گزارش «ایران» از بررسی مشکلات طرح رجیستری در مجلس شورای اسلامی

ممنوعیت واردات آیفون رفع می‌شود؟

مشکلات رجیستری تلفن‌های همراه، پای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی را هم به این ماجرا باز کرد. تا جایی‌که این کمیسیون درجلسه‌ای، از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان برنامه ‌وبودجه خواست ظرف یک هفته، گزارشی دراین‌خصوص تهیه و به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ارائه کنند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند اگرچه این طرح توانسته تا حدود زیادی از آمار قاچاق بکاهد اما هنوز نواقص زیادی دارد و باید هرچه سریع‌تر اصلاح شود. یکی از ایرادات مورد نظر نمایندگان مجلس به آیفون مربوط می‌شود که باوجود مخالفت برخی نمایندگان با آزادشدن واردات آن، برخی دیگر موافق اجرای آن هستند و این روزها حتی زمزمه‌هایی از لغو ممنوعیت آیفون به گوش می‌رسد.

  یاسمن صادق شیرازی
خبر نگار

 افزایش شکایات رجیستری
این روزها میزان شکایات از وضعیت رجیستری تلفن همراه افزایش یافته تا جایی که رئیس کمیسیون اصل ۹۰هم از شکایات واصله به کمیسیون اصل نودم قانون اساسی درباره رجیستری تلفن‌های همراه خبر داده است. نصرالله پژمان‌فر دراین باره گفت: اگرچه این طرح از موفق‌ترین پروژه‌هایی است که در حوزه مبارزه با قاچاق اجرا شده و توانست بازاری را ساماندهی کند که ۹۰ درصد آن را کالای قاچاق تشکیل می‌داد، اما متأسفانه طی دو سال اخیر خلأهایی در این طرح دیده شده که کمیسیون به دنبال حل آن است. وی با انتقاد از مشکلات موجود بر سر راه رجیستری برخی گوشی‌هایی که به‌صورت مجاز وارد می‌شوند، گفت: این درحالی‌ است که برخی گوشی‌های لوکس امریکایی در بازار با پرداخت مبلغی مشخص، رجیستر می‌شود.

مسائل مهم‌تر از رجیستری آیفون
 محمد معتمدی‌زاده، عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی هم درباره جزئیات جلسه کمیسیون اصل ۹۰ با وزیر ارتباطات، به «ایران» گفت: مشکلات رجیستری، ممنوعیت واردات آیفون و فیلترینگ از مهم‌ترین مسائلی بود که در دیدار با وزیر ارتباطات و نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شد. البته قرار است موضوع رجیستری در دیگر کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز بررسی و به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود. وی افزود: معتقدم در شرایط کنونی که مردم برای تأمین کالاهای اساسی خود چالش‌های فراوانی دارند ضرورتی برای تخصیص ارز به کالاهای لوکس مثل گوشی نیست. این نماینده مجلس درباره ممنوعیت ‌آیفون و رجیستری آن هم گفت: به نظر من تا زمانی که مسائل مهم‌تری در کشور داریم نباید به چنین جزئیاتی پرداخت.

 رفع نواقص رجیستری
نیازمند تجهیزات جدید
 محمد امیر، دبیر کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با «ایران»، با اشاره به نقش قابل‌توجه طرح رجیستری در کاهش قاچاق گفت: این طرح اگرچه تا حدود زیادی جلوی قاچاق کالا را گرفت اما همچنان دارای نواقص زیادی است.
براساس قانون، مخابرات فقط باید به گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده سرویس دهد. این درحالی است که شاهد آنتن‌دهی تعداد زیادی از گوشی‌هایی مانند مدل‌های بالاتر از آیفون 13 هستیم که از راه قاچاق وارد شده‌اند.
 وی ادامه داد: علت این اتفاق، نقص‌های فنی متعدد در مخابرات و وزارت ارتباطات است که این روند باید اصلاح شود. همچنین باید پاسخگوی وضعیت کنونی باشند و توضیح دهد که چطور این اتفاق در حال رخ‌دادن است و چرا به گوشی‌های قاچاق برخلاف قانون آنتن داده می‌شود؟
 دبیر کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت اصلاح رجیستری موبایل گفت: برطرف‌کردن این نواقص، نیاز به تجهیزات جدید و پیشرفته و گران قیمتی دارد. البته قرار است این موضوع در بودجه ۱۴۰۴ دیده شود تا نواقص موجود برطرف و جلوی سوء‌استفاده‌های احتمالی گرفته شود.

 افزایش قاچاق گوشی‌
 این عضو مجلس شورای اسلامی از افزایش قاچاق کالا طی ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: گزارش‌هایی که به دست ما رسیده نشان می‌دهد میزان قاچاق کالا بویژه تلفن همراه در حال افزایش است و اصلاحات طرح رجیستری و تجهیز مخابرات، می‌تواند تا حد زیادی از این اتفاق جلوگیری کند. امیر افزود: طی جلسه‌ای که با حضور وزیر ارتباطات و نمایندگان مجلس برگزار شد از ایشان خواستیم کمبودها را مطرح کند. همچنین تأکید شد که اگر کم‌کاری دراین‌رابطه در دولت قبل بوده اصلاح شود تا دیگر شاهد بروز این اتفاقات نباشیم.

لغو ممنوعیت آیفون
 در گرو حل مشکلات امنیتی
 وی در واکنش به لغو احتمالی ممنوعیت آیفون هم گفت: اگر طبق قانون واردات این مدل گوشی آزاد شود و این کالا براساس ضابطه‌های قانونی وارد کشور شود هیچ اشکالی وجود نخواهد داشت. بنابراین، بحث ما ورود غیرقانونی کالا و قاچاق در کشور است که باید جلوی آن را گرفت. این عضو مجلس شورای اسلامی لازمه لغو ممنوعیت واردات آیفون را حل مشکلات امنیتی آن دانست و یادآورشد: باید دراین باره نشست‌های متنوع و دقیقی برای بررسی موضوع برگزار شود.

 ضرورت لغو ممنوعیت
 واردات آیفون
اما عضو دیگر کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی نظر دیگری دارد و معتقد است که باید هرچه سریع‌تر ممنوعیت واردات گوشی آیفون لغو شود. بهنام رضوانی به «ایران» گفت: به اعتقاد من باید هرچه سریع‌تر این ممنوعیت‌ها برطرف شود چراکه آیفون ۱۳ با مدل‌های بالاتر آن یعنی ۱۴ و ۱۵ تفاوتی ندارد. چطور ما اجازه واردات آیفون ۱۳ را می‌دهیم اما جلوی واردات مدل‌های بالاتر را گرفته‌ایم؟ مسئولان وزارت ارتباطات باید توضیح دهند که علت این اتفاق چه موضوعی است.
 وی با تأکید بر لزوم برگزاری جلسات بیشتر در خصوص رجیستری گوشی، یادآورشد: باید در این‌رابطه بحث و گفت‌وگو داشته باشیم تا بفهمیم مانع تخصیص ارز به برخی از گوشی‌ها و این ممنوعیت‌ها چه مسائلی هستند. بنده شخصاً پیگیر این موضوع هستم تا این ممنوعیت‌ها هرچه سریع‌تر برداشته شوند.
این عضو کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، دلیل اصلی افزایش قاچاق آیفون را ممنوعیت واردات آن دانست و گفت: باید این ممنوعیت هرچه سریع‌تر برداشته شوند تا هم دولت بتواند حق عوارض و گمرک خود را دریافت کند و هم مردم به‌راحتی از آخرین تکنولوژی‌ها برخوردار شوند.

 

بــــرش

ورود دولت به حواشی برند های گوشی همراه

 موضوع رجیستری تلفن همراه از موضوعات داغ این روزها در رسانه‌هاست تا جایی که سخنگوی دولت نیز به آن واکنش نشان داد و از برنامه دولت برای واردات آیفون خبر داد. فاطمه مهاجرانی گفت: تلاش می‌کنیم تا جایی که ممکن است، زیر ساخت‌های قانونی را برای بهره‌برداری فناورانه مردم از دستگاه‌ها ایجاد کنیم. وی درخصوص برنامه دولت برای لغو ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون گفت: هر محصولی که توان ایجاد زیر ساخت قانونی برای آن وجود نداشته باشد، قاعدتاً به سمت قاچاق حرکت می‌کند که تبعات متعدد این موضوع از ضربات اقتصادی تا اجتماعی، قابل‌ذکر است. دراین باره محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان توسعه تجارت هم در واکنش به‌احتمال لغو ممنوعیت واردات آیفون، این موضوع را نیازمند بررسی در کمیته‌های مربوطه دانست.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هفتاد و هشت - ۲۳ مهر ۱۴۰۳