اخبار

تولید یک داروی ناباروری خاص
 در ایران
یک مدیر دانش‌بنیان از ساخت و تولید نوعی داروی درمان ناباروری خبر داد که با تنظیم هورمون‌های زنانه موجب باروری می‌شود.
به گزارش مهر، امیرمنصور جلالی از فعالان این شرکت دانش‌بنیان گفت: این نوع دارو برای نخستین‌بار توسط این شرکت ساخته شده و تا پیش از این داروی مشابه این دارو از اروپا به کشور وارد می‌شد. وی افزود: قیمت نمونه خارجی این دارو ۷۰۰ هزار تومان است ولی با بومی‌سازی و تولید انبوه، این دارو را با ۴۰ درصد قیمت مرجع آن عرضه خواهیم کرد. در مهرماه ۱۴۰۳ تولید انبوه این دارو آغاز شده و بزودی وارد بازار می‌شود. ما می‌توانیم در سال نخست تا ۵۰ درصد نیاز بازار را تأمین کنیم و در سال دوم نیز این آمادگی را داریم که ۹۰ درصد بازار را پوشش دهیم.

طرح مشترک ایران، ترکیه و ایتالیا برای ایمپلنت استخوانی
محققان ایرانی در همکاری مشترک با دانشگاه‌های ترکیه و ایتالیا موفق به ساخت ماده تقویت‌کننده آلیاژهای گرید پزشکی شدند که افزودن آن به ایمپلنت‌های استخوانی موجب افزایش خواص
 ضد باکتریایی و مقاومت به خوردگی در آنها شد.
به گزارش ایسنا، میرسامان صفوی یکی از محققان این طرح گفت: با افزایش میزان تصادفات و جراحات، آسیب‌های ورزشی و پیری جمعیت دنیا، تمرکز پژوهش‌های مرتبط با علوم پزشکی و مهندسی به سمت استفاده از مواد جایگزین مناسب با کارآیی بالا و عمر سرویس‌دهی طولانی سوق پیدا کرده است. هدف کلی این تحقیق، بهبود خواص مکانیکی، خوردگی و زیستی آلیاژ نیکل‌تیتانیوم و رفع چالش‌های پیش‌ روی این آلیاژ در کاربردهای استخوان‌ پزشکی با ایجاد پوشش‌های کامپوزیتی کلسیم فسفات-پنتااکسید نیوبیوم روی سطح آن است.

پیش‌بینی آینده با پلتفرم ایرانی
یکی از شرکت‌های فناور با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و تحلیل داده، پلتفرمی را معرفی کرد که کاربران با بهره‌گیری از آن می‌توانند وضعیت آینده سازمان خود را پیش‌بینی‌ کنند.
به گزارش ایسنا، مهدی شاه‌قلیان از محققان یکی از شرکت‌های فناور با بیان اینکه این شرکت در زمینه تحلیل داده و هوش مصنوعی فعالیت دارد، گفت: آخرین محصولی که از سوی این شرکت عرضه شده محصولی به نام آرکاست. این محصول پلتفرم جامع تحلیل داده به شمار می‌رود و کاربرد آن در سازمان‌ها موجب هوشمند شدن فعالیت آنها خواهد شد.

جمعیت 5 میلیاردی کاربران اینترنت
جمعیت کاربران اینترنت جهان تا ژوئیه سال ۲۰۲۴، به ۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون نفر رسید که معادل ۶۷.۱ درصد از جمعیت جهان است. آمار استاتیستا نشان می‌دهد از این تعداد، ۵ میلیارد و ۱۷۰ میلیون نفر معادل ۶۳.۷ درصد از جمعیت جهان، کاربر شبکه اجتماعی هستند. همچنین آسیا بزرگ‌ترین جمعیت کاربران آنلاین جهان را در خود جای داده است که به بیش از ۲ میلیارد و ۹۳۰ میلیون نفر می‌رسند. اروپا هم با حدود ۷۵۰ میلیون کاربر اینترنت در رتبه دوم قرار دارد. چین، هند و امریکا از نظر جمعیت کاربران اینترنت، در میان کشورهای جهان در رتبه برتر ایستاده‌اند.

گفت‌و‌گوی 2نفر در خواب
برای نخستین‌بار
در مطالعه‌ای که توسط محققان مؤسسه REMspace انجام شد، برای اولین‌بار دو نفر با موفقیت در رؤیای خود با یکدیگر ارتباط برقرار کردند. هدف این شرکت این است که خواب با حرکت سریع چشم‌ را تبدیل به پیشرفت پیشگامانه بعدی پس از هوش مصنوعی کند که آماده است تا تمدن را متحول کند.
رؤیای شفاف پدیده‌ای است که در آن فرد می‌داند در حال خواب دیدن است و خواب با حرکت سریع چشم یا REM می‌تواند پیشرفت پیشگامانه بعدی باشد. گفتنی است رؤیاهای شفاف می‌توانند ابعاد جدیدی از ارتباطات و پتانسیل را برای بشریت به ارمغان بیاورند و از کاربردهای بالقوه آن می‌توان به حل مشکلات فیزیولوژیکی و یادگیری مهارت‌های جدید اشاره کرد.
 
آتش به جان استارتاپ های صهیونیستی
با جنگی که رژیم صهیونیستی به راه انداخته، شرکت‌های فناوری غذایی مستقر در شمال سرزمین‌های اشغالی، برای دوام آوردن به سختی تقلا می‌کنند و تعطیلی لابراتوارها و سرگردانی کارکنان، مشکلات بزرگی برای این صنعت به وجود آورده است.
تأثیر جنگ بر اقتصاد رژیم صهیونیستی از جمله بخش فناوری آن، گسترده است و صنعت فناوری غذایی این رژیم، ممکن است یکی از تلفات جنگ جاری باشد. حدود یک سوم از ۲۸۰ استارتاپ فناوری غذایی (به غیر از شرکت‌های فناوری کشاورزی) در شمال سرزمین‌های اشغالی جنگ‌زده مستقر بودند و فعالیت آنها، بخشی از ابتکار سال ۲۰۱۸ برای تبدیل این منطقه به قطبی برای نوآوری غذایی و کشاورزی بود.
بر اساس گزارش «تایمز اسرائیل»، نظرسنجی SNC نشان داد ۶۹ درصد از شرکت‌های فناوری در شمال سرزمین‌های اشغالی، نگران توانایی خود برای تأمین منابع مالی کافی در سال آینده هستند. همچنین
 ۲۰ درصد از استارتاپ‌هایی که نقل مکان کردند، گفته‌اند برنامه‌ای برای بازگشت ندارند و ۷۰ درصد آنها برای بازگشت، مردد هستند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت - ۲۳ مهر ۱۴۰۳