نگار

 حسین باقری حدود دو سال بعد از برکناری‌اش دوباره به تیم ملی تفنگ برگشت. او که 20 مهرماه سال 1400 سرمربی تیم ملی تفنگ شده بود، 14 ماه بعد با تصمیم کمیته فنی فدراسیون به خاطر نتایج ضعیف برکنار شد. دوری او از تیم ملی تفنگ اما خیلی طولانی نشد. باقری دو سال نشده دوباره برگشت و از دیروز کارش را با همه تیراندازان از نوجوانان و جوانان گرفته تا تیم ملی شروع کرد، آن هم با پایان قرارداد مریم طالبی و ندادن برنامه برای ادامه همکاری‌اش. ظاهراً به خاطر مشکلات ناشی از تحریم، کار در تیم ملی تیراندازی بویژه تفنگ، آن قدر سخت هست که مربیان این اسلحه ترجیح می‌دهند پیشقدم نشوند و دور از چالش باشند.  درست برخلاف حسین باقری که با تیم نوجوانان و جوانان کار می‌کرد. او با رأی کمیته فنی و قبول سرمربیگری تیم ملی،  از این چالش بزرگ استقبال کرد تا امروز با شروع اردوی تیم ملی دست به کار شود.
 حسین باقری بعد از برگشت به تیم ملی می‌گوید: «از نظر من، مربی حتی در عدم حضور خودش هم باید خواستار پیشرفت تیم باشد.
 کنار رفتن من از تیم به اقتضای شرایط وقت بود و در ادامه این مسیر را با تیم نوجوانان و جوانان ادامه دادم که خوشبختانه پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شد. مهم‌ترین دلیلی که تیراندازی را دنبال می‌کنم موفقیت است و با توجه به قول‌های مساعد برای اجرای برنامه‌ها این مسئولیت را دوباره قبول کردم.»
 شرمینه چهل‌امیرانی، فاطمه امینی، نجمه خدمتی، ساینا تیموری، رکسانا کاظمی، فاطمه کبیری، یلدا سلیمانی، درین دارابی، زهرا قویدل و پارمیدا کلانتری، امیر محمد نکونام، مهیار صداقت، هادی غرباقی، پوریا نوروزیان، ابوالفضل نعمتی، محمدمهدی طهماسبی، ماهان صفری، محمد امین رهسپار، امیر عرشیا وصالی و مانی یوسفی، اردونشینانی هستند که سرمربی جدید آنها را انتخاب کرد تا برای سه هفته زیر نظر او و همکارانش تمرین کنند. اما سؤالی که حالا به ذهن می‌رسد، اینکه اگر کمیته فنی فدراسیون تیراندازی دو سال پیش باقری را به خاطر نتایج ضعیف برکنار کرده، چطور دوباره تیم را به او سپرده است؟ آن هم حالا که هدف اصلی تیم ملی تفنگ مدال بازی‌های آسیایی 2026 ناگویای ژاپن است. البته امسال هم کاپ تهران و کاپ مونیخ را آذر و بهمن ماه در پیش دارند.  در هر صورت باقری با قبول مسئولیت تیم ملی کار سختی را پذیرفته و کار با تیم‌های نوجوانان و جوانان هم انرژی بیشتری را می‌طلبد چرا که او باید با نتیجه شاگردانش رضایت اهالی ورزش و تیراندازی را جلب کند. ناصر رسولی دبیر فدراسیون تیراندازی انتخاب باقری را عقبگرد نمی‌داند: «اعضای کمیته فنی فعلی با کمیته فنی که سال 1401 باقری را برکنار کردند فرق کرده و آنها با بررسی برنامه دو کاندیدای مربیگری، به او رأی دادند. باقری یکی از قهرمانان تیراندازی ایران بوده و ما برای انتخاب او از موجودی مربیان استفاده کردیم. شک نکنید این انتخاب عقبگرد نیست.»

 

برش

طالبی: مشکلات اساسی داشتم

مریم طالبی، سرمربی سابق تیم ملی تفنگ، بعد از انتخاب جانشینش می‌گوید: «من قبل از المپیک گفته بودم، با پایان المپیک تمایلی به ادامه همکاری ندارم. فدراسیون بعد از المپیک برنامه خواست اما من با همه احترامی که برای فدراسیون قائل هستم، برنامه ندادم.»
او دلیل قطع همکاری‌اش با فدراسیون را مشکلات اساسی می‌داند: «مشکلات اساسی وجود داشت. اختلاف نظرعمیقی که به نظرم حل شدنی نبود. بویژه عدم تعهد و پایبندی به برنامه فنی که داده بودم و تصویب در کمیته فنی، اما مشکلات مالی اجازه اجرای آن را نداد. بخش بزرگی از مربیگری به برنامه‌ریزی برمی‌گردد، برنامه‌ای که در واقع راهنمای راه است و تیمم به خاطر عدم اجرای برنامه‌ها لطمه خورد. یکسال و 10 ماهی که من سرمربی بودم تیمم به ورلدکاپ‌هایی که سهمیه المپیک نداشت و همه رقبا برای محک در آن شرکت می‌کردند، به خاطر مشکلات مالی شانس حضور پیدا نکرد. در حالی که تفنگ متفاوت از تپانچه و اهداف پروازی است و به مهمات بهتر، ساچمه و فشنگ تست شده و لوله‌های به روز و اردوهای تدارکاتی نیاز دارد. حتی دو اردوی برون مرزی قبل از قهرمانی جهان و قبل از قهرمانی آسیا را هم از دست دادیم که ضربه بزرگی به بچه‌ها زد. در حالی که اجرای برنامه اهمیت زیادی دارد.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت - ۲۳ مهر ۱۴۰۳